Usefulness of a didactic material on Qualitative Investigation in Health
Keywords:
investigation, qualitative investigation, Investigation methodology, Health Nursing and Technology Faculty.Abstract
A descriptive and cross-sectional study of 139 students of 2nd year of Licentiate in Nursing, belonging to the Health Nursing-Technology Faculty in Santiago de Cuba was carried out from September, 2017 to January, 2018, in order to evaluate the usefulness of a didactic material on Qualitative Investigation as a support tool to the subject Elements of Qualitative Investigation in Health. A high level of acceptance was obtained in the students who confirmed the clarity with which the contents and their quality are exposed and the importance of having a text that exemplifies and links the content of the investigation methodology with situations of the daily practice. This material favored the quality of the teaching - learning process, given the high marks, which were qualitatively higher to those of previous courses.
Downloads
References
2. Márquez Molina GO, Tarajano Roselló AO, Mariano Mateo A, Scrich Vázquez A. Estrategia didáctica para el desarrollo del trabajo independiente de la asignatura Metodología de la Investigación Cualitativa en Salud. Rev Hum Med. 2013 [citado 31 /01/2018]; 13 (2): 498-525. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202013000200012&lng=es
3. Cuba. Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas. Biblioteca Médica Nacional. Investigación Cualitativa como herramienta para la Gestión en Salud. Bibliodir. 2018 [citado 6/03/2018]; 4 (2). Disponible en: http://files.sld.cu/bmn/files/2018/02/bibliodir-febrero-2018.pdf
4. Calderón G C. Investigación cualitativa y práctica sanitaria: reflexiones desde la atención primaria y los servicios de salud. Rev Fac Nac Salud Pública. 2015 [citado 6/03/2018]; 33 (supl 1). Disponible en: http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=1bfa0ccd-770d-4de4-8e8e-5a89bddf8743%40sdc-v-sessmgr01
5. Garriga Sarría E, González García N, Cuesta García Y. Programa de la asignatura Elementos de Investigación Cualitativa en Salud. Carrera Licenciatura en Enfermería, Plan de estudio “D”. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2010.
6. March Cerdà JC, Prieto Rodríguez MA, Hernán García M, Solas Gaspar O. Técnicas cualitativas para la investigación en salud pública y gestión de servicios de salud: algo más que otro tipo de técnicas. Gac Sanit. 1999 [citado 11 /01/ 2018]; 13 (4). Disponible en: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0213911199713737
7. Laín Entralgo P. La relación médico-enfermo. Historia y teoría. Madrid: Revista de Occidente; 1964.
8. Bedregal P, Besoain C, Reinoso A, Zubarew T. La investigación cualitativa: un aporte para mejorar los servicios de salud. Rev méd Chile. 2017 [citado 15/12/ 2017]; 145 (3). Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872017000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en
9. Rubio Acuña M, Arias Burgos M. Fenomenología y conocimiento disciplinar de enfermería. Rev Cubana Enfermer . 2013 [citado 31/01/2018 ; 29 (3): 191-198. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192013000300005&lng=es
10. Araujo García M, Pérez Morales JI, Pasamontes Sáez M, González Carrillo OB, Castellanos Oñate CM, Avalos Pérez NF. Talleres para el desarrollo de habilidades investigativas desde la asignatura Metodología de la Investigación. EDUMECENTRO. 2013 [citado 31/01/2018]; 5 (3). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/263/html
11. Peñaranda F. Salud pública, justicia social e investigación cualitativa: hacia una investigación por principios. Rev Fac Nac Salud Pública. 2015 [citado 15/12/ 2017]; 33 (supl 1). Disponible en: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=3686c3c6-fdb9-4d80-9303-6b7817f1234d%40pdc-v-sessmgr03
12. Castillo Guzmán A, Arocha Mariño C, Castillo Arocha I, Pérez Torga E, Castillo Arocha A, Ricardo Gattorno Y, et al. La Investigación Cualitativa. Rev Cubana Cardiol Cir Cardiovasc. 2014 [citado 11/01/2018]; 20 (4). Disponible en: http://www.revcardiologia.sld.cu/index.php/revcardiologia/article/view/551/693
13. De la Cuesta Benjumea C. Aprender el oficio de investigar cualitativamente: formarse un self indagador. Rev Fac Nac Salud Pública. 2015 [citado 15/12/ 2017]; 33 (supl 1). Disponible en: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=lth&AN=114834499&lang=es&site=ehost-live
14. Jiménez Hernández JM, Amaro Cano MC, Borges Oquendo L, Pérez Sánchez A, Sánchez Santos L, Taureaux Díaz N. Métodos cualitativos a dos milenios de su surgimiento. Un acercamiento a las perspectivas educacional y salubrista. Arch Hosp. Calixto. 2016 [citado 06/03/2018]; 4 (3). Disponible en: http://www.revcalixto.sld.cu/index.php/ahcg/article/view/181/148
15. Passos dos Santos RP, Tatsch Neves ET, Carnevale F. Metodologías cualitativas en investigación en salud: referencial interpretativo de Patricia Benner. Rev Bras Enferm. 2016 [citado 16/12/2017]; 69 (1). Disponible en: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-71672016000100192&script=sci_abstract&tlng=es
16. Sanhueza Alvarado O. Contribución de la investigación cualitativa a enfermería. Cienc enferm. 2009 [citado 06/03/ 2018]; 15 (3): 15-20. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95532009000300003&lng=es
17. Da Silveira Donaduzzi DS, Colomé Beck CL, Heck Weiller T, Nunes da Silva Fernandes M, Viero V. Grupo focal y análisis de contenido en investigación cualitativa. Index Enferm. 2015 [citado 30/04/2018]; 24 (1-2): 71-5. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962015000100016&lng=en
18. Espinosa Álvarez RF, López Espinosa JA. Necesidades de aprendizaje sobre la función investigativa en Medicina General Integral. Educ Med Super. 2014 [citado 31/01/2018]; 28 (3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000300010&lng=es
19. García Pérez RP, Ballbé Valdés AM, Pina Pérez R, Iglesias Almanza NR. El análisis de la situación de salud y la investigación-acción participativa en la formación médica. Gaceta Médica Espirituana. 2015 [citado 31/01/2018]; 17 (3). Disponible en: http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/1048/pdf_76
20. Amaro Cano MC. Técnicas participativas en el análisis de la situación de salud. En: Álvarez Sintes R, Hernández Cabrera G, Báster Moro JC, García Núñez RD, Martínez Gómez C, Jiménez Acosta S, et al. Medicina General Integral. 3 ed. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2014 [citado 11/01/2018]. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros_texto/mgi_tomo2_3raedicion/cap74.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.