Final evaluation of medical computer science for the training on investigative skills in medicine students
Keywords:
medicine student, evaluation, investigative skill, Medical computer science.Abstract
A descriptive study was carried out in Holguín Medical Sciences Faculty, from January, 2017 to the same period in 2018, with the aim of characterizing the process of final evaluation of the Medical Computer discipline corresponding to the study plan D for the development of investigative skills in the medicine students. The universe was constituted by the results of the final work of the subjects Computer science, Biostatistics and Methodology; the sample was constituted by the 40 final works of Methodology of Investigation which had the greatest difficulties in the written report and by 16 professors of Medical Computer science. The documental review, observation and interview were used. Absolute values and percentages were calculated. The results of the final work showed excellent promotion. The indicator defense was that of greatest difficulty with 60.0% of the evaluated works as average and poor. The final evaluation contributed to the development of the investigative skill.
Downloads
References
2. González García NC, Garriga Zarria EP, Cuesta García Y, Mas Camacho MR. La disciplina Informática Médica en el "Plan D" de la carrera de medicina. RCIM. 2015 [citado 15/02/2018]; 7 (1): 22-30. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592015000100003&lng=es
3. Pernas Gómez M, Taureaux Díaz N, Sierra Figueredo S, Diego Cobelo JM, Miralles Aguilera EÁ, Fernández Sacasas JA, et al. Principales retos para la implantación del plan de estudio D en la carrera de Medicina. Educ Med Super. 2014 [citado 15/02/2018]; 28 (2): 335-46. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000200013&lng=es
4. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico. En: Resolución Ministerial No 2/2018. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2018.
5. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Evaluación para el aprendizaje en ciencias de la salud. EDUMECENTRO. 2017 [citado 05/02/2018]; 9 (1). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/880/html_204
6. Herrera Miranda GL, López Góvea F, Horta Muñoz DM. Desarrollo de habilidades investigativas en el proceso formativo de los estudiantes de Medicina. Rev Ciencias Médicas. 2010 [citado 15/02/2018]; 14 (1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942010000100034
7. Herrera Miranda GL, Horta Muñoz DM. El proceso de formación de habilidades investigativas en estudiantes de Medicina mediante el método clínico. Rev Ciencias Médicas. 2016 [citado 15/02/2018]; 20 (1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942016000100020
8. Carpio Rodríguez A, Díaz Ferrer C, Rodríguez Reina RC, Ferrer Chinea BA, Manso Fernández E. Habilidades investigativas en estudiantes de medicina. Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus. Curso 2013-2014. Gac Méd Espirit. 2015 [citado 15/02/2018]; 17 (3): 103-117. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212015000300013
9. Blanco Balbeito N, Herrera Santana D, Reyes Orama Y, Ugarte Martínez Y, Betancourt Roque Y. Dificultades en el desarrollo de las habilidades investigativas en los estudiantes de Medicina. Rev EDUMECENTRO. 2014 [citado 15/02/2018]; 6 (1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000100008
10. Ortiz Romero GM, Rodríguez Neyra ME, Díaz Rojas PA, Cuenca Font K. Perfeccionamiento de la calidad de los instrumentos evaluativos en la asignatura Metodología de la Investigación y Estadística. CCM. 2014 [citado 15/02/2018]; 18 (4): 725-735. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000400012
11. Rodríguez Neyra ME, Cuenca Font K, Leyva Aguilera JJ. Aplicación de la metodología de la investigación en la actividad científico estudiantil en el tercer año de medicina. V Jornada Científica de la Sociedad Cubana de Educadores en Ciencias de la Salud. 2016 [citado 06/01/2018]. Disponible en: http://socecsholguin2016.sld.cu/index.php/socecsholguin/2016/paper/view/270
12. Leyva Aguilera JJ. Implementación de la metodología para aplicar la Estrategia Curricular de Investigación e Informática en quinto año de Medicina. Holguín: Facultad de Ciencias Médicas Mariana Grajales Coello; 2017.
13. González Peña M, Espino Hernández M. Principales elementos de contenido y forma para elaborar un proyecto de revista científica electrónica estudiantil. Rev Cuba Inf Cienc. salud. 2014 [citado 11/12/2018]; 25 (2). Disponible http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132014000200006
14. Cuenca Font K. Aplicación de la metodología para implementar la Estrategia Curricular de Investigación e Informática en tercer año de Medicina. Holguín: Facultad de Ciencias Médicas Mariana Grajales Coello; 2017.
15. Rodríguez Neyra ME, Carrasco Feria MA. Metodología para la implementación de estrategia curricular de investigación e informática en la carrera de medicina. CCM. 2017 [citado 22/12/2018]; 21 (2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812017000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.