Considerations on the program of the General Pharmacology subject in the syllabus D for the medicine career

Authors

Keywords:

General pharmacology, syllabus, study schedule, professional training, medical education.

Abstract

The syllabus, fundamental document that establishes the general direction and the main content of the professionals training, has been continually improving, in correspondence with the scientific technical development achieved. The subject program is the one that reflects its most important characteristics; it has scientific and pedagogic validity and contributes to the general doctor training, according to the demands of the present Cuban society. Taking into account the previous considerations this study was carried out aimed at analyzing the theoretical and methodological elements of the General Pharmacology subject program in the syllabus D for the medicine career.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Martínez Abreu J. Las carreras de ciencias médicas y el plan de estudio D. Rev Med Electrón. 2017 [citado 29/04/2019];39(1):130-2. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000100018&lng=es.

2. Vela Valdés J, Salas Perea RS, Pujals Victoria N, Quintana Galende ML, Pérez Hoz G. Planes de estudio de Medicina en Cuba de 1959 a 2010. Educ Med Super. 2016 [citado 29/04/2019];30(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000100002&lng=es.

3. Fuentes González HC, Benítez García JM, López Fuentevilla A, Albán Navarro AD, Guijarro Intriago RV. Dinámica del proceso enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior: una aproximación hacia el enfoque por competencias desde lo holístico configuracional. Rev Dilemas Contemporáneos. 2017 [citado 29/04/2019];4(2). Disponible en: https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/51

4. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución 2/2018. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. La Habana: MES; 2018 [citado 29/04/2019]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%c3%b3n-2-del-2018.pdf

5. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Programa de la disciplina farmacología. Carrera medicina. La Habana: MES; 2015.

6. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Programa de la asignatura Farmacología General (I). Carrera medicina. La Habana: MES; 2014.

7. García Milián AJ, Alonso Carbone L, López Puig P, León Cabrera P, Segredo Pérez AM, Calvo Barbado D M. Propuesta metodológica para el análisis crítico a un programa de estudio. Educ Med Super. 2015 [citado 29/04/2019]; 29(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000200010&lng=es.

8. Vela Valdés J, Salas Perea RS, Quintana Galende ML, Pujals Victoria N, González Pérez J, Díaz Hernández L, et al. Formación del capital humano para la salud en Cuba. Rev Panam Salud Pública. 2018 [citado 29/04/2019];42:e33. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/rpsp/2018.v42/e33

9. Enríquez Clavero JO. El trabajo independiente, ¿forma o método? EDUMECENTRO. 2020 [citado 04/03/2020];12(1):238-42. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000100238&lng=es.

10. Silva J. Un modelo pedagógico virtual centrado en las E-actividades. Rev Educación a Distancia. 2017 [citado 29/04/2019];53(10). Disponible en: https://www.um.es/ead/red/53/silva.pdf

Published

2021-03-22

How to Cite

1.
Peacok Aldana S, Cala Calviño L, Labadié Fernández S, Sollet Medina KR, Gámez Fernández Y. Considerations on the program of the General Pharmacology subject in the syllabus D for the medicine career. MEDISAN [Internet]. 2021 Mar. 22 [cited 2025 Jun. 3];25(2):526-43. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2666

Issue

Section

Medical training