Teaching Virtual Clinic in the educational context of medical sciences
Keywords:
virtual reality, technology of information, off-site education, universities.Abstract
Teaching Virtual Clinic has occupied an essential place as virtual environment of the teaching-learning process, since it supposes an essential change in the university didactics of medical sciences, that demands a more dynamic, interactive and active teaching process in the treatment of health situations, based on the social exchange between people that share similar problems and interests, and with the perspective of the permanent construction of knowledge, starting from well defined guiding principles, as creating, sharing and collaborating.
Downloads
References
2. Tapia Molina HG. Dinámica tecno-formativa-profesional en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje [tesis doctoral]. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2015 [citado ]. Disponible en: http://karin.fq.uh.cu/acc/2017/CSH/079/ANEXOS%20PREMIO%20ACADEMIA/TESIS/TESIS%20DE%20DOCTORADO/Tesis%20Henrry.pdf
3. Salinas MI. Entornos virtuales de aprendizaje en la escuela: tipos, modelo didáctico y rol del docente. Eduteka. Universidad Católica de Argentina; 2011 [citado ]. Disponible en: http://eduteka.icesi.edu.co/gp/upload/Educaci%C3%B3n%20EVA.pdf
4. Vialart Vidal N. Programa Educativo para el empleo de los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje dirigido a los docentes de enfermería [tesis doctoral]. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública; 2017 [citado ]. Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1390/584
5. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución 65 de 9/5/01. Reglamento para la selección y formación del personal docente e investigadores en los centros y UCT adscriptas al MES. 2001 [actualizado 05/02/2020] [citado ]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones
6. Rodríguez Beltrán NM, Pardo Gómez ME, Izquierdo Lao JM, Pérez Martínez DG. Clínica virtual docente: un espacio formativo para la enseñanza de las ciencias médicas. MEDISAN. 2017 [citado];21(1):123-33. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017000100015&lng=es
7. Cordoví Hernández VD, Pardo Gómez ME, Rodríguez Beltrán NM, López Hung E. La gestión de información estadística relacionada con las actividades formativas en la Universidad Virtual de Salud. MEDISAN. 2019 [citado];23(4). Disponible en: http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2214
8. Gutiérrez Santisteban E. Estrategia didáctica para la dinámica del proceso formativo de la Informática Médica [tesis doctoral]. Manzanillo: Universidad de Oriente; 2011 [citado ]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=274
9. Vidal Ledo M, Martínez Hernández G, Nolla Cao N, Vialart Vidal MN. Entornos personales de aprendizaje. Educ Med Super. 2015 [citado ];29(4):906-19. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000400023&lng=es
10. Laurencio Rodríguez K, Pardo Gómez ME, Mesa Vázquez J. Las redes sociales como entorno educativo en la formación del profesional universitario. REFCalE. 2019 [citado ];7(2). Disponible en: http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2838/1821
11. Marín Díaz V, Vázquez Martínez AI, Cabero Almenara J. Redes sociales universitarias. El caso de la red Dipro 2.0. Bordón. Revista de Pedagogía. 2012 [citado ];64(4):49-60. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/22058
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.