Evaluation and accreditation of the postdegree quality in the specialties of Internal Medicine and Dermatology in Santiago de Cuba

Authors

Keywords:

postdegree programs in health, accreditation of programs, evaluation of study programs, dermatology, internal medicine.

Abstract

Introduction: The training management and the improvement of the academic postdegree programs are urgency necessities for the permanent training of the professionals in the Cuban universities of medical sciences.

Objective: To socialize the systematized experiences in the processes of quality management of the postdegree programs in two medical specialties.

Methods: A diagnosis and an external evaluation of the post degree academic programs in the specialties of Internal Medicine and Dermatology were carried out in the Medical Sciences University in Santiago de Cuba, in the months of May and September, 2019 respectively, where the observation of the different activities of each program was considered through the development of the six established variables for it, which contributed to reveal the main strengths and weaknesses of these study programs.

Results: The integral analysis of the programs evidenced, during the process of external evaluation, the fulfillment of the established standards in the quality pattern, reason why it was unanimously decided, in the 49 Session Agreement of the National Accreditation Meeting from October, 2019, to grant them the accreditation higher category of Excellency Program.

Conclusions: It could be demonstrated that in the training management of both specialties, as academic figures of postdegree,  have been revealed with assertiveness the pertinent impacts for the National System of Public Health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Idalberto Senú Gonzàlez, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Vicerrectorìa Primera, Dirección de Organización, Planificación y Archivos. Departamento de Calidad Universidad de Oriente.

References

1. García Muñoz JJ, González Cruz E, Cruz Cruz CL, Almuiñas Rivero JL, Galarza López J, Megret Ramírez D, et al. La gestión de la calidad en las Instituciones de Educación Superior. T 1. Guayaquil: Instituto Superior Tecnológico Bolivariano; 2018.

2. Senú González I, Asin Cala M, Lema Cachinell AN, Delgado Saesteros EZ. La especialidad de posgrado en docencia en psicopedagogía: su contribución a la formación de educadores. Actas del IV Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas; 19-21 Abr 2018; Guayaquil, Ecuador. Guayaquil: Instituto Superior Tecnológico Bolivariano; 2018 [citado 12/07/2020]. Disponible en: https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs/192d31edba285327ae7cef79393ca91b.pdf

3. Marrero Salazar FR, Morales González SM, Surós Reyes EM. Implementation of the subsystem of evaluation and accreditation of programs of Postgraduate Specialties. Universidad 2020. Actas del 12do Congreso Internacional de Educación Superior “Universidad 2020”; 10-14 Feb 2020; La Habana, Cuba. La Habana: MES; 2020.

4. Noda Hernández ME, Surós Reyes EM. Curso 10. El papel de la evaluación y acreditación de programas e instituciones en el contexto de la innovación universitaria. La Habana: Editorial Universitaria; 2016.

5. Noda Hernández ME, Surós Reyes EM. Educación Superior de calidad: una respuesta necesaria a los objetivos de la Agenda Educativa 2030. La Habana: Editorial Universitaria; 2020.

6. Senú González I, García Mallet T, López Árias EM, Sedal Yanes D. Sistematización de procesos de evaluación de la calidad en la Universidad de Oriente, visión desde la Agenda 2030”. Actas del 12do Congreso Internacional de Educación Superior “Universidad 2020”; 10-14 Feb 2020; La Habana, Cuba. La Habana: MES; 2020 [citado 04/06/2020]. Disponible en: http://www.congresouniversidad.cu/x-taller-internacional-de-evaluacion-de-la-calidad-y-acreditacion-en-la-educacion-superior

7. Organización de Naciones Unidas. La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible Una oportunidad para América Latina y el Caribe. New York: Naciones Unidas; 2018 [citado 15/09/2020]. Disponible en: https://www.cepal.org/es/publicaciones/40155-la-agenda-2030-objetivos-desarrollo-sostenible-oportunidad-america-latina-caribe

8. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Proyecto Estratégico 2019 [citado 15/09/2020]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/sites/default/files/documentos/Objetivos%20MES%202019%20%20Revisado%20(07-12-18)4.pdf

9. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Junta de Acreditación Nacional. Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (SEAES). Resolución No.150/2018 [citado 07/09/2020]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/indicadores-de-calidad

10. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Junta de Acreditación Nacional Sistema de Evaluación y Acreditación Especialidad de Posgrado (SEA-EP). Resolución No.10/2018.

11. Addine Fernández F, García Batista G. Evaluación de impacto de los resultados científicos, desarrollo sostenible y calidad de los procesos universitarios. Actas del 12do Congreso Internacional de Educación Superior “Universidad 2020”; 10-14 Feb 2020; La Habana, Cuba. La Habana: MES; 2020 [citado 29/06/2020]. Disponible en: http://www.congresouniversidad.cu/x-taller-internacional-de-evaluacion-de-la-calidad-y-acreditacion-en-la-educacion-superior

12. Marrero Salazar FR, Morales González SM, Surós Reyes EM. Evaluación y acreditación de la calidad de las Especialidades de Posgrado: estudio diagnóstico en Cuba. Didasc@lia: Didáctica y Educación. 2018 [citado 11/04/2020];(9)6:157. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7259580

13. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Plan de Estudio y Programa de formación de la especialidad de Dermatología. Área de Docencia e Investigaciones. La Habana: MINSAP; 2015.

14. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Plan de Estudio y Programa de formación de la especialidad de Medicina Interna. Área de Docencia e Investigaciones. La Habana: MINSAP; 2015.

15. Comisión de Acreditación de la Calidad de la Educación en Estados Unidos. Acreditación en Estados Unidos. New York: EQAC; 2019 [citado 15/09/2020]. Disponible en: https://www.acreditacion.info/calidad-en-educacion/usa-acreditacion.html

16. Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación de España. Madrid: ANECA; 2019 [citado 15/09/2020]. Disponible en: http://www.aneca.es/ANECA

17. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior Ecuador. Quito: CACES; 2019 [citado 15/09/2020]. Disponible en: https://www.caces.gob.ec/institucional/

18. Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. Costa Rica: SINAES; 2020 [citado 15/09/2020]. Disponible en: https://www.tec.ac.cr/reglamentos/ley-sistema-nacional-acreditacion-educacion-superior-sinaes

19. Junta de Acreditación Nacional de Cuba. Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior SEAES. La Habana: JAN; 2020 [citado 15/09/2020]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/indicadores-de-calidad

Published

2021-04-14

How to Cite

1.
Senú Gonzàlez I, Escobar Yéndez NV, Valiente Hernández Y, Bandera Sosa L, Berenguer Guarnaluces M. Evaluation and accreditation of the postdegree quality in the specialties of Internal Medicine and Dermatology in Santiago de Cuba. MEDISAN [Internet]. 2021 Apr. 14 [cited 2025 Jun. 6];25(2):404-18. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/3394

Issue

Section

Original Articles