Social contradictions in the values formation from the relation doctor-patient-family in the medical sciences professionals

Authors

Keywords:

social contradictions, values formation process, medical sciences professional, doctor-patient-family relationship.

Abstract

Introduction: There is at present an increase of dissatisfactions in the training of the medical sciences professionals, in the recently graduated doctors and in the students to achieve an adequate relationship doctor-patient-family.

Objective: To identify the most significant manifestations obstructing the perfectioning of the medical practice when treating patients and the values formation of the medical sciences professional.

Method: Inquiries and interviews to patients and families, students and professors were used. The historical and logical method was applied, and printed documents as well as Cuban medical journals in data base such as PubMed, EBSCO and SciELO were reviewed. Terms such as social contradictions, medical sciences professional, values formation, doctor-patient-family relationship.

Development: It was evidenced that the relationship established from the social image on how the model professional of the medical sciences should be and how he really behaves, essentially reveals the scarcity of a coherent concept.

Conclusions: Social contradictions in the values formation for the medical sciences professionals in the doctor-patient-family relationship were confirmed, to be taken into account for improving medical care offered by our doctors while performing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yaité Zaldívar Rosales, Hospital General Docente Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba

Especialista en Investigaciones

References

1. Fabelo Corzo JR. Los valores y sus desafíos actuales. La Habana: Editorial José Martí; 2003. 2 ed [citado 10/08/2018]. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Jose_Fabelo_Corzo/publication/309556348_Los_valores_y_sus_desafios_actuales/links/5816d90508aeb720f6881767/Los-valores-y-sus-desafios-actuales.pdf

2. Hernández IM, Ferro González B. Formación humanista y modo de actuación del médico. Estrategia para su integración. Rev Ciencias Méd. 2017 [citado 23/10/2019]; 19(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000300012.

3. Acebo Rivera M, Ojalvo Mitrany V, Arteaga González SR. El trabajo educativo y la formación de valores en la escuela. La Habana: Ministerio de Educación, 2011 [citado 24/12/2019]. Disponible en: http://www.cubaeduca.cu/media/www.cubaeduca.cu/medias/pdf/2872.pdf

4. Nieva Chaves JA, Martínez Chacón O. Una nueva mirada sobre la formación docente. Rev. Univ. Soc. 2016 [citado 24/12/2019]; 8(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000400002

5. Villaseñor Alonso I. El valor intrínseco del patrimonio cultural: ¿una noción aún vigente? Intervención (México DF). 2011 [citado 25/09/2018]; 2(3). Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-249X2011000100002.

6. Concepto definición. Identidad [citado 25/02/2020]. Disponible en: https://conceptodefinicion.de/identidad/

7. López Hurtado J. Fundamentos de la educación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. 2002.

8. Fuentes González H, Álvarez IB, Matos EC. La teoría Holístico – Configuracional en los procesos sociales. Rev. Pedag. Univ. 2004 [citado 10/08/2018];9(1). Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/viewFile/273/264

9. Lorenc Valcarce F. Émile Durkheim y la teoría sociológica de la acción. Andamios. 2014 [citado 10/08/2018]; 11(26). Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-00632014000300012

10. Cicerchia L, Rodoreda T. El concepto de profesión en la obra de Durkheim y Parsons. Instituto de Investigaciones Económicas, Escuela de Economía. 2018 [citado 26/09/2019]. Disponible en: https://rephip.unr.edu.ar/bitstream/handle/2133/13905/Cicerchia%2c%20Rodoreda_el%20concepto%20de%20profesion.pdf?sequence=3&isAllowed=y

11. García Tamayo R, De La Caridad Soler M, Latorre Artega S. La investigación científica y el método clínico para la formación del profesional de la salud. Biblioteca virtual de Derecho, Economía y Ciencias Sociales. 2018 [citado 26/09/2019]. Disponible en: https://www.eumed.net/libros/1703/teoria-holistico-configuracional.html

12. Iglesias A. Educación práctica de la medicina. Sir William Osler. Acta Médica Colombiana. 2000 [citado 24/12/2019]; 25(5). Disponible en: http://www.actamedicacolombiana.com/anexo/articulos/05-2000-06.pdf

Published

2021-02-10

How to Cite

1.
Zaldívar Rosales Y, Fuentes González HC, García Céspedes ME. Social contradictions in the values formation from the relation doctor-patient-family in the medical sciences professionals. MEDISAN [Internet]. 2021 Feb. 10 [cited 2025 Jun. 4];25(1):238-50. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/3553

Issue

Section

Medical training