Validation of instruments for the development of professional abilities in the mediate preoperative period
Keywords:
validation study, experts, professional abilities, evaluative instrument, preoperative period.Abstract
Introduction: One of the basic tasks in the investigations is the realization of tools with contents according to the topic that is wanted to study, which can be solved by means of the experts criteria that allow the making of reliable instruments and their implementation in the biomedical sciences.
Objective: To describe the results of the experts selection process for the theoretical validation of the instruments used in the strategy of the surgeons professional training during the mediate preoperative period.
Methods: A qualitative and quantitative study was carried out at Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso Teaching General Hospital in Santiago de Cuba, from December, 2019 to March, 2021. The universe was constituted by 25 experts to whom the self-appraisal test and Delphi method were applied.
Results: It was found that 17 (68.0 %) doctors in science obtained high competence coefficient and 6 (24.0 %) mean competence coefficient, which were selected to validate the instruments and the teaching program of investigation. The experts considered that in this instruments existed sufficiency, clarity, coherence and relevance. Although they didn't reach the maximum qualification, all of them obtained between 3 and 4 points, reason why changes in the items were not carried out.
Conclusion: The validation of the instruments content was good to strengthen the tools used in the investigation, the experience in the professional activity and in the scientist - investigative function.
Downloads
References
2. Dobrov MG, Smirnov LP. Forecasting as a means for scientific and technological policy control. Elseiver;1972. [Internet]. [Citado: 5 de junio de 2020];4(1):[Aprox. 13p.]. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0040162572900431
3. Campistrous L, Rizo C. Indicadores e investigación educativa, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana; 1998.
4. Aguilasocho D. Propuesta metodológica para la enseñanza de la programación visual en el bachillerato mexicano, [tesis doctoral]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela, Santa Clara, Cuba. 2004.
5. Cruz M. El Método Delphi en las Investigaciones Educacionales, Editorial Academia, La Habana. 2009. [Internet]. [Citado: 5 de junio de 2020]. Disponible en: https://www.ecured.cu/El_m%C3%A9todo_Delphi_en_las_investigaciones_educacionales
6. Cruz M, Martínez MC. Perfeccionamiento de un instrumento para la selección de expertos en las investigaciones educativas. Rev Elec Inv Ed; 2011. [Internet]. [Citado: 5 de junio de 2020];14(2):[Aprox. 12p.]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/262749166_Perfeccionamiento_de_un_instrumento_para_la_seleccion_de_expertos_en_las_investigaciones_educativas
7. López A, Diez T. Aproximación de la estadística a las ciencias sociales: una mirada crítica. Rev Cub Ed Sup; 2017. [Internet]. [Citado: 5 de junio de 2020];36(2): [Aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142017000200014
8. Zelada MM. Modelo curricular para el desarrollo de competencias informacionales en los profesores de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. La Habana [tesis doctoral]. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2018.
9. Martínez E. Estrategia de superación para el desarrollo de competencias profesionales específicas en la atención de enfermería al neonato crítico. La Habana [tesis doctoral]. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2018.
10. López E, Aramburuzabala P, Opazo H. Diseño y Validación de un cuestionario para la autoevaluación de experiencias de aprendizaje-servicio Universitario. Educ XXI; 2020. [Internet]. [Citado: 5 de junio de 2020];23(1):[Aprox. 29p.]. Disponible en: http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/23834
11. Burgos MA. Validación del cuestionario de síntomas físicos y neuropsicológicos de intoxicación por mercurio en pobladores de la Región Loreto; 2019. Univ Nac Fed Vill;2020. [Internet]. [Citado: 5 de junio de 2020] Disponible en: http://repositorio.unfv.edu.pe/handle/UNFV/3968
12. Abarza P, Acuña N, Droguett DA, Martínez R. Confección y validación de un cuestionario para determinar conocimientos y prácticas sobre el diagnóstico y tratamiento del queratoquiste odontogénico. [tesis].Universidad Talca-Chile; 2019. [Internet]. [Citado: 5 de junio de 2020]. Disponible en: http://dspace.utalca.cl/handle/1950/11885
13. Escobar J, Cuervo A. Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avan Med; 2008. [Internet]. [Citado: 5 de junio de 2020];6(1): [Aprox. 9p.]. Disponible en: https://scholar.google.com.cu/scholar?q=Validez+de+contenido+y+juicio+de+expertos:+una+aproximaci%C3%B3n+a+su+utilizaci%C3%B3n&hl=es&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart
14. Díaz C. Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Rev Univ; 2018. [Internet]. [Citado: 5 de junio de 2020];28(1): [Aprox. 23p.]. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5209/RGID.60813
15. Hernández F, Robaina JI. Guía para la utilización de la metodología Delphi en las etapas de comprobación de productos terminados tipo software educativo. Rev 16 de Abril; 2017. [Internet]. [Citado: 5 de junio de 2020];56(263): [Aprox. 6p.]. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/429
16. Hernández R. Metodología de la Investigación. 6ta ed. [Internet] Cartagena: SAMPIERI; 2016. [Citado 16 de agosto 2020]. Disponible en: https://www.amazon.com/-/es/ROBERTO-HERNANDEZ-SAMPIERI/dp/1456223968
17. Piza ND, Amaiquema FA, Beltrán G. Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Rev Con; 2019. [Internet]. [Citado: 5 de junio de 2020];15(70): [Aprox. 4p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442019000500455&lng=es&nrm=iso
18. Collazo Ed, Avila M, Alonso O. Validación del modelo de evaluación al modo de actuación profesional del Licenciado en Enfermería. Rev Cub Tec Sal;2020. [Internet]. [Citado: 5 de junio de 2020];11(3):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1911
19. González TR. Modelo para el desarrollo de competencias investigativas con enfoque interdisciplinario en Tecnología de la Salud. La Habana [tesis doctoral]. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.