Relevancy of a professionalization strategy for ophthalmologists on the prevention of visual disability
Keywords:
professional training, professional competence, ophthalmologists, visual disability, training strategy, prevention of diseases.Abstract
In the ophthalmology specialty, professionalization constitutes a demand, taking into account the humanist principle of the patient care, sustained in the continuous improvement of knowledge and abilities that guarantee his life quality and social well-being, as well as in the analysis of the process of professional training in health promotion and prevention of the diseases that cause visual disability. In such a sense, the relevancy of a professionalization strategy implementation on visual disability for the specialists in ophthalmology is argued in this work, which is coherent with the permanent and continuous education, because it contributes to the improvement of the professional performance in the comprehensive care to the patients that are suffering due to this health problem.
Downloads
References
2. Ernout A, Meillet A. Diccionario etimológico de la lengua Latina. Historia de las palabras (Dictionnaire étymologique de la langue Latine. Histoire des mots). París: Klincksieck; 2013. p. 398.
3. Valcárcel Izquierdo N, Porto Ramos AG, Rodríguez Díaz CR, Cruz Machado MC, Molina Martínez Y, Rodríguez Sánchez Y. La Educación Médica: origen y evolución como ciencia. Revista Cubana de Tecnología de la Salud. 2019 [citado 30/07/2020];10(1). Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1428/964
4. Martínez R. La Identidad cultural cubana en el desempeño docente de los profesores de la Facultad de Tecnología de la Salud [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2019.
5. Martí A. La comunicación entre profesores y estudiantes de la Licenciatura en Enfermería en el proceso docente educativo [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2019.
6. González O. Estrategia educativa para la formación de valores en los estudiantes de medicina, desde la educación en el trabajo [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2017. p 36-37.
7. Añorga J, Valcárcel N. Profesionalización y Educación Avanzada. En: Doctorado en Ciencias de la Educación. Sucre: URMPSF; 2001. p. 4.
8. Izquierdo E. Estrategia metodológica para la preparación educativa del personal de Enfermería en la identificación de indicadores de violencia contra niños y niñas [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2017. p 72.
9. Hurtado L. Estrategia educativa para el mejoramiento del desempeño profesional del médico de familia en la detección temprana de la lepra [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2018. p 23.
10. Lescaille N. Estrategia de superación para el mejoramiento del desempeño profesional del licenciado en imagenología y radiofísica médica en la técnica de ultrasonido diagnóstico [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2017. p. 29.
11. Solís S. Modelo de Evaluación del desempeño profesional del licenciado en Higiene y Epidemiología [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2017. p 37.
12. Valle A. La Investigación Pedagógica, otra mirada. La Habana: Ministerio de Educación; 2010. p. 190.
13. Aragón T. Programa de profesionalización para el mejoramiento del desempeño profesional de los especialistas de prótesis estomatológicas en Implantología [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2020. p. 21.
14. Sánchez M. Estrategia de profesionalización para el mejoramiento del desempeño profesional de los licenciados en higiene y epidemiología de La Habana [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.