Gastroenterology residents training: a pedagogical proposal for the endoscopic holistic care to patients with digestive system neoplasms
Keywords:
professional training, residents in Gastroenterology, pedagogical strategy, digestive system neoplasms, holistic endoscopic care.Abstract
Introduction: In the process of the Gastroenterology resident training there are limitations in the care to patients with digestive neoplasms, which have their base in an scarce dynamics, while a visible polarization doctor-tools in the healthcare practice is observed, which is addressed towards the diagnostic and therapeutical digestive endoscopy more than to the preventive digestive endoscopy, as an indispensable part of the training process.
Objective: To propose a pedagogical strategy, for the training of the Gastroenterology resident in the holistic and endoscopic care to patients with neoplasms of the digestive system.
Development: A pedagogical strategy is proposed to systematize the preventive-diagnostic-therapeutical and holistic care in the training of the gastroenterology resident, which becomes a practical and flexible instrument, that includes stages and substages, methodological orientations and an evaluation system which allows to articulate the clinical and endoscopic contents, in an comprehensive movement, through the diagnosis, elaboration, implementation and evaluation of actions for the training of the future specialist.
Conclusions: This practical instrument proposed is aimed at systematizing the praxiological-endoscopic training of these specialists in the holistic, preventive-diagnostic-therapeutic treatment to patients with digestive neoplasms, so as to reach professional excellence in the profession.
Downloads
References
2. Arús Soler E, Fábregas Rodríguez CJ, González Carbajal PM, Vilar Gómez E, Castellanos Fernández M, Grá Oramas B. Programa de la especialidad de Gastroenterología para residentes cubanos. La Habana: Ministerio de Salud Pública; 2006 [citado 15/10/2020]. Disponible en: http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/gastroenterologia/programa_para_especialistas_de_mgi.pdf
3. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Plan de estudio y programa de formación de la especialidad de Gastroenterología. Área de Docencia e Investigaciones. La Habana: MINSAP; 2012.
4. Fletcher CD, Berman JJ, Corless C, Gorstein F, Lasota J, Longley BJ, et al. Diagnosis of gastrointestinal stromal tumors: a consensus approach. Human Pathol. 2002 [citado 15/10/2020];33(5):81-9. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12094370/
5. Verdecia Cañizares C, Villamil Martínez R, Montero Reyes I, Pineda Fernández D. Tumor estromal gastrointestinal. Rev Cubana Pediatr. 2017 [citado 03/03/2021]; 89(1):53-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75312017000100007&lng=es
6. Fernández Duharte J, Tardo Fernández Y, García Céspedes M, Caro M. Formación del profesional de gastroenterología en la atención a pacientes con enfermedades oncoproliferativas digestivas. MyS. 2019 [citado 03/03/2021];16(4):770-7. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5010
7. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Anuario Estadístico de Salud 2019. La Habana: MINSAP; 2020 [citado 03/03/2021]. Disponible en: https://files.sld.cu/bvscuba/files/2020/05/Anuario-Electr%C3%B3nico-Espa%C3%B1ol-2019-ed-2020.pdf
8. Crespo Ramírez E, González Pérez S, López Vásquez N, Pagarizabal Núñez S. Cáncer gástrico en pacientes atendidos en servicio de endoscopia digestiva. Rev Ciencias Médicas Pinar del Río. 2017 [citado 03/03/2021]; 21(5):46-53. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942017000500008
9. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Anuario Estadístico de Salud 2018. La Habana: MINSAP; 2019 [citado 03/03/2021]. Disponible en: http://www.sld.cu/anuncio/2019/04/26/publicado-el-anuario-estadistico-de-salud-2018
10. Fernández Duharte J, Tardo Fernández Y, García Céspedes ME, Caro Fernández M. La práctica asistencial en gastroenterología, en la atención a pacientes con neoplasias digestivas: sus contradicciones sociales. MyS. 2019 [citado 03/03/2021];16(4):719-27. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5002
11. Brotons A, Vilella A, Sánchez Montes C, Garau C, Vila A, Pons Beltrán V, Dolz Abadía C. Formación básica en endoscopia digestiva para los médicos residentes de la especialidad de aparato digestivo. Recomendaciones de la Sociedad Española de Endoscopia Digestiva (SEED). Rev Esp Enferm Dig. 2019 [citado 03/03/2021]; 228-38. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/ibc-189830
12. Caro Fernández M, Fernández Duharte J, García Céspedes M, Ortega Solano G. Proceso de formación del especialista en gastroenterología. MyS. 2020 [citado 03/03/2021];17(4):888-96. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5256
13. Bernaza Rodríguez GJ, Martínez Ed, Valle García MG del, Borges Oquendo LD. La esencia pedagógica del posgrado para la formación de profesionales de la salud: una mirada teórica, crítica e innovadora. Educ Méd Sup. 2017 [citado 03/03/2021]; 31(4). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1062
14. Alfonso Manzanet JE, Silvera Valdés I. La visibilidad de la Educación Médica Superior cubana. Educ Méd Sup. 2016 [citado 04/03/2021]; 30(2). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/882
15. Borroto Cruz ER. Hacia una educación médica cada vez más científica. Educ Méd Sup. 2015 [citado 04/03/2021];29(2). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/745
16. Álvarez Ponce VA, Alonso Uría RM, Rodríguez Alonso B, Muñiz Rizo ME. Conocimiento y valores: binomio esencial en la formación profesional. Educ Méd Sup. 2018 [citado 05/03/2021];32(2). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1197
17. Chávez Vega R. Algunos retos que debe afrontar el aprendizaje de posgrado a distancia en los hospitales universitarios. Educ Méd Sup. 2017 [citado 05/03/2021]; 31(4). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1143
18. Emura F, Sáenz R. ¿Cómo y dónde formarse en los nuevos procedimientos endoscópicos digestivos avanzados, ahora y en futuro? Cartagena de Indias: Comité de Educación de la Sociedad Interamericana de Endoscopia Digestiva; 2016 [citado 03/03/2021]. Disponible en: http://www.sociedadgastro.cl/gastroweb/documentos/2017/SIED_2016.pdf
19. Ilizástiguir Dupuy F, Rodríguez Rivera L. El método clínico. Rev Finlay. 2017 [citado 05/03/2021];7(1). Disponible en: http://www.revfinlay.sld.cu/index.php/finlay/article/view/495
20. Mejía Estrada A, Romero Zepeda H. La relación médico paciente: el desarrollo para una nueva cultura médica. Rev Med Electrón. 2017 [citado 05/03/2021]; 39( Suppl 1):832-42. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242017000700016&lng=es.
21. Pérez Pino M, Enrique Clavero JO, Carbó Ayala JE, González Falcón M. La evaluación formativa en el proceso enseñanza aprendizaje. EDUMECENTRO. 2017 [citado 05/03/2021];9(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300017&lng=es.
22. Mena Sánchez R. La cromoendoscopia como técnica de elección en el control de la displasia en la enfermedad inflamatoria intestinal. Enferm Endosc Dig. 2017 [citado 05/03/2021];4(1):1-2. Disponible en: https://aeee.com/numeros-anteriores/enfermeria-en-endoscopia-digestivas-vol-4-num-1-abril-2017/
23. Caro Fernández M, García Céspedes M.E y Fernández Duharte J. et.al. Sistematización de los fundamentos teóricos de la preparación para el desempeño de los gastroenterólogos en la detección precoz del cáncer gástrico. 2020. Revista Maestro y Sociedad. 17 (3). Recuperado de: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/issue/view/326
24. Fernández Duharte J, Tardo Fernández Y, García Céspedes ME. Dinámica praxiológica, endoscópica y asistencial del residente de Gastroenterología en la atención a pacientes con neoplasias del sistema digestivo. MEDISAN. 2020 [citado 05/03/2021];24(2): Disponible en: http://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/3079
25. Boude Figueredo O. Estrategias de aprendizaje para formar en Educación Superior a una generación interactiva. Educ Méd Sup. 2017 [citado 05/03/2021];31(2). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1024
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.