Historical tendencies in the academic direction process of the Medicine Faculty No. 1 from Santiago de Cuba

Authors

Keywords:

academic direction, academic administration, medicine faculty, history of medicine.

Abstract

The process of academic direction of the Medicine Faculty No. 1 from Santiago de Cuba, had its foundations in the context of Oriente University in 1962. Since its foundation it has been conceived to resize the academy, according to the population health problems. The above-mentioned facilitated to verify, by means of the revision of different publications related to the history of medicine, the lack of studies that  analyze the academic direction in the faculty structure, as integral and integrated process, reason why the present study was carried out aimed at characterizing the tendencies that distinguish the development of the academic direction in the enunciated educational context. In this respect, the foundations that sustain the necessity of its improvement are determined. It was concluded that a pertinent scientific-methodological administration that impacts the Santiago environment is required to satisfy the essential health, climatic and social problems.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra María Casas Gross, Facultad de Medicina No. 1, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba

Videcana

References

1. Vidal Ledo M, Barciela González Longoria M, Armenteros Vera I. Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. Educ. med. super. 2021 [citado 09/06/2021];35(1):e2851. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2851/1224

2. Gallardo Sánchez Y, Nuevo Pi MA. Lecciones aprendidas en el enfrentamiento a la COVID-19 en la Universidad Médica de Granma. Multimed (Bayamo). 2020 [citado 09/06/2021];24(6):1233-41. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-48182020000601233

3. Peña Sánchez MA. A la memoria del Dr. Antonio María Béguez César (1895-1975): descubridor de la neutropenia crónica maligna familiar con granulaciones atípicas de los leucocitos. Medisan (Santiago de Cuba). 2016 [citado 09/06/2021];20(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es

4. Delgado Correa W. Fundación de la Facultad de Medicina de Santiago de Cuba. Medisan (Santiago de Cuba) [citado 09/06/2021];20(3):421-5. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016000300020

5. Laurencio Leyva A, García Hernández A. La reforma universitaria de 1962: un hito para la educación superior cubana. Rev Cubana Educ. Superior. 2018 [citado 09/06/2021];37(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100005

6. Sosa R, Sosa J, Fernández C J. Apuntes históricos y cronológicos de los planes de estudio de la Educación Médica en Cuba. Rev. méd. electrón. 2019 [citado 07/06/2021];41(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242019000100262&lng=es&nrm=iso&tlng=es

7. Delgado Correa Wilkie. La Reforma de la enseñanza superior de 1962 en Cuba y su carácter fundacional en las ciencias médicas. Medisan (Santiago de Cuba). 2012 [citado 09/06/2021]; 6(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192012000400019

8. Martínez Hechevarría A, Correa Martínez L. Fidel Castro Ruz, fundador de la medicina comunitaria en Cuba: impacto y perspectivas. Univ Méd Pinareña. 2017 [citado 09/06/2021];13(2). Disponible en http://www.revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/261

9. Salas Perea R, Salas Mainegra A. La educación médica cubana. Su estado actual. Rev Docencia Universitaria. 2012 [citado 09/06/2021];10(número especial). Disponible en: http://www.lt.sld.cu/node?iwp_post=2012%2F11%2F23%2FLa%20educaci%C3%B3n%20m%C3%A9dica%20cubana.%20Su%20estado%20actual%20%2F111341&iwp_ids=1_11341&blog=1_editorhome&from_more=1

10. Carreño de Celis R, Fernández Oliva B, Salgado González L. Detrás de la huella de la Educación Médica Superior. Educ. med. super. 2009 [citado 09/06/2021];23(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000300011

11. Caballero González JE. Apuntes históricos sobre el surgimiento y desarrollo del trabajo metodológico en la educación médica cubana. Edumecentro. 2013 [citado 07/06/2021];5(2) Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000300011

12. Delgado Correa W. Fundación de la Facultad de Medicina de Santiago de Cuba. Medisan (Santiago de Cuba). 2016 [citado 07/06/2021]; 20(3): 421-5. Disponible en: http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/749/html_257

13. Cuesta Mejías LA, Presno Labrador C. La Medicina General Integral una especialidad clínica con un verdadero enfoque biopsicosocial de la salud de la población. Rev. cuban. med. gen. integr. 2013 [citado 07/06/2021];29(4):379-86. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252013000400011

14. Vázquez Sarandeses JE, Montoya Rivera J, Almaguer Delgado AJ, García Céspedes ME. El proceso de formación profesional del médico general integral en el ciclo de especialización. Medisan (Santiago de Cuba). 2015 [citado 07/06/2021]; 19(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192015000100017

15. Vela Valdés J, Salas Perea RS, Pujals Victoria N, Quintana Galende ML, Pérez Hoz G. Planes de estudio de Medicina en Cuba de 1959 a 2010. Educ. med. super. 2016 [citado 07/06/2021];30(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000100002

16. Miralles Aguilera EA, Taureaux Díaz N, Fernández Sacasas JA, Pernas Gómez M, Sierra Figueredo S, Diego Cobelo JM. Cronología de los mapas curriculares en la carrera de Medicina. Educ. med. super. 2015 [citado 07/06/2021]; 29( 1 ): 93-107. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000100010

17. Stolik Lipszyc. Exportaciones de servicios de salud en cuba: situación actual. Rev Cubana Economía Internacional. 2017 [citado 13/05/2021]; 2. Disponible en: http://www.rcei.uh.cu/index.php/RCEI/article/view/78

18. Borroto Cru R, Salas Perea RS. La acreditación y los créditos académicos como base de la calidad universitaria. Experiencia cubana. Educ. med. super. 2000 [citado 13/05/2021];14(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412000000100007

19. Pérez Hernández L, Díaz Legón O, Ferrari Yaunner M, Prieto Valdés M, Matilla Correa A. La descentralización municipal en pos del desarrollo local y la actualización del modelo económico cubano. Rev Anales Academia Ciencias de Cuba. 2017 [citado 09/06/2021];7(1). Disponible en: http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/511

20. Cobas Vilches ME, Gómez López LM, Ruiz Hernández JR, Zurbano Cobas A. Progreso de la educación médica en la región central de Cuba. Edumecentro. 2016 [citado 09/06/2021]; 8(4):38-53. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000700004

21. López Díaz ZS, Álvarez Moreno L, Berra Socarrás EM. Satisfacción de egresados con el desarrollo del proceso docente educativo en maestrías con modalidad de amplio acceso. Educ. med. Super. 2017 [citado 07/06/2021]; 31(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000300017

22. Álvarez Sintes R. Plan de estudio de medicina: ¿nueva generación? Rev. habanera cienc. méd. 2017 [citado 06/05/2021]; 16(5):680-5. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2123/1896

23. Sosa Díaz RY, Sosa Díaz J, Fernández Rodríguez CJ. Apuntes históricos y cronológicos de los planes de estudio de la Educación Médica en Cuba Rev. méd. electrón. 2019 [citado 06/05/2021]; 4(1). Disponible en http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242019000100262&lng=es&nrm=iso&tlng=es

24. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Documento base para el diseño de los planes de estudio "E". La Habana: MES; 2016 [citado 06/05/2021]. Disponible en: https://docplayer.es/96717918-Documento-base-para-el-diseno-de-los-planes-de-estudio-e.html

25. Pérez DN, Pardo FA, Sotomayor OD. Estrategia para perfeccionar el proceso de formación doctoral en las Ciencias Médicas de Cuba. RIC. 2017 [citado 06/05/2021];96(4):646-57. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=73252

26. Rojo Pérez N, Valenti Pérez C, Martínez Trujillo N, Morales Suárez I, Martínez Torres E, Fleitas Estévez I. Ciencia e innovación tecnológica en la salud en Cuba: resultados en problemas seleccionados. Rev Panam Salud Pública. 2018 [citado 06/05/2021];42. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/rpsp/2018.v42/e32/es

Published

2021-11-29

How to Cite

1.
Casas Gross SM, Vega Veranes F, Ramos Hernández L. Historical tendencies in the academic direction process of the Medicine Faculty No. 1 from Santiago de Cuba. MEDISAN [Internet]. 2021 Nov. 29 [cited 2025 Jun. 2];25(6):1492-507. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/3740

Issue

Section

Medicine History