Development of the Teaching Virtual Clinic in the medical university of Santiago de Cuba

Authors

Keywords:

virtual reality, technology of information, distance education, universities.

Abstract

Among the teaching-learning virtual environments figures the Teaching Virtual Clinic that is an educational space of great transcendency in the university context of medical sciences, which contains health situations grouped in different specialties and sections with specific characteristics as for objectives and organization, what favors the integration of teaching activities with or without physical presence, and the social exchange between people that share common problems and interests, with the perspective of the permanent construction of knowledge, starting from very well defined rectors principles, as creating, sharing and collaborating.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Salinas MI. Entornos virtuales de aprendizaje en la escuela: tipos, modelo didáctico y rol del docente. Eduteka. Universidad Católica de Argentina; 2011 [citado 10/02/2020]. Disponible en: http://eduteka.icesi.edu.co/gp/upload/Educaci%C3%B3n%20EVA.pdf

2. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución 65 de 9/5/01. Reglamento para la selección y formación del personal docente e investigadores en los centros y UCT adscriptas al MES. 2001 [actualizado 05/02/2019] [citado 20/09/2019]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones

3. Vialart Vidal N. Programa Educativo para el empleo de los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje dirigido a los docentes de enfermería [tesis doctoral]. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública; 2017 [citado 20/09/2019]. Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1390/584

4. Laurencio Rodríguez K, Pardo Gómez ME, Mesa Vázquez J. Las redes sociales como entorno educativo en la formación del profesional universitario. REFCalE. 2019 [citado 13/09/2019];7(2). Disponible en: http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2838/1821

5. Rodríguez Beltrán NM, Pardo Gómez ME, Izquierdo Lao JM, Pérez Martínez DG. Clínica virtual docente: un espacio formativo para la enseñanza de las ciencias médicas. MEDISAN. 2017 [citado 10/02/2021];21(1):123-33. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017000100015&lng=es

6. Cordoví Hernández VD, Pardo Gómez ME, Rodríguez Beltrán NM, López Hung E. La gestión de información estadística relacionada con las actividades formativas en la Universidad Virtual de Salud. MEDISAN. 2019 [citado 10/02/2021];23(4). Disponible en: http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2214

7. Rodríguez Beltrán NM. Dinámica formativa en telemedicina para las carreras de Ciencias Médicas [tesis doctoral]. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2014 [citado ]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=57

8. Pardo Gómez ME. Las tecnologías de la Información y las comunicaciones en la dinámica del proceso docente educativo en la educación superior [tesis doctoral]. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2004.

Published

2021-06-14

How to Cite

1.
Durán Rengifo D, Rodríguez Beltrán NM, Acosta Ortega LF, Velez Fernández G. Development of the Teaching Virtual Clinic in the medical university of Santiago de Cuba. MEDISAN [Internet]. 2021 Jun. 14 [cited 2025 Jun. 2];25(3):812-25. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/3767

Issue

Section

Technical Report