Performance of the fifth year Stomatology students in the teaching-educational process during the COVID-19
Keywords:
pre-degree education, COVID-19, teaching-educational process, education at work.Abstract
Introduction: During the COVID-19, the work of the fifth year stomatology students (intern) constituted a new theoretical-practical experience in the pre-degree teaching– educational process.
Objective: To describe the main stomatological activities carried out by the fifth year stomatology students during the COVID-19.
Methods: A descriptive and cross-sectional study of 11 fifth year Stomatology students was carried out, they actively worked in Mártires del Moncada Teaching Provincial Stomatological Clinic in Santiago de Cuba, from January to April, 2021. The variables used were: age, sex, nationality, stomatological activities and treatments performed. The data were processed and copied in statistical charts. The age average was determined and the relative and absolute frequencies were used as summary measures.
Results: There was a prevalence of the 22-25 age group, female sex (54.5 %, respectively) and those of foreign nationality, with very similar values to those of Cubans. In this period 609 visits were made, in which odontalgias and acute dentoalveolar abscesses were the most frequent affections; while the treatments more performed in emergencies were the temporary obturations, cameral accesses, as well as the amalgam obturants in the prioritized groups.
Conclusion: In times of COVID-9, the Stomatology interns, by means of the education at work, carried out with responsibility and abnegation all the professional skills within the program of the subject as strategy to reinforce the pre-degree teaching - educational process.Downloads
References
2. Álvarez Sintes R, Barcos Pina I. La pesquisa activa y la atención primaria de salud en el enfrentamiento a la COVID-19. Rev. habanera cienc. méd. 2020 [citado 10/07/2021];19(5): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2020000600020
3. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Resolución No. 82/2020. Gaceta Oficial [citado 10/07/2021]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2020-ex19_0.pdf
4. Cuba. Ministerio de Educación. Continuidad del curso escolar 2020-2021. Mesa Redonda 24 May 2021 [citado 10/07/2021]. Disponible en: https://www.mined.gob.cu/mesa-redonda-continuidad-del-curso-escolar-20-21-e-inicio-del-21-22-en-la-educacion-general-en-el-escenario-de-la-covid/?print=pdf
5. Cuevas Gandaria MA, Limonta Vidal E, Navarro Nápoles J, Abella Hernández N, Fernández Ocaña M. Clínica Estomatológica Provincial Docente Mártires del Moncada de Santiago de Cuba. Su Historia, 2015 [citado 10/07/2021]. Disponible en: https://docplayer.es/45248944-Clinica-estomatologica-provincial-docente-martires-del-moncada-de-santiago-de-cuba-su-historia.html
6. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Síntesis del plan de estudio de la carrera de Estomatología. La Habana: Universidad de Ciencias médicas; 2020 [citado 10/07/2021]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/ucmh/estudios-academicos-autofinanciados/plan-de-estu dio-de-la-carrera-de-estomatologia/
7. Morales Navarro D. Riesgos y retos para los profesionales de las disciplinas estomatológicas ante la COVID-19. Rev. habanera cienc. méd. 2020 [citado 15/07/2021];19(2): e3256. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3256/2528
8. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Dirección Nacional de Estomatología. Programa Nacional de Atención Estomatológica Integral a la Población. La Habana: MINSAP; Médicas. 2013.
9. La Odontología en los tiempos del coronavirus-COVID-19. Editorial. Int. J. Interdiscip. Dent. 2020 [citado 15/07/2021];13(1). Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2452-55882020000100002
10. Padilla Avalos CA, Marroquín Soto C. Impacto de la pandemia del COVID-19 sobre la salud estomatológica. Rev. Estomatol. Herediana (Lima). 2021 [citado 15/07/2021];31(2):148-9. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1019-43552021000200148&script=sci_arttext
11. Vaillant Rodríguez B. Reordenan servicios médicos en Santiago de Cuba por COVID-19. Agencia Cubana de Noticias, 2021 [citado 16/05/2021]. Disponible en: http://www.acn.cu/salud/75280-reordenan-servicios-medicos-en-santiago-de-cuba-por-covid-19
12. Santos Velázquez T, Panizo Bruzón SE. Resultados obtenidos en el examen estatal por estudiantes de Estomatología en que se atendió su diversidad. Rev. electrón. "Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta". 2020 [citado 16/05/2021];45(1). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1962/pdf_648
13. Ramos Rangel Y, Liwe Placeres S, Raya Álvarez D, Rivero Cordero M. Empatía en estudiantes de Estomatología de la Universidad Médica de Cienfuegos. Medisur. 2017 [citado 16/05/2021];15(2):. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v15n2/ms13215.pdf
14. Caricom. EcuRed, 2019 [citado 10/07/2021]. Disponible en: https://www.ecured.cu/index.php?title=CARICOM&oldid=3479114
15. Aquino Canchari CR. COVID-19 y su repercusión en la Odontología. Rev. cuba. estomatol. 2020 [citado 16/05/2021];57(1):e3242. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072020000100020
16. Pérez Barrero BR, Gutiérrez Torres D, Ortiz Moncada C, González Rodríguez WC, Cuevas Gandaria MA. Nivel de conocimientos sobre COVID-19 en pacientes con urgencias estomatológicas. Rev. inf. Cient. 2021 [citado 16/05/2021]; 100(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332021000400007
17. Cuba presenta indicadores estomatológicos similares a los de países desarrollados. Periódico Granma, 8 Abr 2021 [citado 29/08/2021]. Disponible en: https://www.granma.cu/cuba/2021-04-08/cuba-presenta-indicadores-estomatologicos-similares-a-los-de-paises-desarrollados-08-04-2021-00-04-00
18. Díaz Couso Y, Jorge Mayedo D, Santos Velázquez T, Reyes Nieblas Y, Guerra García K. Análisis de la situación de salud bucal de un consultorio médico de familia. Rev. cienc. méd. Pinar Río. 2019 [citado 29/08/2021];23(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000100022
19. Parada Cervantes MC, Mendoza Tauler LL, Leyva Figueredo A. La formación científica-investigativa: impacto en la preparación de los profesionales. Opuntia Brava. 2018 [citado 29/08/2021];10(3):240-50. Disponible en:
https://redib.org/Record/oai_articulo3863058-la-formaci%C3%B3n-cient%C3%ADfica-investigativa-impacto-en-la-preparaci%C3%B3n-de-los-profesionales
20. Kemmis S, Wilkinson J, Edwards Groves Ch, Hardy I, Grootenboer P, Bristol L. Changing practices, changing education. Singapore: Springer Nature; 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.