Methodology for training the resident of general surgery in the comprehensive care to the patient with colon cancer
Keywords:
methodology, curriculum, internship and residence, general surgery, colon cancer.Abstract
Introduction: The specialization program in effective general surgery covers the topic colon cancer in Coloproctology, in the second year, which duration decreases to one month; completely insufficient time to embrace all the pertinent theoretical and practical contents. That is why, a methodology for training the resident of general surgery in the comprehensive care to the patient with colon cancer is proposed, for which the theoretical methods of analysis and synthesis, systematizing and generalization of experiences were applied, as well as the systemic structural functional and the holistic dialectical method.
Development: The training purpose declared in the curriculum doesn't fit with the systematizing orientation and the training generalization, as dialectical contradiction and didactics principle of higher education; there is no appropriate epistemologic and methodologic systematization, what is evidenced by the fragmentation, lack of coherence and flexibility for its application in the varied context where the surgeon training happens. The asystemic training fragmentation very comprehensive of the curriculum doesn't energize the pedagogic process of this training to fulfill the suitable objectives.
Conclusions: This proposal stratifies the theoretical and practical contents for the topic colon cancer in specific, with a level of upward complexity during the whole specialization in general surgery, and together with the effective realization of the activities concerning the education at work, what can contribute to this professional training in the comprehensive care to the patient with colon cancer.
Downloads
References
2. Marks KM, West NP, Morris E, Quirke P. Clinicopathological, genomic and immunological factors in colorectal cancer prognosis. British Journal of Surgery. 2018 [citado 05/12/2021];105(2):99-109. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7938848/pdf/bjs10756.pdf
3. Cuba. Ministerio de Salud Pública, Dirección de Registros Médicos y Estadísticas de Salud. Anuario Estadístico de Salud 2020. La Habana: MINSAP; 2021 [citado 05/12/2021]. Disponible en: https://salud.msp.gob.cu/wp-content/Anuario/anuario_2019_edici%C3%B3n_2020.pdf
4. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Resolución No. 344/2015. Plan de estudio y Programa de la Especialidad de Cirugía General. La Habana: MINSAP; 2015 [citado 28/01/2021]. Disponible en: https://docplayer.es/91715263-Republica-de-cuba-ministerio-de-salud-publica-resolucion-no-344.html
5. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Resolución 140/2019. Reglamento de la Educación de posgrado de la República de Cuba. La Habana: MINSAP; 2019.
6. Rodríguez-Fernández Z, Soler-Morejón CD. Dimensiones de la educación en el trabajo en la docencia médica cubana. EDUMECENTRO. 2020 [citado 28/01/2021];12(4):208-26. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1540/html_629
7. Quintana-Santiago YM, Mur-Villar N, Quintana-Regalado G, Bernaza-Rodríguez GJ. Retos que impone la educación en el trabajo en las universidades de ciencias médicas. Revista Conrado. La investigación: retos y perspectivas en la educación superior. 2021 [citado 08/11/2021];17(S3):452-55. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2186/2127
8. Estepa-Pérez JL, Santana-Pedraza T, Estepa-Ramos JL. Cualidades necesarias y valores en el cirujano contemporáneo. MediSur. 2019 [citado 08/11/2021];17(5):752-6. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2019000500752&lng=es
9. Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki de la AMM - Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Asociación Médica Mundial. 2018 [citado 14/12/2021]. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
10. Rodríguez-Fernández Z, Rizo-Rodríguez RR, Mirabal-Fariñas A, Nazario-Dolz AM, García Céspedes ME. La reunión de alta al egreso hospitalario como doble vínculo entre la docencia y la atención primaria de salud. Educación Médica Superior. 2017 [citado 14/12/2021];31(3). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/994/562
11. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Resolución 108/2004. Reglamento del régimen de residencias en ciencias de la salud. La Habana: MINSAP; 2004.
12. Rizo-Rodríguez RR, Figueredo AS, Rodríguez-Fernández Z. La conferencia como forma de organización del proceso de enseñanza aprendizaje en la educación médica superior. Educación Médica Superior. 2018 [citado 14/12/2021];32(2). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1350/667
13. Rodríguez-Fernández Z, Rizo-Rodríguez RR, Nazario-Dolz AM, Mirabal-Fariñas A, García-Céspedes ME. Pase de visita docente asistencial: modalidad relevante de la educación en el trabajo en la enseñanza médica superior. Panorama: Cuba y Salud. 2018 [citado 14/12/2021];13(1):81-7. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/download/709/pdf_142
14. De la Peña-Consuegra G, Velázquez-Ávila RM. Algunas reflexiones sobre la teoría general de sistemas y el enfoque sistémico en las investigaciones científicas. Revista Cubana de Educación Superior. 2018 [citado 14/12/2021];37(2):31-4. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000200003&lng=es&tlng=es
15. García Céspedes ME, Fuentes González HC, Zaldívar Álvarez E, Bell Castillo J. Aportes de las investigaciones pedagógicas a la educación médica cubana. MEDISAN. 2019 [citado 08/12/2021];23(6):1045-57. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192019000601045&lng=es
16. Vidal-Ledo M, Fernández-Oliva B, Miralles-Aguilera E. Didácticas especiales en las ciencias de la salud. Educación Médica Superior. 2021 [citado 14/12/2021];35(4):e3063. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3063/1279
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.