Practice and assistance performance: its epistemologic resizing in the training of the Gastroenterology resident
Keywords:
professional training, gastroenterology resident, assistance practice, doctor performance.Abstract
Introduction: In the training of the Gastroenterology resident, the assistance function emerges as one of the most essential because it prepares the future specialist to apply the fundamental basic principles in the practice of the diagnostic-therapeutic endoscopy, aimed at guaranteeing the quality of its medical performance in care of patients with digestive neoplasms. However, the relationship between the practice and the assistance practice still needs an epistemologic resizing to favor the transformation of the professional performance of these specialists.
Development: An epistemologic analysis of the relationship between practice, and assistance performance in the training of the Gastroenterology resident was carried out, what allows to connote it starting from a more essential interpretation level, so that transcends the fragmented and instrumental vision of its theoretical approach toward a new totalizer approach that systematizes its training essence from an holistic endoscopic intervention that integrates prevention, diagnosis and therapeutic in the care of patients with digestive neoplasms.
Conclusions: The epistemologic reinterpretation of this investigation consolidated the dialectics between the practice and the assistance practice in a superior epistemologic stage, what allows to sustain a new theoretical treatment of this relationship starting from the link between the integral practice of endoscopic-digestive preventive procedures and the preventive-curative endoscopic interventive practice in order to perfect this specialist training.
Downloads
References
2. Puente Saní V. Dinamica clínico-asistencial-humanista en la atención a los pacientes con VIH/sida para residentes de Medicina Interna [tesis doctoral]. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2018 [citado 05/03/2021]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=769
3. Rey Estévez BN. Dinámica formativa educativa-preventiva en retinopatía diabética [tesis doctoral]. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2018 [citado 05/03/2021]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=763
4. Morales Suñarez I. Las transformaciones en el Sistema Nacional de Salud cubano, su incidencia en las Universidades de Ciencias Médicas. Educ Méd Super. 2018 [citado 05/03/2021];32(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1653/656
5. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 09/18. Normas para la aprobación de los centros autorizados a impartir superación profesional de posgrado y el otorgamiento de la categoría “A” de los centros de capacitación y las escuelas ramales. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2018.
6. Álvarez Ponce VA, Alonso Uría RM, Rodríguez Alonso B, Muñiz Rizo ME. Conocimiento y valores: binomio esencial en la formación profesional. Educ Méd Super. 2018 [citado 05/03/2021];32(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000200005
7. Bernaza Rodríguez GJ, de la Paz Martínez E, del Valle García M, Borges Oquendo LC. La esencia pedagógica del posgrado para la formación de profesionales de la salud: una mirada teórica, crítica e innovadora. Educ Méd Super. 2018 [citado 05/03/2021];31(4). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1062/596
8. Toledo-Méndez M, Cabrera-Ruiz I. Corrientes psicológicas determinantes de la concepción del aprendizaje en la enseñanza médica superior. Educ Méd Super. 2017 [citado 05/03/2021];31(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000400023&lng=es&nrm=iso&tlng=es
9. Brotons A, Vilella A, Sánchez-Montes C, Garau C, Vila A, Pons Beltrán V, et al. Formación básica en endoscopia digestiva para los médicos residentes de la especialidad de aparato digestivo. Recomendaciones de la Sociedad Española de Endoscopia Digestiva (SEED). Rev Esp Enferm Dig. 2019;111(3):228-38.
10. Caro Fernández MT, Fernández Duharte J, García Céspedes ME, Ortega Solano G. Proceso de formación del especialista en gastroenterología. Maestro y Sociedad. 2020 [citado 03/03/2021];17(4):888-96. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/5256/4791/
11. Sociedad Española de Endoscopia Digestiva. Programa de formación en Endoscopia digestiva básica para Médicos Internos Residentes de la Especialidad de Aparato Digestivo. Barcelona: Editorial Ergón: 2019.
12. Albéniz E, Pellisé M, Gimeno García AZ, Lucendo AJ, Alonso-Aguirre PA, Herreros-de-Tejada A, et al. Guía clínica para la resección mucosa endoscópica de lesiones colorrectales no pediculadas. Rev Esp Enferm Dig. 2018 [citado 03/03/2021];110:179-94. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1130-01082018000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es
13. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Plan de Estudios de la especialidad de Gastroenterología. La Habana: MINSAP; 2015.
14. Ilizástigui Dupuy F. La educación en el trabajo como principio rector de la educación médica cubana. La Habana: Ministerio de Salud Pública; 1993 [citado 03/03/2021]. Disponible en: http://instituciones.sld.cu/socecs/files/2012/05/De-Iliz%C3%A1stigui-completo-sobre-educaci%C3%B3n-en-el-trabajo_version-revisada-Suiberto.pdf
15. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. La educación en el trabajo y el individuo como principal recurso para el aprendizaje. Rev EDUMECENTRO. 2014 [citado 03/03/2021];6(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v6n1/edu02114.pdf
16. Fernández Duharte J, Tardo Fernández Y, García Céspedes ME, Caro Fernández MT. Formación del profesional de gastroenterología en la atención a pacientes con enfermedades oncoproliferativas digestivas. Maestro y Sociedad. 2019 [citado 03/03/2021];16(4):770-7. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/5010/4518/
17. Fernández Duharte J, Tardo Fernández Y, García Céspedes ME, Caro Fernández MT. La práctica asistencial en gastroenterología, en la atención a pacientes con neoplasias digestivas: sus contradicciones sociales. Maestro y Sociedad. 2019 [citado 03/03/2021];16(4):719-27. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5002/4514
18. Archila PE. Nuevos retos en la formación de especialistas en endoscopia digestiva Conferencia "Maestros de la endoscopia". Rev Col Gastroenterol. 2012 [citado 03/03/2021];27(2). Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-99572012000200013
19. Fernández Duharte J, Tardo Fernández Y, García Céspedes ME. Dinámica praxiológica, endoscópica y asistencial del residente de Gastroenterología en la atención a pacientes con neoplasias del sistema digestivo. MEDISAN. 2020 [citado 05/03/2021];24(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192020000200286&lng=es&nrm=iso&tlng=es
20. Vargas G. La filosofía de la praxis. Dos concepciones: Antonio Gramsci y Adolfo Sánchez Vázquez. Revista Dialectus. 2018 [citado 03/03/2021];5(13). Disponible en: http://www.periodicos.ufc.br/dialectus/article/view/40082/95892
21. Runge Peña AK, Muñoz Gaviria DA. Pedagogía y praxis (práctica) educativa o educación. De nuevo: una diferencia necesaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia). 2012 [citado 03/03/2021];8(2):75-96. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1341/134129257005.pdf
22. Madrid Hincapié JM. La praxeología: una propuesta educativa de formación humana para la resignificación de la persona. Revista Educación y Desarrollo Social. 2013 [citado 03/03/2021];7(2). Disponible en: https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/680/438
23. Caro Fernández M, García Céspedes ME, Fernández Duharte J. Sistematización de los fundamentos teóricos de la preparación para el desempeño de los gastroenterólogos en la detección precoz del cáncer gástrico. Revista Maestro y Sociedad. 2020 [citado 03/03/2021];17(3). Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5222/4732
24. Fuentes González HC. Pedagogía y didáctica de la educación superior. En la concepción de la universidad humana cultural. Una propuesta desde la Universidad Estatal de Bolívar. Guaranda: Universidad Estatal de Bolívar; 2009.
25. Vela-Valdés J, Salas-Perea RS, Quintana-Galende ML, Pujals-Victoria N, González-Pérez J, Díaz-Hernández L, et al. Formación del capital humano para la salud en Cuba. Rev Panam Salud Pública. 2018 [citado 03/03/2021];42(33). Disponible en: https://www.scielosp.org/article/rpsp/2018.v42/e33/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.