Strategy of scientific degree for the University of Medical Sciences in Santiago de Cuba
Keywords:
estrategy, doctoral training, medical sciences university.Abstract
The strategies for the training of Doctors in Science in the higher education institutions, is a guarranty to increase quality in the training of professionals through the integration of sustantive processes. Taking into account these referents, a proposal of perfectioning the scientific degree institutional estrategy is presented for the Medical Sciences University in Santiago de Cuba in the period from 2022 to 2024, which has a systemic character, and includes in its structure four components: background, characterization of the Medical Sciences University in Santiago de Cuba (MSU-SC), strategic planning (mision, vision, objective and strategic actions), and evaluation. Its implementation, as a group of sequential and interrrelated actions, will allow to achieve a significant impact in the increase of scientific results and in the external recognition and visibility of this Center of higher studies.
Downloads
References
2. Castañeda Abascal IE, Rodríguez Cabrera A, Díaz Bernal Z. Estrategia de formación doctoral para profesores de la Escuela Nacional de Salud Pública de Cuba. Educ. med. super. 2015 [citado 13/04/2022];29(1):134-144. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000100013&lng=es.
3. Travieso Ramos N, Bandera Sosa L. Concepción integradora para la evaluación de impacto de los procesos sustantivos en la universidad médica de Santiago de Cuba. Medisan (Santiago de Cuba). 2020 [citado 13/04/2022]; 24(6). Disponible en: http://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/3122/html
4. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Documentos básicos del Subsistema de Evaluación y Acreditación de Instituciones de Educación Superior de la República de Cuba. Resolución 8/2019. La Habana: MES; 2019.
5. Cruzata Santos R, Álvarez Yero JC. Indicadores para la autoevaluación de la calidad del proceso de extensión universitaria. Humanid. méd. 2019 [citado 16/05/2020];19(3): 504-21. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1441/html_111
6. Martínez Barreiro LA, Ramos Socarras AE, Salgado Selema G. La formación doctoral. Una necesidad en la transformación del claustro de profesores de Ciencias Médicas de Granma. Multimed (Bayamo). 2019 [citado 18/04/2022];23(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-48182019000400872&lng=es.
7. Mur Villar N, Núñez Herrera A, Iglesias León M, Díaz Díaz AA, Ávila Sánchez M. Concepción científico metodológica de la estrategia de formación doctoral de la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos Medisur. 2019 [citado 18/04/2022]; 17(1): 13-8. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/1800/180061172005/html/
8. Chaos Correa T, Reyes Obediente F, LLanes Mesa L. Acciones estratégicas para favorecer la formación doctoral en la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Humanid. méd. 2021 [citado 12/04/2022];21(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300763&lng=es.
9. Díaz-Canel Bermúdez MM, Núñez Jover J. Gestión gubernamental y ciencia cubana en el enfrentamiento a la COVID-19. An Acad Ciencias Cuba. 2020 [citado 18/04/2022];10(2) Disponible en: http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/881
10. Díaz-Canel Bermúdez MM. Sistema de gestión del gobierno basado en ciencia e innovación para el desarrollo sostenible en Cuba. [Tesis de doctorado]. Santa Clara, Cuba: Universidad Central Marta Abreu de las Villas, Facultad de ingeniería mecánica e industrial; 2021 [citado 18/04/2022] Disponible en: http://www.eduniv.cu/items/show/40296
11. Ojeda Suárez R, Agüero Contreras FC. Globalización, Agenda 2030 e imperativo de la educación superior: reflexiones. Rev Conrado. 2019 [citado 13/04/2022];15(67): 125-34. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/932/958
12. Cuba. Tribunal Supremo Popular de la República de Cuba. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución; 2019 [citado 13/04/2022]. Disponible en: https://www.tsp.gob.cu/documentos/lineamientos-de-la-politica-economica-y-social-del-partido-y-la-revolucion
13. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Objetivos, retos y prioridades del año en curso. La Habana: MINSAP; 2019 [citado 13/04/2022]. Disponible en: https://salud.msp.gob.cu/metas-e-indicadores-del-ano-en-curso/
14. Delgado Correa W. El inicio de la formación de doctores en ciencias en Santiago de Cuba: una experiencia singular. Medisan (Santiago de Cuba). 2015 [citado 13/04/2022]; 19(7). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192015000700016&lng=es.
15. Ortiz Torres EA. La calidad en la formación de doctores en Ciencias Pedagógicas: una evaluación desde sus egresados y propuestas de mejora. Rev Educación. 2019 [citado 13/04/2022];43(1):1-15. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/440/44057415001/html/
16. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Subsistema de Evaluación y Acreditación de Programas de Doctorado. Resolución 12/2019. La Habana: MES; 2019
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.
