Proposal of the optional course Mouth Guards in Sports
Keywords:
medical education, curricular design, mouth guards, dental technician.Abstract
Introduction: The protection of the dentomaxillofacial structures during sports activities and physical exercise is increasingly necessary, so the Superior Technician in Stomatological Prosthesis must know how to make mouth guards, and develop knowledge on these topics.
Objective: To design an optional course in the first year of the speciality Superior Technician in Stomatological Prosthesis that contributes to the training of a more qualified professional to make mouth guards.
Methods: A qualitative descriptive study was carried out. Theoretical methods: (historical-logical, inductive-deductive, analytical-synthetic, systemic-structural and modeling), and empirical methods: (documentary review, specialist criteria) were used.
Results: An optional face-to-face and structured in three topics course of 20 hours was designed. The optional course Mouth Guards in Sports contributes to promoting curricular activities which support the development of a culture on oral protection.
Conclusions: The design of the optional course corresponds to the learning needs of the Superior Technician in Stomatological Prosthesis to make mouth guards.
Downloads
References
2. Díaz Valdés L, Valle Lizama RL. Protectores bucales en la prevención de lesiones traumáticas dentomaxilofaciales en adolescentes durante prácticas deportivas. Arch Méd Camagüey. 2021 [citado 20/10/2021]; 25(4). Disponible en: http://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/7961
3. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 02. Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico. La Habana: MES; 2018 [citado 29/09/2021]. Disponible en: http://instituciones.sld.cu/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%C3%B3n-2-del-2018.pdf.
4. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 98. Educación Superior de Ciclo Corto. La Habana: MES; 2018 [citado 29/09/2021]. Disponible en: www.trabajadores.cu/documento/goc-2018-ex59-resolucion-98-sobre-la-educacion-superior-de-ciclo-corto-pdf/
5. Ministerio de Salud Pública. Modelo de formación del profesional del nivel de Educación Superior de Ciclo Corto. Técnico Superior en Prótesis Estomatológica. La Habana: MINSAP; 2018.
6. Corral C, Mercado M, Latapiat A, Veliz A, Garrido M, Batista de Oliveira O. Protector bucal por laminado a presión en paciente deportista. Rev Clin Periodoncia Implantol Rehabil Oral. 2017 [citado 29/09/2021]; 10(3). Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-01072017000300166
7. Romero Pérez A, Galán López A, Gutiérrez Valdez DH, Díaz Romero RM, Canseco López J. Comparación del confort de dos protectores bucales en jugadores de futbol americano. Revista ADM. 2018 [citado 22/09/2021]; 75(2). Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/adm/od-2018/od182d.pdf
8. Fernández Oliva B, Espín Falcón JC, Oliva Martínez DB. El diseño curricular de cursos en Educación Médica. Educ Med Super. 2017 [citado 04/09/2021]; 31(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000200017&lng=es.
9. Díaz Pita G, Arteaga Prado Y, González Fernández E, Palacios Díaz J, Gener Arencibia N. Propuesta para incorporar temas de envejecimiento al programa de estudio de Medicina General Integral. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río. 2016 [citado 23/09/2021]; 20(4). Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2709
10. Casanova Moreno MD, Bayarre Vea HD, Sanabria Ramos G, Navarro Despaigne DA, Trasancos Delgado M. Diseño de un curso sobre diabetes mellitus dirigido a profesionales del nivel primario de atención. Educ Med Super. 2017 [citado 23/09/2021]; 31(3). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1000
11. Paz V, Miranda T, Addine F, González A. Currículo y contexto educativo. La Habana: Pueblo y Educación; 2013.
12. Pino Batista MG, Filenko M. El diseño curricular del curso optativo: la enseñanza de la resolución de los problemas físicos-docentes. Atenas. 2017 [citado 2/6/2022]; 3(39). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478055149006
13. Díaz Valdés L, Valle Lizama R. Percepción estudiantil sobre el desempeño docente en el curso optativo Actividad Deportiva y Salud Bucodental. Edumecentro. 2020 [citado 24/10/2020]; 12(4). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1593
14. Bastarrechea Milián M, Rosales-Reyes S, González C, Quiñones-La-Rosa I. Curso optativo de riesgo quirúrgico para estudiantes de pregrado de la carrera de estomatología. Educ Med Super. 2020 [citado 05/06/2022]; 35 (2): 1-13. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2246
15. Pérez EL, Saladrigas Sarduy S, Batista Hernández I, Villazón Castro N, Varcasia Machado I. Curso Optativo Elementos de Morfofisiología como base científica para la impartición de Fundamentos de Enfermería. Edumecentro. 2019 Sep [citado 06/06/2022]; 11(3). Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/edumecentro/ed-2019/ed193g.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.