Achievements of the clinical semiological teaching in a university polyclinic

Authors

  • Manuel de Jesús Linares Despaigne Policlínico Docente Municipal, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • María Mercedes Arrate Negret Policlínico Docente Municipal, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • Jorge Armando Poll Pineda Policlínico Docente “Camilo Torres Restrepo”, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • Vivian Molina Hechavarría Hospital Psiquiátrico Provincial Docente "Comandante Gustavo Machín", Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba
  • Dayanis Linares Ibarra Policlínico Docente “Julián Grimau García”, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba

Keywords:

Clinical Semiology, teaching-educational process, university polyclinics.

Abstract

A descriptive and cross-sectional study was carried out in the Municipal Teaching Polyclinic of Santiago de Cuba, from August to December, 2011, aimed at evaluating the achievements of the Clinical Semiological teaching in this center, for  which a group of 29 professors was interviewed (with assistants students among them) that fulfilled  the approaches elaborated to such effects.  From the analysis of the expressed opinions, it was concluded that the first three achievements of this instruction, according to their importance, were in the educational area (100.0 %) and assistance area (89.6 %) and in values training (82.7 %), with an evident prevalence in teaching.  It was recommended to evaluate the impact of the study and generalize it in the rest of the university polyclinics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Llanio Navarro R, Perdomo González G, Arús Soler E, Fernández Naranjo A, Fernández Sacazas JA, Matarama Peñate M, et al. Propedéutica Clínica y Semiología Médica. T 1. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2003. p. 1-6.

2. López Bombino LR. La educación en valores hoy: hacia un análisis ético y axiológico. La Habana: Editorial Félix Varela; 2006. p. 137-42.

3. Selman-Housein Abdo E. Guía de acción para excelencia en la atención médica. La Habana: Editorial Científico-Técnico; 2002. p. 1-50.

4. Roca Perera MA. Psicología Clínica: una visión general. La Habana: Editorial Félix Varela; 2005. p. 93-100.

5. Horrutiner Silva P. La universalización de la educación superior. En: La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela; 2006. p. 101-16.

6. Rico Montero P. La labor educativa en modalidades de menor presencialidad. En: Horrutiner Silva P. La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela; 2006. p. 60–7.

7. Horrutiner Silva P. El pleno acceso y las diferentes modalidades de estudio. En: La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela; 2006. p. 150-3.

8. Horrutiner Silva P. La universidad en la época actual. En: La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela; 2006. p. 1–14.

9. Barreiro Cisneros GM. Pertinencia del movimiento alumno ayudante en la formación de recursos humanos: una necesidad en Guinea Ecuatorial. MEDISAN. 2003 [citado 12 Mar 2016]; 7(3). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/san/vol7_3_03/san13303.htm

10. Andrés S, Barrios A. El modelo del alumno ayudante a discusión: la opinión de los alumnos participantes y sus beneficiarios. Rev Electrónica Investigación Psicoeducativa. 2006 [citado 6 Oct 2015]; 4(2). Disponible en: http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/articulos/9/espannol/Art_9_129.pdf

11. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Decreto 51/2007. La Habana: MES; 2007.

12. Torres Delgado JA. Informática Médica: bioestadística. En: Álvarez Sintes R, Díaz Alonso G, Salas Mainegra I, Lemus Lago EM, Batista Moliner R, Álvarez Villanueva R, et al. Temas de Medicina General Integral. 2 ed. T 1. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2008. p. 652-5.

13. Horrutiner Silva P. Proyecciones de las sedes universitarias municipales. La Habana: Editorial Félix Varela; 2008. p. 1-15.

Published

2017-01-11

How to Cite

1.
Linares Despaigne M de J, Arrate Negret MM, Poll Pineda JA, Molina Hechavarría V, Linares Ibarra D. Achievements of the clinical semiological teaching in a university polyclinic. MEDISAN [Internet]. 2017 Jan. 11 [cited 2025 Jun. 5];21(1). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/427

Issue

Section

Original Articles