Achievements of the clinical semiological teaching in a university polyclinic
Keywords:
Clinical Semiology, teaching-educational process, university polyclinics.Abstract
A descriptive and cross-sectional study was carried out in the Municipal Teaching Polyclinic of Santiago de Cuba, from August to December, 2011, aimed at evaluating the achievements of the Clinical Semiological teaching in this center, for which a group of 29 professors was interviewed (with assistants students among them) that fulfilled the approaches elaborated to such effects. From the analysis of the expressed opinions, it was concluded that the first three achievements of this instruction, according to their importance, were in the educational area (100.0 %) and assistance area (89.6 %) and in values training (82.7 %), with an evident prevalence in teaching. It was recommended to evaluate the impact of the study and generalize it in the rest of the university polyclinics.
Downloads
References
2. López Bombino LR. La educación en valores hoy: hacia un análisis ético y axiológico. La Habana: Editorial Félix Varela; 2006. p. 137-42.
3. Selman-Housein Abdo E. Guía de acción para excelencia en la atención médica. La Habana: Editorial Científico-Técnico; 2002. p. 1-50.
4. Roca Perera MA. Psicología Clínica: una visión general. La Habana: Editorial Félix Varela; 2005. p. 93-100.
5. Horrutiner Silva P. La universalización de la educación superior. En: La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela; 2006. p. 101-16.
6. Rico Montero P. La labor educativa en modalidades de menor presencialidad. En: Horrutiner Silva P. La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela; 2006. p. 60–7.
7. Horrutiner Silva P. El pleno acceso y las diferentes modalidades de estudio. En: La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela; 2006. p. 150-3.
8. Horrutiner Silva P. La universidad en la época actual. En: La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela; 2006. p. 1–14.
9. Barreiro Cisneros GM. Pertinencia del movimiento alumno ayudante en la formación de recursos humanos: una necesidad en Guinea Ecuatorial. MEDISAN. 2003 [citado 12 Mar 2016]; 7(3). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/san/vol7_3_03/san13303.htm
10. Andrés S, Barrios A. El modelo del alumno ayudante a discusión: la opinión de los alumnos participantes y sus beneficiarios. Rev Electrónica Investigación Psicoeducativa. 2006 [citado 6 Oct 2015]; 4(2). Disponible en: http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/articulos/9/espannol/Art_9_129.pdf
11. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Decreto 51/2007. La Habana: MES; 2007.
12. Torres Delgado JA. Informática Médica: bioestadística. En: Álvarez Sintes R, Díaz Alonso G, Salas Mainegra I, Lemus Lago EM, Batista Moliner R, Álvarez Villanueva R, et al. Temas de Medicina General Integral. 2 ed. T 1. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2008. p. 652-5.
13. Horrutiner Silva P. Proyecciones de las sedes universitarias municipales. La Habana: Editorial Félix Varela; 2008. p. 1-15.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.