Low academic result in students and dysfunctional families

Authors

  • Patricia López Mero Facultad de Trabajo Social de la Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí, Manta, Ecuador.
  • Asunción Barreto Pico Facultad de Trabajo Social de la Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí, Manta, Ecuador.
  • Eddy Rigoberto Mendoza Rodríguez Facultad Extensión Chone de la Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí, Manta, Ecuador.
  • Max Walter Alberto del Salto Bello Facultad Ciencias Médicas de la Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí, Manta, Ecuador.

Keywords:

student, family, dysfunctional family, academic result.

Abstract

The family has important tasks in society, directly related to the preservation of the human life, its development and well-being. Thus, there are characteristics in the family dynamics which impel the students to maintain or not the level of academic results, for instance, the dysfunction.  This work shortly deals on how dysfunctional families can be one of the causes of low academic results in basic years students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Organización de Naciones Unidas. Declaración Universal de los derechos Humanos. Artículo 16.3. Adoptada y proclamada por la Resolución de la Asamblea General 217 A (iii) del 10 de diciembre de 1948 [citado 2 Ago 2015]. Disponible en: http://www.derechoshumanos.net/normativa/normas/1948-DeclaracionUniversal.htm

2. Familia disfuncional. En: Wikipedia. La enciclopedia libre [citado 2 Ago 2015]. Disponible en: https://es.wikipedia.org/wiki/Familia_disfuncional

3. Long Beach Fire Department Training Center. Child abuse. California: LBFD EMS; [s. a.] [citado 3 Ago 2015]. Disponible en: http://www.lbfdtraining.com/Pages/emt/sectiond/childabuse.html

4. García Ortiz Y, López de Castro Machado D, Rivero Frutos O. Estudiantes universitarios con bajo rendimiento académico, ¿qué hacer? EDUMECENTRO. 2014 [citado 3 Ago 2015]; 6(2). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/344

5. Pedro Gutiérrez-Saldaña, Nicolás Camacho-Calderón, Martha L. Martínez-Martínez. Autoestima, funcionalidad familiar y rendimiento escolar en adolescentes. Aten Primaria. 2007; 39(11): 597-601.

6. Arés Muzio P. Psicología de la familia: una aproximación a su estudio. La Habana: Editorial Félix Varela; 2003.

7. México. Secretaría de Educación Pública. Afectividad en el Niño I. Programa para la transformación y el fortalecimiento académico de las Escuelas Normales. México, D.F.: SEP; 2000. p.189.

8. Solernou Mesa IA. La familia y su participación en la universalización de la Educación Superior. Educ Med Super. 2013 [citado 3 Ago 2015]; 27(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/115/70

Published

2015-09-11

How to Cite

1.
López Mero P, Barreto Pico A, Mendoza Rodríguez ER, del Salto Bello MWA. Low academic result in students and dysfunctional families. MEDISAN [Internet]. 2015 Sep. 11 [cited 2025 Jun. 4];19(9). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/440

Issue

Section

Comments