Analysis of the program of Clinical Pharmacology in the E plan study for the Medicine career

Authors

Keywords:

clinical pharmacology, study plan, teaching-learning process, professional training.

Abstract

Introduction: In Cuba several conceptions have existed on the study plans. The necessity to revise and propose changes that assure the levels of quality wanted in the process of integral formation of the future professionals motivated to investigate the theoretical and methodological elements that regulate and guide the teaching-learning process in the Clinical Pharmacology subject.

Objective: To analyze the program of Clinical Pharmacology of the E plan study for the medicine career, from a critical and systematized approach.

Methods: A qualitative study of the study program in the Clinical Pharmacology subject was carried out according to the E plan, effective in the University of Medical Sciences in Santiago de Cuba, during 2022, for which the methods of documental review, the rector documents of the teaching process in higher education and the methodology proposed by some authors were used.

Results: Several topics enunciated an excessive number of specific objectives without taking into account the level of assimilation; the form of organization most used in teaching was the conference. Independent investigative work was not taken into account in frequent evaluations; meanwhile, the basic bibliography corresponded to an edition from 2002.

Conclusions: The program did not require of thematic transformations, but from the didactic point of view components of the teaching-learning process should be modified, besides updating the pertinent basic literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. González Flores P, Luna de la Luz V. La transformación de la educación médica en el último siglo: innovaciones curriculares y didácticas (parte 1). Investigación Educ Médica. 2019 [citado 13/01/2023];8(30):95-109. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572019000200095&lng=es

2. Hernández Galvez Y, López Arbolay O, Fernández Oliva B. Nueva realidad en la educación médica por la COVID-19. Educ Med Super. 2021 [citado 13/01/2023];35(1):e2643. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000100018&lng=es

3. Columbié Reyes JL, Columbié Ortiz FJ, Simales Salas DL, Rodríguez Matos N, Pelegrín Hernández N. Tendencias histórico-pedagógicas del proceso de formación de valores en estudiantes de medicina cubanos a partir del triunfo revolucionario. Medisan (Santiago de Cuba). 2019 [citado 13/01/2023];23(3):583-94. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192019000300583&lng=es

4. Carmona Pentón CR, Plaín Pazos C. Necesidad de fomentar hábitos de estudios con la implementación del Plan E en la carrera de Medicina. Rev Cuban Med Gen Integr. 2020 [citado 13/01/2023];36(2):e1353. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252020000200002&lng=es

5. Dueñas Pérez Y, Ramos Cedeño AM, Barrios Romero B, Ramírez Pérez AR, Cisneros Nápoles YD, Hernández López MA. Propuesta metodológica con enfoque interdisciplinar para la enseñanza aprendizaje del contenido teoría del receptor farmacológico en la carrera de medicina. Medisur. 2021 [citado 13/01/2023];19(1):18-26. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2021000100018&lng=es

6. Ramos Hernández L, Miranda Vázquez A, Alonso Ayala O, Álvarez Escalante L, Miranda Vázquez JM. Superación profesional sobre uso racional de medicamentos dirigida a los médicos generales integrales. Edumecentro. 2022 [citado 13/01/2023];14:e2054. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742022000100069&lng=es

7. Chaple Gil AM, Corrales Reyes IE, Quintana Muñoz L, Fernández E. Indicadores bibliométricos sobre evaluación de programas de estudio de ciencias médicas en revistas biomédicas cubanas. Rev Habanera Cienc Méd. 2020 [citado 13/01/2023];19(1):154-66. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2020000100154&lng=es

8. García Milián AJ, Alonso Carbone L, López Puig P, León Cabrera P, Segredo Pérez AM, Calvo Barbado DM. Propuesta metodológica para el análisis crítico a un programa de estudio. Educ Med Super. 2015 [citado 13/01/2023];29(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000200010

9. Valcárcel Izquierdo N, Porto Ramos AG, Rodríguez Díaz CR, Cruz Machado MC, Molina Martínez Y, Rodríguez Sánchez Y. La Educación Médica: origen y evolución como ciencia. Rev Cuban Tecn Salud. 2019 [citado 15/01/2023];10(1). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1428/964

10. Horruitinier Silva P. Una nueva generación de planes de estudio. En: La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Universitaria; 2020.

11. Regueira Betancourt SM. La asimilación del contenido farmacológico en los estudiantes de la carrera Medicina. Sinergia Académica. 2020 [citado 15/01/2023];3(1):39. Disponible en: http://www.sinergiaacademica.com/index.php/sa/article/view/21/435

12. Toledo Mendez MA. Concepción teórico-metodológica para la formación del modo de actuación atención médica integral desde la disciplina Psicología [tesis]. Villa Clara: Universidad Central Marta Abreu; 2019 [citado 15/01/2023]. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Miguel-Angel-Toledo-Mendez/publication/344780500_Concepcion_teorico_metodologica_para_la_formacion_del_modo_de_actuacion_atencion_medica_integral_desde_la_disciplina_Psicologia/links/605e205e299bf173676e9839/Concepcion-teorico-metodologica-para-la-formacion-del-modo-de-actuacion-atencion-medica-integral-desde-la-disciplina-Psicologia.pdf

13. Bonifacio Mavungo SP, Palacios Hidalgo Á, González Tamayo A. Orientación al desarrollo local como criterio evaluativo de la gestión del proceso de formación del profesional en universidades locales. Rev Retos. 2019 [citado 15/01/2023];13(2):81-107. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552019000200081&lng=es&tlng=en

14. Horruitiner Silva P. El modelo de acreditación de carreras de la educación superior cubana. Rev Educ Sup. 2007 [citado 16/01/2023];36(144):121-32. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602007000400008&lng=es&nrm=iso

15. Ministerio de Educación Superior. Resolución 47/2022. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. 2022 [citado 15/01/2023]. Disponible en: https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/cuba_resolucion47-2022.pdf

16. Pernas Gómez M, Taureaux Díaz N, Sierra Figueredo S, Diego Cobelo JM, Miralles Aguilera EÁ, Fernández Sacasas JA, et al. Principales retos para la implantación del plan de estudio D en la carrera de Medicina. Educ Med Super. 2014 [citado 15/01/2023];28(2):335-46. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000200013&lng=es

17. Hidalgo Cajo BG, Mayacela Alulema ÁG, Hidalgo Cajo IM. Estrategias didácticas para potenciar el aprendizaje de Farmacología clínica. Rev Habanera Cienc Méd. 2017 [citado 15/01/2023];16(3):439-53. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2017000300014&lng=es

Published

2023-10-16

How to Cite

1.
Sollet Medina KR, Sierra Morales AE, Ramos Hernández L. Analysis of the program of Clinical Pharmacology in the E plan study for the Medicine career. MEDISAN [Internet]. 2023 Oct. 16 [cited 2025 Jun. 3];27(4):e4404. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4404

Issue

Section

Original Articles