Development of the competence in oral cancer early diagnosis during pre-professional training in Dentistry
Keywords:
clinical competence, early detection of cancer, mouth neoplasms, dental students.Abstract
Introduction: The increasing appearance of advanced oral cancer reveals the need of graduating professionals, prepared to contribute to its prevention and early diagnosis.
Objective: To evaluate a system of teaching tasks for the development of competence in oral cancer early diagnosis.
Methods: A pre-experiment was carried out with 32 students and 10 professors, who were involved in the teaching-learning process of the subject Comprehensive Dental Care for the Population of Dentistry degree in the University of Medical Sciences from Guantánamo, in the 2022-2023 academic year. For this purpose, the development of competence in oral cancer early diagnosis was determined as the variable, with its dimensions and indicators, and the significance of a system of teaching tasks for this objective was verified through the Wilcoxon test.
Results: According to the Wilcoxon ranks, the teaching task system was reliable in contributing to the development of the competence under study (p<0.05). The students considered that this system is the ideal way for their training on the subject; in the same way, all teachers agreed regarding the relevance, feasibility, effectiveness, and practical utility of the teaching task system.
Conclusions: The teaching task system applied during pre-professional practice of dentistry students proved to be feasible for the development of competence in oral cancer early diagnosis.
Downloads
References
2. Legañoa Alonso J, Soler Herrera M, Souto Nápoles Y, Rodríguez Ramos S. Perfeccionamiento de la asignatura Atención Integral a la Población en la carrera de Etomatología. Humanid. Méd. 2019 [citado 20/01/2022]; 19(2):273-91. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/download/1358/pdf_95
3. Sosa M, Mojáiber de la Peña A, González Ramos RM. Manual de organización y procedimientos para el control de cáncer bucal. En: Ministerio de Salud Pública, Departamento Nacional de Estomatología. Programa Nacional de Atención Estomatológica a la Población. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2013.
4. Ministerio de Salud Pública. Anuario Estadístico de Salud 2021. La Habana: MINSAP; 2022 [citado 20/12/2022]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/fatesa/files/2022/11/Anuario-Estad%C3%ADstico-de-Salud-2021.-Ed-2022.pdf
5. Morales Navarro D. Detección del cáncer bucal. En: Morales Navarro D. Medicina bucal II. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2021.
6. Santana Garay JC. Prevención y diagnóstico del cáncer en el complejo bucal. En: Santana Garay JC. Prevención y diagnóstico del cáncer bucal. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2002. p.1-20.
7. Cantillo Acosta L, Gainza Gainza M. Estrategia didáctica para desarrollar la habilidad “diagnóstico precoz del cáncer bucal” en estomatología. Educ. Med. Super. 2022 [citado 15/11/2022];36(4):e3338. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/download/3338/1459
8. Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki de la AMM – Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Fortaleza: AMM. 2013 [citado 15/11/2022]. Disponible en: https://pdf-it.dev.acw.website/please-and-thank-you?url=https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
9. Zilberstein Toruncha J, Portela Falguera R, Mcpherson Sayú M. Didáctica integradora de las ciencias vs didáctica tradicional. Experiencia cubana. La Habana: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño; 1999. p.9 [citado 15/11/2022]. Disponible en: http://www.quadernsdigitals.net/datos_web/biblioteca/l_759/enLinea/fcna99.pdf
10. Álvarez de Zayas CM. La ejecución del proceso docente-educativo. En: Álvarez de Zayas CM. Didáctica. La escuela en la vida. 6 ed. La Paz: Grupo Editorial Kipus; 2013. p. 87 [citado 20/01/2023]. Disponible en: http://www.conectadel.org/wp-content/uploads/downloads/2013/03/La_escuela_en_la_vida_C_Alvarez.pdf
11. García San Juan CM, González Manso BJ, Gil Milá J. Nivel de conocimientos sobre cáncer oral en estudiantes de 3ro a 5to año de Estomatología. Medisur. 2019 [citado 20/01/2023];17(3):365-73. Disponible en: https://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4315/2862
12. Enríquez Clavero JO, González Hernández G, Toledano Pimentel B. La didáctica particular del proceso enseñanza aprendizaje en Estomatología: una fundamentación necesaria. Edumecentro. 2020 [citado 20/01/2022];12(3):131-48. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/download/1529/pdf_512
13. Corrales Reyes IE, Mamani Benito O, Apaza Tarqui EE, Mejia CR. Motivación de logro general y rendimiento académico en estudiantes cubanos de Estomatología. Rev. Cuba. Estomatol. 2022 [citado 20/01/2023];59(4):e3759. Disponible en: http://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/download/3759/2096
14. Enríquez Clavero JO, González Hernández G, Toledo Pimentel B, Otero Martínez J, Corrales Álvarez M. Caracterización de los componentes del proceso de enseñanza aprendizaje en estomatología. Educ. Med. Super. 2020 [citado 20/01/2022];34(3):e2230. Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/download/2230/1038
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.