Steps of academic training with interdisciplinary approach in the Health Technology Faculty of Havana city

Authors

Keywords:

teaching staff, medical education, posdegree education, professional training.

Abstract

Introduction: The University of the XXI century is in charge of being consequent with the processes derived from the social development, which should be assisted from the posdegree education. To such effects, a training strategy was designed and implemented in the Health Technology Faculty of Havana city, according to the learning necessities of professionals.

Objective: To describe the main results of generalization of the academic training steps with interdisciplinary approach.

Methods: A descriptive, longitudinal and retrospective study was carried out in 2017-2022 in the Health Technology Faculty of Havana city. The 5 variables identified were training by type of posdegree activity according to year, the scientific works published per year in the Cuban Journal of Health Technology, training of doctors in Medical Education, doctors in Medical Education graduated according to universities and health centers, as well as the promotion of professors to the superior teaching category.

Results: An increment in the developed ways of training was appreciated. In 2019, the number of authors and joint authors with publications in the Faculty’s journal has reached 219; also, there were considerable results in the scientific degree education, either in professors or in other health professionals, and there was a higher number of professors that reached the superior category.  

Conclusions: As a result of the staged academic training, the elaboration of 5 masters՚ degree for health technologies area was notable and a sustained increment was appreciated in the promotion of professionals from the medical education to superior educational categories. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tania Rosa González García, Facultad de Tecnología de la Salud, Universidad de Ciencias Médicas. La Habana

Licenciada en Quimica. Doctor en Ciencias de la Educación Médica. Asesora de grado cientifico. Miembro de la comisión de grado de la UCMH

Kenia Bárbara Díaz Pérez, Facultad de Tecnología de la Salud, Universidad de Ciencias Médicas. La Habana

Doctora en Ciencias de la Educación Médica..Metodologa de Posgrado en Ciencia Tecnología e Innovación de la Facultad de Tecnología de la Salud FATESA

Dianelys Hernández Chisholm, Facultad de Tecnología de la Salud, Universidad de Ciencias Médicas. La Habana

Doctora en Ciencias de la Educación Médica. Jefa de departamento Posgrado e investigaciones

Dayamí Gutiérrez Vera, Facultad de Tecnología de la Salud, Universidad de Ciencias Médicas. La Habana

Doctora en Ciencias de la Educación Médica. Licenciada en Enfermería

Carmen Rita Rodríguez Díaz, Facultad de Tecnología de la Salud, Universidad de Ciencias Médicas. La Habana

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Asesor de Superación Profesional

References

1. Díaz-Canel Bermúdez MM, Alarcón Ortiz R, Saborido Loidi JR. Potencial humano, innovación y desarrollo en la planificación estratégica de la educación superior cubana 2012-2020. Educ Med Super. 2020 [citado 07/04/2022];39(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es

2. Morales Suárez IR, Rojo Pérez N, Pérez Carreras A, Beldarraín Chaple ER, Velázquez Pérez L, Norabuena Canal MV. Ciencia, tecnología e innovación para la salud en Cuba. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2022. p. 257 [citado 07/04/2022]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/libros/ciencia_tecnologia_innovacion_salud_cuba/indice_p.htm

3. Díaz-Canel Bermúdez MM. Sistema de gestión del Gobierno basado en ciencia e innovación para el desarrollo sostenible en Cuba [tesis]. Villa Clara: Universidad Central Marta Abreu; 2021.

4. Valcárcel Izquierdo N, Díaz Díaz AA. Epistemología de las ciencias de la educación médica: sistematización cubana. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2021 [citado 07/04/2022]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/libros/epistemologia_ciencias_educacion_medica/epistemologia_ciencias_educacion_paglegal.pdf

5. González García TR, Lazo Pérez MA, Rodríguez Roig AI. Escalera de superación académica con enfoque interdisciplinario en las tecnologías de la salud. Rev Dilemas Contemp. 2016 [citado 06/11/2022];3(16). Disponible en: https://dilemascontemporaneos.com/index.php/dilemas/article/view/419/519

6. Espinoza Freire EE. La interdisciplinaridad en el proceso docente educativo del profesional en educación. Cienfuegos: Universo Sur; 2018 [citado 07/01/2020]. Disponible en: https://allspace.ucf.edu.cu/index.php/s/pR6QZCPFHBDpsPg#pdfviewer

7. González García TR. Modelo para el desarrollo de competencias investigativas con enfoque interdisciplinario en tecnología de la salud [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2017 [citado 07/04/2022]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=592

8. Henríquez Guajardo P. Conferencia Regional de Educación Superior de América Latina y el Caribe. Córdoba, 2018. Caracas: UNESCO-IESALC; 2018 [citado 07/04/2022]. Disponible en: https://drive.google.com/file/d/1uRirsFVQAds9JavoU4K9MVLiOsftthnS/view

9. Díaz-Canel Bermúdez M, García Cuevas JL. Educación superior, innovación y gestión de gobierno para el desarrollo 2012-2020. Ing Ind. 2020 [citado 06/11/2022];41(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362020000300008

10. Saborido Loidi JR, Alarcón Ortiz R. La integración de la universidad: experiencias de Cuba. Educ Med Super. 2018 [citado 06/11/2022];37(3):288-307. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000300017

Published

2023-06-29

How to Cite

1.
González García TR, Díaz Pérez KB, Hernández Chisholm D, Gutiérrez Vera D, Rodríguez Díaz CR. Steps of academic training with interdisciplinary approach in the Health Technology Faculty of Havana city. MEDISAN [Internet]. 2023 Jun. 29 [cited 2025 Jun. 3];27(3):e4587. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4587

Issue

Section

Original Articles