Conception of social impact in biomedical science doctoral dissertations
Keywords:
social impact, biomedical investigation, science administration.Abstract
Introduction: The conception of the social impact in the doctoral theses in biomedical sciences has required an integrative approach that favors a science orientation and technological innovation in health, for the transfer of biomedical progress and innovations.
Objective: To describe the conception of social impact in biomedical sciences dissertations.
Methods: An observational, descriptive and cross-sectional study was carried out, from December 2022 to March 2023, of 40 doctoral theses reports —selected by simple random sampling— published in the Repository of Biomedical and Health Sciences Theses in Cuba. For this purpose, the variable conception of social impact in these theses was evaluated according to 3 indicators measured in high, medium and low categories.
Results: In the doctoral theses analyzed, 22.5% corresponded to medical sciences; 5.0% to nursing; 22.5% to stomatology and 25.0% either to medical education sciences or to health sciences, respectively. A predominance of reports from dental sciences in the low category was obtained in the 2 indicators related to the contribution and relevance of the social problem they addressed (with 55.5% in each one).
Conclusions: It was verified that the conception of social impact in biomedical sciences dissertations was limited, since the most important thing in these ones was to support the scientific impact.
Downloads
References
2. De Álava E. La investigación biomédica y su impacto sobre el sistema sanitario español. Panorama social. 2008 [citado 04/12/2022];7(Primer semestre):84-95. Disponible en: https://www.funcas.es/wp-content/uploads/Migracion/Articulos/FUNCAS_PS/007art09.pdf
3. Adam P, Permanyer Miralda G, Pons JMV. El impacto social de la investigación biomédica en Cataluña. Nota d´ Economía. 2010 [citado 04/12/2022];97-98(3er cuatrimestre):131-58. Disponible en: https://economia.gencat.cat/web/.content/70_economia_catalana/arxius/ne-97-98_e_adam_permanyer_pons.pdf
4. De Almeida Filho N. Sindemia, infodemia, pandemia COVID-19: Hacia una pandemiología de enfermedades emergentes. Salud Colect. 2021 [citado 04/12/2022];17:3748-68. Disponible en: https://www.scielosp.org/article/scol/2021.v17/e3748/
5. Alguacil Ojeda A. Investigación e innovación biomédica ante la sindemia por COVID-19. Informe SESPAS 2022. Gac Sanit. 2022 [citado 04/12/2022];36(S1):s87-s92. Disponible en: https://www.gacetasanitaria.org/es-pdf-S0213911122000905
6. Morales Suárez IR, Rojo Pérez N, Pérez Carreras A, Beldarraín Chaple ER, Velázquez Pérez L, Norabuena Canal MV, et al. Ciencia, tecnología e innovación para la salud en Cuba. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2022 [citado 04/12/2022]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/libros/ciencia_tecnologia_innovacion_salud_cuba/ciencia_tecnologia_salud_cuba.pdf
7. Organización de Naciones Unidas; Comisión Económica para América Latina y el Caribe. La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Nueva York: Naciones Unidas; 2018 [citado 06/12/2022]. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf
8. Kvam R. Evaluación del impacto social: integrando los aspectos sociales en los proyectos de desarrollo. Banco Ibeoramericano de Desarrollo; 2018 [citado 09/12/2022]. Disponible en: https://webimages.iadb.org/publications/2019-01/Evaluaci%C3%B3n-del-impacto-social-Integrando-los-aspectos-sociales-en-los-proyectos-de-desarrollo.pdf
9. García Céspedes ME, Fuentes González HC, Zaldívar Álvarez E, Bell Castillo J. Aportes de las investigaciones pedagógicas a la educación médica cubana. Medisan (Santiago de Cuba). 2019 [citado 12/02/2023];23(6). Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2914/html
10. Caldera Franco M, Tarango J, Machin Mastromatteo JD, Vazquez Guzman D. Evaluación de la pertinencia de tesis doctorales como objetos de conocimiento: de literatura gris a medición del impacto. Ibersid. 2020 [citado 12/12/2022];14(2):31-7. Disponible en: https://www.ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/view/4673/4268
11. Rodríguez Castilla L, Serra Toledo R, Lasaga Fernández MC, Miranda Odelín LM. Impacto social del desarrollo de habilidades informacionales en doctorandos. Universidad y Sociedad. 2020 [citado 19/12/2022];12(2):38-47. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000200038&lng=es&tlng=es
12. Madero Durán S, Martínez Prince R, Licea IJ. Impacto en la visibilidad de la producción científica cubana en la especialidad de Pediatría: develando particularidades en la web social, entre los años 2017‐2021. Revista Publicando. 2020 [citado 19/12/2022];7(26):1‐9. Disponible en: https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/2090
13. Sanabria Rojas HA, Tarqui Mamani CB, Pereyra Zaldivar H. Calidad de las tesis de doctorado en la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Rev Méd Trujillo. 2022 [citado 19/12/2022];17(4):130-4. Disponible en: https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/RMT/article/view/4995/5245
14. Juha Pekka L. Tension in interpretations of the social impact of the social sciences: Walking a tightrope between divergent conceptualizations of research utilization. SAGE Open. 2022 [citado 19/12/2022]. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/21582440221089967
15. Rodríguez Lora H, García Batista GA, Addine Fernández F. Una mirada a la formación investigativa en la medicina desde el doctorado. Rev Cuban Med Mil. 2019 [citado 12/03/2022];48(4). Disponible en: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/314/376
16. Cuba. Ministerio de Justicia. Decreto- Ley No. 372/2019.- Del Sistema Nacional de Grados Científicos. Gaceta Oficial de la República de Cuba. 2019 [citado 12/03/2022]. Disponible en: https://cuba.vlex.com/vid/decreto-ley-no-372-810750569
17. Martínez Barreiro LA, Ramos Socarras AE, Salgado Selema G. La formación doctoral. Una necesidad en la transformación del claustro de profesores de Ciencias Médicas de Granma. Multimed (Bayamo). 2019 [citado 12/03/2022];23(4):872-80. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-48182019000400872&lng=es
18. González Espangler L, Borges Toirac MA, Riccis Salas Palacios S, Fernández Villalón M, Travieso Ramos N. Estrategia de grado científico para la Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba. Medisan (Santiago de Cuba). 2022 [citado 19/12/2022];26(4):e4154. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192022000400014&lng=es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.