Evaluation of Nursing and Health Technology teachers’ professionalization
Keywords:
professional evaluation, professionalization, nursing teachers, health technology teachers.Abstract
Introduction: Teaching professionalization is an entity of educational sphere which has gained a strong role among researchers in this area of knowledge from the end of the 20th century.
Objective: To assess the current state of evaluation of Nursing and Health Technology careers teachers’ professionalization.
Methods: An observational and descriptive investigation was carried out, during the year 2021, of the 144 teachers of Faculty of Nursing and Health Technology from Santiago de Cuba province, for which 6 variables were analyzed: teaching activity, scientific-investigative activity, care activity, management activity, bioethical activity and professional performance; as well as a total of 21 indicators, in correspondence with the current demands in medical education.
Results: The methodological triangulation of the applied instruments was 6.7, estimated as a low level of development, which allowed corroborating that the evaluation of the teachers’ professionalization was affected in that period.
Conclusions: The problems and potentialities identified endorse the need to develop the evaluation of the teachers’ professionalization in this Faculty.
Downloads
References
2. Enríquez Clavero J, Cabrera Chaviano L, Cabrera García A, Herrera Gómez M. La profesionalización pedagógica y su necesidad en los docentes de la educación médica cubana. EDUMECENTRO. 2021 [citado 19/02/2023];13(2). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1664/html_680
3. Díaz Pérez KB, González García TR, Rodríguez Díaz CR, Hernández Chisholms D, Llosa Santana M, Gutiérrez Vera D. La profesionalización interdisciplinaria en el contexto de la Educación Médica. Rev Cub Tec Sal. 2021 [citado 19/02/2023];12(2). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/2288/1491
4. Baute Álvarez, Iglesias León L, León González JL, Pérez Maya CJ. Profesionalización del docente universitario desde la solución de los problemas profesionales. Universidad y Sociedad. 2020 [citado 19/02/2023];12(5):178-182. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000500178
5. Olivares Paizan G, Travieso Ramos N, González García T, Solís Solís S. La profesionalización en los docentes de Enfermería - Tecnología de la Salud. MEDISAN. 2020 [citado 19/02/2023];24(2). Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2983/html
6. Rodríguez Báez LE, González Peña OM, Caro Fernández MT. Pertinencia de una estrategia de profesionalización para oftalmólogos sobre la prevención de la discapacidad visual. MEDISAN. 2021 [citado 21/02/2023];25(3):746-61. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192021000300746&lng=es
7. Díaz Pérez KB, González García TR, Rodríguez Díaz CR, Hernández Chisholms D, Llosa Santana M, Gutiérrez Vera D. La profesionalización interdisciplinaria en el contexto de la Educación Médica. Rev Cub Tec Sal. 2021 [citado 21/02/2023];12(2). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/2288/1491
8. Plain Pazos C, Carmona Pentón CR, Núñez Escobar E, Pérez de Alejo Plain A, Roque Pérez L. Profesionalización docente del tutor en el primer nivel de atención. Rev Cubana Med Gen Integr. 2021 [citado 21/02/2023];37(1):e1335. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252021000100010&lng=es
9. Rodríguez Morales A, Paredes Hasing XA, Vera Peña VM, Milanés Gómez R. La profesionalización docente, un enfoque diagnóstico en la Universidad de Guayaquil. Universidad y Sociedad. 2022 [citado 19/02/2023];14(5):472-7. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3243/3183
10. Olarte Arias YA, Madiedo Clavijo CN, Pinilla Roa AE. Evaluación docente como factor de desarrollo profesional desde una pedagogía reflexiva. Rev Fac Med. 2019 [citado 17/03/2023];67(3):465-73. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/revfacmed/article/view/62539/72439
11. Rivero Rodríguez EM, Carmenate Fuentes LP, León García GA. La profesionalización docente desde sus competencias esenciales. Experiencias y proyecciones del perfeccionamiento académico de la Universidad Técnica de Machala. Revista Conrado. 2019 [citado 18/02/2023];15(67):170-6. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/941/964
12. Gámez F. La dimensión social: un proceso sinérgico en la interacción universidad comunidad a través de la función de extensión. Investigación y Postgrado. 2015 [citado 18/03/2023];30(1):103-3. Disponible en: http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872015000100006&lng=es&nrm=iso
13. Vialart Vidal MN. Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19. Educ Med Super. 2020 [citado 19/02/2023];34(3):e2594. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000300015&lng=es
14. Enríquez Clavero J, González Hernández G, Cabrera García AG, Otero Martínez J, Véliz Concepción OL. Superación pedagógica de los docentes noveles en Estomatología: una necesidad en Villa Clara. EDUMECENTRO. 2019 [citado 20/02/2023];11(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000200084&lng=es&nrm=iso&tlng=es
15. Álvarez Cabreriza A, Acosta Iglesias A, Cruz Melgarejo Y. Profesionalización de los docentes de ciencias y humanidades en el Centro Politécnico "Pedro Concepción Tamargo". MENDIVE. 2023 [citado 19/02/2023];21(2):e3236. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3236/pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.