Science, technology and society in the training model for the management of health technology assessment
Keywords:
science, technology and society, postgraduate education, health technology assessment.Abstract
Postgraduate education in Cuba has a determining role in the development of professionals. In this regard, the University of Medical Sciences from Santiago de Cuba has implemented a training model for the management of health technologies assessment, which establishes the interrelation and interconnection of the approach in science, technology and society, as well as the use of context and contextualization in the referents that allow the transformation of postgraduate training process. In the current article, it is exposed how the application of said model has contributed to shaping the training and improving the culture of health science, technology and innovation managers, at the same time that it has favored the quality of postgraduate education from an integral perspective, materialized in the improvement of its management.
Downloads
References
2. Macías Llanes ME. Ciencias Sociales y Humanísticas en la formación médica. Humanidades Médicas. 2011 [citado 12/02/2023];11(1). Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/38/9
3. Núñez Jover J, Macías Llanes ME. Reflexiones sobre ciencia, tecnología y sociedad. Lecturas escogidas. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2007.
4. Figueredo RO, Sifonte Díaz YJ. Ciencia, Tecnología e Innovación. Elementos imprescindibles para el desarrollo de la nación cubana. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2020.
5. Del Valle Amador M, Puebla Caballero NM, López Salas DM. Estrategia socioeducativa para la familia en el uso de la tecnología sanitaria del lente de contacto. Humanidades Médicas. 2019 [citado 12/01/2023];19(1). Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1371/html_75
6. Pérez Andrés IY. Modelo formativo para la gestión del proceso de evaluación de tecnologías sanitarias [tesis doctoral]. Santiago de Cuba: Universidad de Ciencias Médicas; 2020 [citado 12/01/2023]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=934
7. Organización Panamericana de la Salud; Organización Mundial de la Salud. Evaluación e incorporación de tecnologías sanitarias en los sistemas de salud. En: 28.a Conferencia sanitaria panamericana. 64 Sesión del Comité Regional, del 17 al 21 de septiembre del 2012. Washington, D.C.: OPS; 2012. (CSP28.R9) [citado 05/02/2023]. Disponible en: https://www.paho.org/hq/dmdocuments/2012/CSP28.R9-s.pdf
8. Macías Llanes ME. Educación en Ciencia-Tecnología-Sociedad en la formación general integral del profesional de la salud. Rev Hum Med. 2006 [citado 23/02/2023];6(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1727-81202006000300009
9. Ramos Duharte D, Robinson Jay F, Hinojosa Ramos D, Palanas Betancourt C. La relación tecnología sociedad e innovación en la formación de profesionales de la salud en Cuba. Gaceta Médica Estudiantil. 2021 [citado 04/02/2023];2(1). Disponible en https://revgacetaestudiantil.sld.cu/index.php/gme/article/view/75/172
10. Ramos-Duharte D, Robinson-Jay F, Casanova-Delgado AL, Prampen-Rojas ME, Hinojosa-Ramos D. Enfoque ciencia-tecnología-innovación-sociedad de los profesionales de salud para la lucha contra los hábitos tóxicos. Rev Inf Cient. 2022 [citado 04/02/2023];101(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332022000200012
11. Fariñas G. Innovaciones pedagógicas en la enseñanza de postgrado. Currículo, didáctica y formación. Santa Clara: ISP Félix Varela; 2004.
12. Castro Martínez E, Olmos Peñuela J, Fernández de Lucio I. La Vinculación Ciencia-Sociedad: Estereotipos y Nuevos Enfoques. J Technol Manag Innov. 2016 [citado 23/01/2023];11(2):121-9. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-27242016000200012
13. Díaz-Canel Bermúdez MM. Sistema de gestión del gobierno basado en ciencia e innovación para el desarrollo sostenible en Cuba [tesis doctoral]. Santa Clara: Universidad Central Martha Abreu de Las Villas; 2021.
14. Díaz-Canel Bermúdez M. ¿Por qué necesitamos un sistema de gestión de Gobierno basado en Ciencia e Innovación? Anales de la Academia de Ciencias de Cuba. 2021. [citado 19/01/2023];11(1). Disponible en: https://revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/1000/1078
15. Gutiérrez Rojas IR, Peralta Benítez H, Fuentes González HC. Cultura científica y cultura científico investigativa. Rev Hum Med. 2018 [citado 09/02/2023];18(1):8-19. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1179/html_27
16. Venâncio Osvaldino JE. El enfoque Ciencia-Tecnología-Sociedad. Una necesidad para la formación del Profesor de Química en la Escuela de Malanje, en el contexto de desarrollo científico-tecnológico y social de la República de Angola. Órbita Científica. 2020 [citado 19/01/2023];26(112). Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/1339/1701
17. Centeno de López Y, Zuriaga Bravo C. Enfoque Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS) en la investigación universitaria. Revista Científica CIENCIAEDUC. 2022 [citado 24/02/2023];9(1). Disponible en: http://portal.amelica.org/ameli/journal/480/4803363005/html/
18. Solarana Ortiz JA, Lorenzo Díaz J, Santiesteban Collado N, Rodríguez Pascual Y, Reynaldo González MA, Torres Guerra A. Tipología para las complicaciones de la cirugía tiroidea en los estudios de Ciencia, Tecnología y Sociedad. Correo Científico Médico. 2021 [citado 21/02/2023];25(2). Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3935/1906
19. Collazo Herrera M, Toledo Fernández M, Chaviano Pedroso I. Evaluación de Tecnologías Sanitarias. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2022.
20. Martínez Hernández JA, Martínez Valenzuela N. Ciencia, tecnología, sociedad y su influencia en los sistemas de atención al trauma. Rev Cubana Cir. 2021 [citado 25/02/2023];60(1):e1040. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74932021000100009
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.