Model for the development of specific professional competence in the care of patients with stomatognathic diseases
Keywords:
dental specialization, stomatognathic diseases, clinical competence, professional competence, dental care.Abstract
Introduction: Professional competencies are human qualities that allow a personalized vision in an individual, who performs his functions in an unique, and at the same time, changing context, and seeks to develop the personological features that he must use in his working life.
Objective: To assess the implementation of a model for the development of specific professional competence in the care of patients with stomatognathic diseases.
Methods: A study in medical education was conducted at the Faculty of Dentistry in the University of Medical Sciences from Santiago de Cuba, during the 2018-2019 academic year. The population consisted of the 59 residents who were in the first year of the specialty of Comprehensive General Dentistry, in whom a model for the development of specific professional competence in dental care was applied. During the investigation theoretical and empirical methods were used, as well as statistics, particularly the distribution of absolute and relative frequencies, and McNemar test to evaluate the level of development after the model has been implemented.
Results: In the socialization workshop, after the practical implementation of the model, positive opinions were obtained. Among the residents in dentistry, 96.4% approved the relevance of the model, while 83.1% were very satisfied.
Conclusions: After applying the proposed model, the development of specific professional competence in the care of patients with dental conditions was evidenced.
Downloads
References
2. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2017.
3. Ramos Argilagos ME, Prado Quilambaqui JV, Poveda Paredes F. Estrategia educativa para el desarrollo de las competencias investigativas en los estudiantes de la carrera medicina. Revista Conrado. 2022 [citado 15/06/2022];18(87):251-7. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2525/2451
4. Véliz Martínez PL, Blanco Aspiazu MA, Ortiz García M, Díaz Hernández L, Blanco Aspiazu O. Resultados de trabajo del Grupo para el Estudio de las Competencias en Salud. Educ Med Super. 2018 [citado 03/01/2018];32(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1269/616
5. López Vantour AC. Competencias profesionales específicas en la especialidad de estomatología general integral. MEDISAN. 2019 [citado 07/01/2020];23(6):1035-44. Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/download/2913/pdf
6. Herrera A, Correa A, Ríos Erazo M, Bustos C, Maturana Ramírez A, Barahona Pilar, et al. Evaluación clínica objetiva estructurada sobre competencias comunicativas y psicosociales en odontología. FEM. 2018 [citado 25/02/2019];21(4):201-7. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/fem/v21n4/2014-9832-fem-21-4-201.pdf
7. Díaz Valdés L, Pérez García LM, Valdés Quesada AE. Aproximación al perfil de la competencia didáctica de los profesores de la carrera estomatología. Gac Méd Espirit. 2019 [citado 07/01/2021];21(2):98-110. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/gme/v21n2/1608-8921-gme-21-02-98.pdf
8. Proenza Garrido YC, Leyva Leyva LM. El método científico: validación y confirmación del resultado investigativo. REFCalE. 2021 [citado 11/05/2022];9(2):1-20. Disponible en: https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/download/3356/2107
9. Rodríguez González Y, Ureña Espinosa M, García Ramírez M, González Rodríguez Y, Tergas Díaz AA. Autopercepción de egresados de la carrera Estomatología en Las Tunas acerca de sus competencias profesionales. Rev Electrón "Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta". 2020 [citado 11/05/2022];45(5). Disponible en: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/download/2180/pdf_713
10. Alba Verdecia E. Retos de la educación en las ciencias médicas de Mayabeque. Medimay. 2018 [citado 02/03/2021];25(3). Disponible en: https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/download/1276/pdf_186
11. Travieso Ramos N. Investigación educativa para la formación de posgrado de docentes en la educación médica. MEDISAN. 2018 [citado 02/09/2019];22(5):498-507. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v22n5/san07225.pdf
12. Moya Joniaux CA, Alonso Betancourt LA, Vera Crespo MD, Corral Joniaux JA, López Mantuano MH. Metodología para el desarrollo de la competencia de marketing en estudiantes de Economía durante la inserción laboral en empresas. Espacios. 2019 [citado 02/09/2019];40(44):26-32. Disponible en: https://www.revistaespacios.com/a19v40n44/a19v40n44p26.pdf
13. García Pérez RP, Ballbé Valdés AM, Fuentes González HC, Peralta Benítez H, Rivera Michelena N, Giance Paz L. Metodología para el Análisis de la Situación de Salud en la carrera de Medicina. Educ Med Super. 2019 [citado 21/10/2020];33(2):e1754. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v33n2/1561-2902-ems-33-02-e1754.pdf
14. Borges Hernández PJ, Ruiz Lara E, Argudo Iturriaga FM. Comparación de dos metodologías de enseñanza-aprendizaje en waterpolo. Retos. 2019 [citado 21/10/2020];35:329-34. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/66423/41423
15. De la Hoz EJ, De la Hoz EJ, Fontalvo TJ. Metodología de Aprendizaje Automático para la Clasificación y Predicción de Usuarios en Ambientes Virtuales de Educación. Información Tecnológica. 2019 [citado 21/10/2020];30(1):247-54. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/infotec/v30n1/0718-0764-infotec-30-01-247.pdf
16. García-Carpintero Blas E, Siles González J, Martínez Roche ME, Martínez Miguel E, Manso Perea C, Álvarez Embarba B. Metodologías de enseñanza-aprendizaje en enfermería: ¿Es el portafolio una metodología acorde con el Espacio Europeo de Educación Superior? Enfermería Docente. 2017 [citado 21/10/2022];108:24-8. Disponible en: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/68356/1/2017_Garcia-Carpintero_etal_EnfDocente.pdf
17. Pérez Díaz TC. Metodología para la evaluación de la formación de profesionales en las especialidades médicas [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2016 [citado 25/10/2020]. Disponible en: https://aulavirtual.sld.cu/mod/resource/view.php?id=52806
18. Vergara Vera I. Metodología con enfoque investigativo en tecnología de la salud [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2017 [citado 25/10/2020]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=739
19. Enríquez Clavero JO, González Hernández G, Toledo Pimentel B. La didáctica particular del proceso enseñanza aprendizaje en Estomatología: una fundamentación necesaria. Edumecentro. 2020 [citado 20/08/2022];12(3):131-48. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v12n3/2077-2874-edu-12-03-131.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.