Educational Wiki for the health virtual clinic in Santiago de Cuba
Keywords:
Health Virtual University, wiki, training process, collaborative learning, interdisciplinary experiences.Abstract
The program of information and communications technologies has been implemented in all the institutions belonging to the health sector in Cuba, because it favors the training through the teaching and learning environments in function of development and academic perspectives, by means of technological platforms to facilitate the exchange of information. In this work the necessity to increase the wiki use as educational tool in enhanced, that favors the collaborative learning as a process of knowledge creation through the web 2.0, where contents are not only published but also contributes to develop cooperation abilities in the training processes of public health.Downloads
References
2. Laurencio Rodríguez K, Pardo Gómez ME, Izquierdo Lao JM. Un modelo didáctico de la dinámica tecno-formativa universitaria en redes sociales educativas. Didáctica y Educación. 2021 [citado 24/09/2023];12(3). Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1151/1169
3. Durán Rengifo D, Rodríguez Beltrán NM, Acosta Ortega LF, Velez Fernández G. Desarrollo de la Clínica Virtual Docente en la universidad médica de Santiago de Cuba. Medisan (Santiago de Cuba). 2021 [citado 24/09/2023];25(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192021000300812&lng=es
4. Vialart Vidal MN. Programa Educativo para el empleo de los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje dirigido a los docentes de enfermería. Educ. med. super. 2017 [citado 24/09/2023]. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1390/584
5. Cordoví Hernández VD, Pardo Gómez ME, Rodríguez Beltrán NM, López Hung E. La gestión de información estadística relacionada con las actividades formativas en la Universidad Virtual de Salud. Medisan (Santiago de Cuba). 2019 [citado 20/09/2023];23(4). Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2214/html
6. Alfonso Sánchez IR. Propuesta de modelo de gestión del conocimiento para entornos virtuales de aprendizaje y su aplicación en el área de salud [tesis]. La Habana: Universidad de la Habana; 2015 [citado 12/11/2023]. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php/index.php?P=DownloadFile&Id=447
7. Flores Cueto JJ, Garay Argandoña R, Hernández RM. El uso de la wiki y la mejora en el aprendizaje colaborativo. Propósitos y representaciones. 2020 [citado 20/09/2023];8(1). Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/pyr/v8n1/2310-4635-pyr-8-01-e447.pdf
8. Acuña M. La Wiki como herramienta colaborativa en la educación. 2023 [citado 23/10/2023]. Disponible en: https://www.evirtualplus.com/la-wiki-como-herramienta-colaborativa-en-la-educacion/
9. Salazar Ciria M, Peña Vargas CS, Medina Valencia RT. Estrategias de enseñanza y aprendizaje para la docencia universitaria. 2018 [citado 20/10/2023]. Disponible en: http://ww.ucol.mx/content/publicacionesenlinea/adjuntos/Estrategias-de-ensenianza-y-aprendizaje-para-la-docencia-universitaria_473.pdf
10. Hervás M. El entorno wiki y su aplicación didáctica innovadora. Red. 2020 [citado 20/09/2023];20(62). Disponible en: https://revistas.um.es/red/article/view/404161/280531
11. Calle Álvarez GY, Agudelo Correa ID. Resolución de problemas con tecnología en un ambiente de aprendizaje colaborativo wiki en la educación media. LogosCyT. 2019 [citado 20/08/2023];11(2). Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2422-42002019000200151&script=sci_arttext
12. Lerga M, Aibar E. Guía de Buenas Prácticas para el Uso Docente de Wikipedia en la Universidad [tesis]. España: Universitat Oberta Catalunya; 2015 [citado 12/10/2023]. Disponible en: https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/41661/6/Gu%c3%ada_docente_Wikipedia_2015.pdf
13. Flores Cueto JJ, Garay Argandoña R, Hernández RM. El uso de la wiki y la mejora en el aprendizaje colaborativo. Propós. represent. 2020 [citado 12/10/2023];8(1). Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000200012
14. Vitalaru B. Wikis como herramientas de trabajo colaborativo complementario y desarrollo de recursos para la formación en traducción a nivel universitario: análisis retrospectivo. Red. 2019 [citado 20/09/2023];59(2). Disponible en: https://revistas.um.es/red/article/view/356501/261551
15. López Espinosa GJ, Lemus Lago ER, Valcárcel Izquierdo N, Torres Manresa O. La superación profesional en salud como modalidad de la educación de posgrado. Edumecentro. 2019 [citado 31/10/2023];11(1). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1180/html_415
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.