Development of the open educational resources repository for the Health Virtual University in Santiago de Cuba
Keywords:
information management, digital libraries, medicine universities, database.Abstract
The use of digital technologies in teaching determines the development of new intellectual skills in students, which facilitates the application of investigation strategies, improves their capabilities in an integral way, helps them face the difficulties and demands of the current world and allows them to acquire more significant learning to have a good performance in the socio-educational environment. With a view to fulfilling the above, an institutional repository of open educational resources was developed for the Virtual Health University, based on the use of free and open-source technology tools that allow the standardization and interoperability among each of the repositories established in the National Health System, which will guarantee logic of academic organization.
Downloads
References
2. Poveda Pineda DF, Cifuentes Medina JE. Incorporación de las tecnologías de información y comunicación (TIC) durante el proceso de aprendizaje en la educación superior. Form. Univ. 2020 [citado 08/09/2023];13(6):95-104. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v13n6/0718-5006-formuniv-13-06-95.pdf
3. Rodríguez Beltrán NM. Dinámica formativa en telemedicina para las carreras de Ciencias Médicas tesis. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2014 [citado 08/09/2023]. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=61
4. Izquierdo Pardo JM. Dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje de contenidos profesionales, mediada por modelos digitales tridimensionales [tesis]. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2020 [citado 08/09/2023]. Disponible en: https://biblioceped.uo.edu.cu/archivos/963.pdf
5. Del Castillo Castro CI, Chamán Cabrera LI. Buenas prácticas en el uso de las TIC para el desarrollo de competencias educativas: revisión bibliográfica. Conrado. 2021 [citado 08/09/2023];17(82):164-70. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/download/1944/1903/
6. Soto Carrión J, García Gordo E, Sanchez S. Repositorios semánticos para objetos de aprendizaje. Red temática REDAOPA; Madrid: Universidad de Alcalá [citado 08/09/2023]. Disponible en: http://www.cc.uah.es/ssalonso/papers/VirtualCampus2006SotoGarciaSanchez.pdf
7. Bodero EM, De Giusti M, Radicelli CD, Villacres EP. Análisis de los repositorios digitales institucionales de Acceso Abierto en el Ecuador. Espacios. 2019 [citado 08/09/2023];40(32):15. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/84462/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
8. Rodríguez Aguilar V, Canchola SL, Muñoz EL, Garzón R. Repositorio de Software Educativo: Una Cartografía Conceptual. Edmetic. 2022 [citado 08/09/2023];11(1):1-22. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8409293.pdf
9. Lascano Filián JC, Vega Moreno CC, Hinojosa Guerrero MM. Uso de recursos educativos abiertos como medio de aprendizaje de los estudiantes de la carrera de enfermería. Luz. 2023 [citado 08/09/2023];22(3):1-14. Disponible en: https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/download/1328/2159
10. Santos Hermosa G, Abadal Falgueras E. Recursos educativos abiertos. Una pieza fundamental para afrontar los actuales retos de la Educación Superior. Barcelona: Ediciones Octaedro; 2022 [citado 08/09/2023]. Disponible en: https://octaedro.com/wp-content/uploads/2022/03/9788419023704.pdf
11. Durán Rengifo D, Rodríguez Beltrán NM, Acosta Ortega LF, Velez Fernández G. Desarrollo de la Clínica Virtual Docente en la universidad médica de Santiago de Cuba. Medisan. 2021 [citado 08/09/2023];25(3). Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/3767/html
12. Zacca González G, Diego Olite FM, Martínez Hernández GM, Vidal Ledo M, Nolla Cao NE, et al. Manual metodológico Universidad Virtual de Salud. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2013 [citado 08/09/2023]. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros/manual_uvs/manual_metodologico_completo.pdf
13. Zacca González G, Martínez Hernández G, Diego Olite F. Repositorio de recursos educativos de la Universidad Virtual de Salud de Cuba. ACIMED. 2012 [citado 08/09/2023];23(2):201-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/aci/v23n2/aci09212.pdf
14. Alonso Arévalo J, Quinde Cordero M. Guía del Software libre en bibliotecas. Salamanca: Ediciones del Universo; 2021 [citado 08/09/2023]. Disponible en: https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/152814/Guia%20Software%20Libre%20en%20Bibliotecas.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.