Communicative-Educational-Care dynamics in the pedagogical training process of the undergraduate nursing student
Keywords:
communicative-educational-assistance dynamic, pedagogical training, Nursing Degree, professional performance.Abstract
Introduction: The training process of medical science professionals is a recurring theme in pedagogical research. In this current interest in addressing particular approaches of this field, Nursing stands out. The pedagogical training of the Bachelor's student in Nursing presupposes methodological demands based on the needs of learning for teaching purposes, as one of its main functions.
Objective. To establish a new dynamic aimed at integrating the communicative-educational-assistance in the pedagogical training process of the Bachelor's student in nursing to solve problems in the care or teaching area.
Methods. The holistic-dialectical method was used to develop the proposed dynamic. A factual diagnosis was carried out at the Faculty of Nursing Health Technology, using observation, surveys, interviews; a descriptive longitudinal study was carried out during the 2022-2023 academic year. Regulations of the Ministry of Public Health and programs and study plans of the degree were analyzed.
Results. The proposed dynamic assumes, as an essential construct, the holistic communicative-educational-assistance systematization. It expresses the dynamic configurational process that reveals the continuous and transforming movement of the integral training process of this student. It is based on the exercise of his professional performance and interweaves communicative, educational and assistance potentialities.
Conclusions: The systematization of pedagogical training in the Bachelor of Nursing degree, through a communicative-educational-assistance dynamic, promotes an integral and committed training with the health needs of the population, by contributing to improve the quality of nursing services and the well-being of society.
Downloads
References
2. López Galindo AA, Licer Lorente MC, Romanos Pérez J. La comunicación como elemento clave en el personal de enfermería. Revista Sanitaria de Investigación. 2022 [citado 10/12/2023];3(9). Disponible en: https://revistasanitariadeinvestigacion.com/la-comunicacion-como-elemento-clave-en-el-personal-de-enfermeria/
3. Subiela García JA, Abellón Ruiz J, Celdrán Baños AI, Manzanares Lázaro JÁ, Satorres Ramis B. La importancia de la Escucha Activa en la intervención Enfermera. Enferm. glob. 2014 [citado 12/01/2024]; 13(34): 276-92. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-
4. Ramos Vives M, Mena Lorenzo JA, Ferro González B, Márquez Márquez DR, Blanco Herrera IC. Fundamentos teóricos del proceso de formación pedagógica de los estudiantes de Licenciatura en Enfermería. Rev. cienc. méd. Pinar Río. 2020 [citado 22/04/2023]; 24(5). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942020000500014
5. Fuentes González HC, Benítez García JM, López Fuentevilla A, Albán Navarro AD, Guijarro Intriago RV. Dinámica del proceso enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior: una aproximación hacia el enfoque por competencias desde lo holístico configuracional. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. Octubre, 2016 - enero, 2017 [citado 12/01/2024]; 2(1): 5-11. Disponible en: https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/51/707
6. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial de Salud Pública #47/2022, “Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias”. Gaceta de la República de Cuba [citado 12/01/2024]. Disponible en: https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/cuba_resolucion47-2022.pdf
7. Ramos Vives M, Ferro González B, Mena Lorenzo J. Caracterización del proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de Enfermería, desde la formación pedagógica. Mendive. Revista de Educación. 2020 [citado 12/03/2024]; 18(4): 868-82. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/download/2204/html?inline=1
8. Andrada J. Enfermería y educación: un potente instrumento para el cambio. Redacción Médica. 2021 [citado 10/01/2024]. Disponible en: https://www.redaccionmedica.com/opinion/jorge-andrada-8960/enfermeria-y-educacion-un-potente-instrumento-para-el-cambio-4891
9. Tejada S, Ramírez EJ, Díaz RJ, Huyhua SC. Práctica pedagógica en la formación para el cuidado de enfermería. Enferm. Univ. 2019 [citado 25/01/2023]; 16(1): 41-51. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-70632019000100041&lng=es
10. Jiménez Barrera M, Rodríguez Díaz JL, Cabrera Olvera JL. Formación del docente de Enfermería en metodologías activas de aprendizajes: ¿Es necesario en los saberes? Rev haban cienc méd. 2021 [citado 25/01/2024]; 20(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2021000300019&lng=es
11. Monagas Docasal M, Hernández García L, Martínez Pedregal A, Ruiz Mármol C, Márquez Alonso A, Morales Seife R. Formación pedagógica de los estudiantes de medicina en la Facultad de Ciencias Médicas "Manuel Fajardo". Educación Médica Superior . 2021 [citado 13/01/2024]; 35(1): 27-71 Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2771
12. Orellana Franco EO, Juanes Giraud BY, Orellana Arévalo O, Orellana Arévalo F. Formación pedagógica de los docentes de la carrera de medicina en Ecuador. Universidad y Sociedad. 2020 [citado 10/12/2020];12(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000300176
13. Villegas Stellyes CE, Hamui Sutton A, Vives Varela T. Modelo de rol, experiencias y capacidades comunicativas en estudiantes de medicina. Educ Med Super. 2020 [citado 12/12/2024]; 34(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000200023&lng=es
14. Parra Mejías X, Antúnez Coca J, Tardo Fernández Y. Tendencias históricas de la formación pedagógica en Enfermería en Cuba desde 1959 hasta 2022. Rev. Opuntia Brava. 2024 [citado 10/11/2024]; 16(2): 10-20. Disponible en: https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/2118
15. Parra Mejías X, Tardo Fernández Y, Antúnez Coca J. Desempeño comunicativo-educativo asistencial desde la formación pedagógica del estudiante de Licenciatura en Enfermería. Maestro y Sociedad. 2023 [citado 10/11/2024]; (Monográfico Educación Médica):480-6. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/6301/6810/21347
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.