Training with EndNote for the teaching staff at the University of Medical Sciences of Las Tunas

Authors

Keywords:

bibliographic database, knowledge management for health research, research.

Abstract

Introduction: The exponential development of the digital society and the permanent updating of information produce a favorable change in health professionals training.

Objective: To expose the results in virtual training with EndNote for the teaching staff at the University of Medical Sciences of Las Tunas in the course 2023.

Methods: A descriptive observational and longitudinal study was developed from October 9th to November 18th ,2023. Twenty-one professors were selected from the university by means of the non-intentional probabilistic sampling. Some data were gathered by means of two mixed questionnaires and the observation of the products of the activity of those involved.  Tabulation and descriptive analysis of information was carried out using measures of absolute frequency, percentages, median and interquartile range using SPSS version 25 software. 

Results: The 21 participants in the experience developed the tasks set in the training with the use of the software, 90.5 % were women. The students had not received any prior training with EndNote nor were they familiar with it.  A median of 10 was assigned to the importance of learning to use it and 9 to satisfaction with the training received. The skills evaluated had satisfactory results with a median of 4 or 5. 

Conclusions: The training described at the University of Medical Sciences of Las Tunas was satisfactory. The participants recognized the importance of learning how to use the program for their professional performance, but they identified the poor connection and lack of electricity as negative. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Francisco Ramos Bermúdez, Facultad de Ciencias Médicas Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurret, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Las Tunas

Departamento de Informática Médica, Profesor Principal de la Disciplina Informática Médica.

Mireidys Ramos Calás, Clínica Estomatológica Provincial 3 de octubre. Las Tunas

Departamento de Estomatología, especialista de Periodoncia.

References

1. Arriaga Delgado W, Bautista Gonzales JK, Montenegro Camacho L. Las TIC y su apoyo en la educación universitaria en tiempo de pandemia: una fundamentación facto -teórica. Rev.conrado . 2021 [citado 07/12/2023 ]; 17(78):201-62. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000100201&nrm=iso.

2. Durán M, Prendes M, Guriérrez I. Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia . 2019 [citado 07/12/2023]; 22(1):187-205. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069.

3. Díez J, Gullón P, Fernández E. El estilo bibliográfico de Gaceta Sanitaria en los gestores de referencias bibliográficas. Gac. saint . 2019 [citado 05/12/2023]; 33 (3):300-1 . Disponible en: https://www.scielosp.org/article/gs/2019.v33n3/300-301/

4. Universidad de Murcia. Murcia : Universidad de Murcia.Biblioteca Universitaria; 2022 [citado 07/12/2023]. Gestores bibliográficos; [aprox 2 pantallas]. Disponible en: https://www.um.es/web/biblioteca/investigar-publicar/apoyo-investigacion/gestores-bibliograficos

5. Roa Contreras L, Díaz Bravo T, Estrada Durañona L. Gestores de referencias bibliográficas y su impacto en las investigaciones. e-Ciencias de la Información . 2022 [citado 07/12/2023]; 12(1): 96-113. e4958 Disponible en: https://www.scielo.sa.cr/pdf/eci/v12n1/1659-4142-eci-12-01-096.pdf

6. Varón Castañeda CM. Gestores bibliográficos: recomendaciones para su aprovechamiento en la academia. Medellín: Journals & Authors; 2017 [citado 07/12/2023]. Disponible en: https://jasolutions.com.co/wp-content/uploads/2017/04/GetoresBibliograficos.pdf

7. Pinedo Tuanama L, Valles Coral M. Importancia de los referenciadores bibliográficos en la gestión de la información científica en tesistas universitarios. Anales de Documentación . 2021 [citado 06/12/2023]; 24(2): 1-9. Disponible en: https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/465091/305571

8. Rodríguez Castilla L, López Collazo ZS. Entrenamiento de los doctorandos para el dominio del gestor bibliográfico EndNote en un nivel avanzado. Rev. cuba. inf. cienc. salud. 2021 [citado 12/12/2023]; 32(1):e1648 . Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132021000100016

9. Rodríguez Casilla L. Gestionando las referencias bibliográficas con el EndNote: habilidades para el nivel básico, avanzado y experto. La Habana: Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría, Cujae; 2021 [citado 08/12/2023]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/354534862_Gestionando_las_referencias_bibliograficas_con_el_EndNote_habilidades_para_el_nivel_basico_avanzado_y_experto_Managing_bibliographic_references_with_EndNote_skills_for_the_basic_advanced_and_expert_le

10. Ramos Bermúdez JF, Ramos Calás M. Experiencia en el entrenamiento virtual con EndNote a estudiantes en estudiantes de primero de Medicina . Rev. electrón. "Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta . 2023 [citado 06/12/2023];48:e3321. Disponible en: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/3321

11. Siu Pacheco IK. Estudio del uso de los gestores bibliográficos y las habilidades de investigación en estudiantes universitario [Tesis de pregrado]. Lima, Perú: Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas, Escuela Profesional de Bibliotecología y Ciencias de la Información; 2022 [citado 12/12/2023]. Disponible en: https://cybertesis.unmsm.edu.pe/backend/api/core/bitstreams/38b08b91-076a-4f55-ba7d-2e0c2f2f474d/content

12. Ruiz Ortiz L, Zulueta Veliz Y, Baluja García W, Pérez Mallea I, Montesino Perurena R, Gainza Reyes D. Experiencias de la escuela de posgrado a distancia en tiempos de COVID-19. Rev. univers.soc . 2021 [citado 12/12/2023]; 13(6):661-70 . Disponible en:

http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n6/2218-3620-rus-13-06-661.pdf

13. Reyes Pérez JJ, Cárdenas Zea MP, Aguirre Pérez R. Los gestores bibliográficos, una herramienta de apoyo al proceso investigativo en los estudiantes de agronomía. Rev.univers.soc.2020 [citado 03/12/2023]; 12(1):232-6. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202020000100232&script=sci_arttext&tlng=en

14. Molinero Bárcenas MC, Chávez Morales U. Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de educación superior. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo . 2019 [citado 12/12/2023]; 10(19): e005 . Disponible en: https://scielo.org.mx/pdf/ride/v10n19/2007-7467-ride-10-19-e005.pdf

15. Ramos-Bermúdez J, Ramos-Calás M, Pacheco-Pérez Y, Díaz-Ramírez V. Experiencia docente en la enseñanza de Metodología de la Investigación a estudiantes de Medicina, Las Tunas. Rev. electrón. "Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta . 2022 [citado 12/12/2023]; 47(3):e3108. Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/3108

16. Reyes Pérez J, Cárdenas Zea M, Gavilánez Buñay T. Desarrollo de competencias investigativas medidas por tecnologías en estudiantes de la carrera de agronomía. Rev. conrado . 2020 [citado 12/12/2023]; 16(73):108-13 . Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442020000200108&script=sci_arttext

17. Morales E, Altamirano F. Utilización de Zotero como gestor bibliográfico web en estudiantes universitarios. Cienc. Serv. Salud Nutr. 2019 [citado 12/12/2023]; 10(Ed. Esp):397-405 Disponible en: http://revistas.espoch.edu.ec/index.php/cssn/article/view/301

Published

2024-09-18

How to Cite

1.
Ramos Bermúdez JF, Ramos Calás M. Training with EndNote for the teaching staff at the University of Medical Sciences of Las Tunas. MEDISAN [Internet]. 2024 Sep. 18 [cited 2025 Jun. 6];28(5):e4897. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4897

Issue

Section

Education in health