Strategy for doctoral training in the Stomatology Faculty of Havana city
Keywords:
doctoral strategy, postgraduate education, training quality, academic administration, professional training.Abstract
Introduction: In Cuba, the state and government pay special attention to the doctoral training and introduction to the practice of scientific results obtained through this, as way of problems solution in diverse environments of the society.
Objective: To describe the results of the doctoral training strategy of the Stomatology Faculty in Havana city from 2019 to 2023.
Methods: A cross-sectional descriptive study was carried out in the field of university administration, from January to March, 2024.
Results: There was a prevalence of doctoral students between 36 and 47 years, for a (37.9 %); after Cuba, the country of origin with more representation was Colombia with 8 doctoral students. The (43.8 %) and (28.1 %) of the professors are tutoring one and two doctoral students respectively.
Conclusions: The strategy of doctoral training in the Stomatology Faculty of Havana city in the period 2019-2023 presents satisfactory and superior results to the phase of previous evaluation, although training is still insufficient, in correspondence with the staff potentialities and the indicators of excellence quality that demand the accreditation processes of the university.
Downloads
References
2. Vázquez Cedeño SI. La formación de doctores en Ciencias de la Educación: espacios, gestión, retos. Universidad y Sociedad. 2022 [citado 12/02/2024];14(S1):116-22. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2617
3. Rodríguez Acuña M, Hernández Ruíz A, Suárez Cabrera A, Valcárcel Izquierdo N. Formación doctoral en el Hospital “Dr. Joaquín Albarrán Domínguez”. Educ Med Super. 2021 [citado 12/02/2024];35(4):e2404. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000400006&lng=es
4. Pérez Pino M, Granda Dihígo A, Díaz Bravo T. Estrategia para socialización de resultados investigativos de doctorandos en Ciencias Pedagógicas y de la Educación. Serie Científica. 2020 [citado 12/02/2024];13(12):148-62. Disponible en: https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/701
5. Companioni Bachá AE, González Longoria MCB, Grau León IB, Hernández Gómez LC. Situación actual de la formación doctoral en la Facultad de Estomatología "Raúl González Sánchez". Educ Med Super. 2018 [citado 12/02/2024];32(1):34-47. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000100005&lng=es
6. República de Cuba. Junta de Acreditación Nacional. Sistema de evaluación y Acreditación de la educación superior (SEAES). Res. 150/18. La Habana: JAN; 2018 [citado 12/02/2024]. Disponible en: http://www.hospitalameijeiras.sld.cu/hha/sites/all/images/docencia%20medica/reglamentos/Resoluci%C3%B3n%20150%20REGLAMENTO%20DEL%20SEAES.pdf
7. Arias Rivera AR. La formación doctoral en gestión. Rev Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. 2020 [citado 12/02/2024]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/02/formacion-doctoral-gestion.html
8. Martínez Martínez-Díaz G, Acosta Torres BO, Franco Alvarado O, Salasar Duany Z, Valdés Roque Y, López Gutiérrez AJ. La estrategia doctoral institucional: una aproximación a los resultados científicos más relevantes. Rev panor. Cuba y Salud. 2021 [citado 12/02/2024];16(1):56-9. Disponible en: https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1377
9. Rodríguez Lora H, García Batista Gilberto A, Addine Fernández F. Una mirada a la formación investigativa en la medicina desde el doctorado. Rev Med Mil. 2019 [citado 12/02/2024];48(4):e314 Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572019000400017&lng=es
10. Pérez Vías VM, Pulido Díaz A, Ordaz Hernández M. Tendencias de la formación postgraduada y doctoral. Incidencia en el desarrollo sostenible. rev Mendive. 2022 [citado 12/02/2024];20(4):1369-86. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2871
11. López Balboa L, Rojas Izquierdo MM. El Taller de proyecto y la formación doctoral. Revista Conrado. 2023 [citado 12/02/2024];19(93):79-4. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3162
12. Choi YH, Bouwma-Gearhar J, Ermis G. Doctoral Students’ Identity Development as scholars in the education sciences: literature review and implications. International Journal of Doctoral Studies. 2021 [citado 12/02/2024];16:89-125. Disponible en: https://ir.library.oregonstate.edu/concern/articles/73666c51p
13. Subedi KR, Sharma S, Bista K. Academic identity development of doctoral scholars in an online writing group. International Journal of Doctoral Studies. 2022 [citado 12/02/2024];17:279-300. Disponible en: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED628168.pdf
14. Santos P, Patrício MT. Academic culture in doctoral education: are companies making a difference in the experiences and practices of doctoral students in Portugal. International Journal of Doctoral Studies. 2020 [citado 12/02/2024];15: 685-704. Disponible en: https://www.informingscience.org/Publications/5004
15. Salcedo Estrada IM, Fierro Chong BM, Artola Pimentel ML. la formación doctoral en ciencias de la educación: una perspectiva teórico-metodológica en la universidad. de Matanzas. Rev Boletín Redipe. 2022 [citado 12/02/2024];11(12): 69-82. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1924
16. Lardoeyt Ferrer R, Herrera Masó R. Índice de satisfacción de profesionales con la formación científica metodológica en una institución académica de Cuba. Rev. esp. educ. méd. 2023 [citado 12/02/2024];4(1). Disponible en: https://revistas.um.es/edumed/article/view/559701
17. Pérez Delgado N, Pardo Fernández A, Sotomayor Oliva D, Pura Terrado Quevedo S. Estrategia para perfeccionar el proceso de formación doctoral en las Ciencias Médicas de Cuba. Revista Información Científica. 2017 [citado 12/02/2024];96(4):646-57. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551764131006
18. Alfonso de León JA, González Sánchez A, García Bellocq M, Hernández Nariño A. Situación actual de la formación doctoral en la Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Rev Med Electrón. 2021 [citado 12/02/2024];43(3):703-15. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242021000300703&lng=es
19. García Herrera AL, Moliner Cartaya M, Suárez Merino M, Hernández Nariño A, Martínez Abreu J, Prado Solar L, et al. Factores que limitan la gestión organizacional del proceso de formación doctoral en la Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Rev Méd Electrón. 2019 [citado 09/11/2020];41(3). Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2844/pdf_662
20. Rodríguez Cabrera A, Castañeda Abascal I, Hernández Meléndez D, Díaz Bernal Z. Resultados de la estrategia de formación doctoral en el trabajo en Escuela Nacional de Salud Pública. Educ Méd Sup. 2020 [citado12/02/2024];34(1). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2146
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.