Necessities of professional training in teaching staff of Dentistry Faculty in Santiago de Cuba
Keywords:
medical education, learning, training, teaching staff.Abstract
Introduction: The identification of the professional training necessities in the university teaching staff allows the design of continuous training programs.
Objective: To identify necessities of professional training in teaching staff of Dentistry Faculty in Santiago de Cuba during the academic course 2023.
Methods: An observational, descriptive and cross-sectional study was carried out in Dentistry Faculty of Santiago de Cuba Medical Sciences University, between April and July, 2023. The population was constituted by 177 professors and the probabilistic sample was of 73, selected in a simple random way. The analyzed variables were profession, teaching category, scientific category, academic title/scientific degree, specialization degree and necessity of professional training. To measure the latter a questionnaire with 15 subject matters was applied.
Results: There was a prevalence of dentists (69.9 %) and professors with teaching categories of auxiliary and assistant. Most of them expressed having a master degree in sciences and no scientific category. The preparation in English language (71.2 %) information management and scientific publication (52.1 %) were identified, as the main necessities of professional training.
Conclusions: The identified, necessities of training determine a better professional and pedagogic performance of the teaching staff.
Downloads
References
2. Hernández Águila AO, Martin Hernández A, Miranda Álvarez JL. La superación profesional del profesor universitario a través de talleres. Un recurso valioso para su formación. Revista Mapa. 2020[citado 11/02/2023];5(20):77-89. Disponible en: https://www.revistamapa.org/index.php/es/article/view/226/306
3. García Herrera AL, Bolaños Ruiz O, García Moliner AL. Gestión para la sostenibilidad del claustro en la Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Rev. méd. electrón. 2024[citado 02/02/2024];46(1). Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5375/5748#text
4. Abreu Jacinto TC, Cardoso Camejo L, Soto Sáez EM. La necesidad de superación de los profesores de la escuela politécnica Saurimo Angola. Varona. 2022[citado 11/08/2023];75. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/3606/360673304012/html/
5. Rodríguez Puga R, Dueñas Rodríguez Y, Pérez Díaz Y, McDonald Ruano RD. Diagnóstico de la superación profesional en el personal de enfermería del Hospital Pediátrico de Camagüey. Educ. med. super. 2023[citado 02/02/2024];37(1):e3594. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v37n1/1561-2902-ems-37-01-e3594.pdf
6. López Balboa L, Rojas Izquierdo MM Programa de superación profesional como vía para la formación doctoral. Revista Conrado. 2021[citado 11/08/2023];17(80):304-11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n80/1990-8644-rc-17-80-304.pdf
7. Granados Muñoz R, Banda Sandoval W. Detección de necesidades de capacitación en docentes de la Universidad Virtual del Estado de Guanajuato. RIASF. 2021 [citado 01/02/2024];(35):23. Disponible en: https://revistainvestigacionacademicasinfrontera.unison.mx/index.php/RDIASF/article/view/382/370
8. Bressler Romero LM, Pacheco Díaz LC, Tapia Abril PP, Hernández Molina E, Chacón Bayard E, Casals Santos LG. Caracterización del claustro de la universidad de ciencias médicas de La Habana (2018-2019). Educ. med. super. 2021[citado 18/08/2023];35(2):e2121. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v35n2/1561-2902-ems-35-02-e2121.pdf
9. Leyva Sánchez EK, Díaz Rojas PA, Vicedo Tomey A. Necesidades sentidas de preparación profesoral para la gestión del proceso docente. Edumecentro. 2023 [citado 02/02/2024];15:e2532. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2532/html
10. Asencio Cabot E, Ibarra López N. Gestión de la información: componente esencial de la formación científica educacional en la época actual. Revista Varela. 2017[citado 02/02/2024];17(48):312-24. Disponible en: https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/144/324
11. Villarroel VA, Bruna DV. Competencias pedagógicas que caracterizan a un docente universitario de excelencia: Un estudio de caso que incorpora la perspectiva de docentes y estudiantes. Form Univ. 2017[citado 24/07/2023];10(4). Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062017000400008
12. Huguet Blanco Y, Quintana Gómez F, Endo Milán JY. La superación profesional psicopedagógica del docente universitario en educación médica: ¿reto o utopía? Edumecentro. 2021[citado 15/08/2023];13(2):307-12. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/edumecentro/ed-2021/ed212u.pdf
13. Enríquez Clavero JO, González Hernández G, Cabrera García AG, Otero Martínez J, Véliz Concepción OL. Superación pedagógica de los docentes noveles en Estomatología: una necesidad en Villa Clara. Edumecentro. 2019[citado 11/08/2023]; 11(2):84-97. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v11n2/2077-2874-edu-11-02-84.pdf
14. Benavides León CA, López Rodríguez NM. Retos contemporáneos para la formación permanente del profesorado universitario. educ.educ. 2020[citado 18/08/2023];23(1):71-88. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942020000100071
15. Bernales Guzman Y. Tecnologías de información y comunicación en la educación superior. Horizontes. 2023 [citado 18/08/2023];7(29):1564-79. Disponible en: https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/1038/2008
16. Véliz Gutiérrez JA, González Fernández-Larrea M, Pérez Díaz N. Estrategia gestión de la extensión universitaria en las universidades de ciencias médicas. MENDIVE. 2022[citado 18/08/2023];20(2):494-510. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/men/v20n2/1815-7696-men-20-02-494.pdf
17. Pérez Vázquez IA, Mellado Lezcano I. Estrategia educativa de superación en administración de salud para directivos de servicios estomatológicos. INFODIR. 2022 [citado 02/02/2024];(37):e1166. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/infd/n37/1996-3521-infd-37-e1166.pdf
18. Musibay Figueroa P, Domínguez Díaz L, Hernández Amarales LM. Tratamiento metodológico para la impartición de la asignatura Problemas Sociales de la Ciencia y la tecnología. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas. 2020 [citado 02/02/2024];13(1):127-31. Disponible en: https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/591/494
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.