The Virtual Health Clinic in the training of the dentistry resident
Keywords:
postgraduate, information technology, dentistry, orthodontia, virtual teaching.Abstract
Introduction: Nowadays, in the Health National System there is a growing interest for the development of virtual contexts with teaching ends, such as the Health Virtual Clinic.
Objective: To design a system of actions for using Virtual Health Clinic in the training of the dentistry resident.
Methods: An educational investigation was carried out, in Medical Education environment, from December 2021 to April, 2022, in the Stomatology Faculty of the University of Medical Sciences in Santiago de Cuba.
Results: In the exploratory phase the following problems were identified: insufficient training activities directed to dentistry residents and difficulties to satisfy the necessities of information as for search, restoration and evaluation in Health Virtual Clinic. On the other hand, orthodontia specialty has obtained technical scientific results that back its high level and there is a will of implementing the proposal as support to the training process of these residents to transform inadequacies.
Conclusions: The designed system of actions is characterized to be open, flexible, innovative and contextualized, which favors the appropriate use of Health Virtual Clinic in the training process of dentists residents.Downloads
References
2. López Vantour A. Modelo para el desarrollo de competencias profesionales específicas en la atención a pacientes con enfermedades estomatognáticas. Medisan (Santiago de Cuba). 2023 [citado 23/08/2023];27(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192023000400002&lng=es&nrm=iso&tlng=es
3. Macías Arias EJ, López Pinargote JA, Ramos León GT, Lozada Armendáriz FE. Los entornos virtuales como nuevos escenarios de aprendizaje: el manejo de plataformas online en el contexto académico. ReHuSo. 2020 [citado 23/08/2023]; 5(3):62-9. Disponible en:http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-65872020000300072&lng=pt&nrm=iso&tlng=es
4. Urquidi Martín AC, Calabor Prieto MS, Tamarit Aznar C. Entornos virtuales de aprendizaje: modelo ampliado de aceptación de la tecnología. REDIE. 2019 [citado 23/08/2023];21(22):1-19. Disponible en: https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e22.1866
5. García Pérez RC. Sistema de acciones para la preparación de los alumnos ayudantes en la función docente en la carrera de medicina [tesis]. Holguín: Universidad de Ciencias Médicas; 2017 [citado 27/08/2023]. Disponible en: https://tesis.hlg.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=1535
6. Rodríguez Beltrán NM. Dinámica formativa en Telemedicina para las carreras de ciencias médicas [tesis]. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2014 [citado 27/08/2023]. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=227
7. Fernández Valdés MM, Zayas Mujica RG, Alfonso Sánchez IR, Zacca González G, Ponjuán Dante G. Marco de referencia para la formación de competencias informacionales en el contexto cubano de las ciencias de la salud. Rev. cuba. inf. cienc. salud. 2021 [citado 27/08/2023];32(4): Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ics/v32n4/2307-2113-ics-32-04-e1861.pdf
8. Enríquez Clavero JO, Otero Martínez J. COVID-19 y educación a distancia en estomatología. Edumecentro. 2022 [citado 28/08/2023];14. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742022000100003
9. Durán Rengifo D, Rodríguez Beltrán NM, Acosta Ortega LF, Velez Fernández G. La Clínica Virtual Docente en el contexto educativo de las ciencias médicas. Medisan (Santiago de Cuba). 2020 [citado 23/08/2023];24(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192020000100153
10. Travieso Ramos N. Investigación educativa para la formación de posgrado de docentes en la educación médica. Medisan (Santiago de Cuba). 2018 [citado 28 /08/2023];22(5):498-507. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192018000500007
11. González Espangler L, León Quintela A, Rodríguez Rey H. Opinión de residentes de ortodoncia sobre su formación a través del aula virtual de salud. Medimay. 2022 [citado 23/08/2023];29(2). Disponible en:https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/2012
12. Durán Rengifo D, Rodríguez Beltrán NM, Acosta Ortega LF, Velez Fernández G. Desarrollo de la Clínica Virtual Docente en la universidad médica de Santiago de Cuba.Medisan (Santiago de Cuba). 2021 [citado 23/08/2023]; 25(3): 812-25. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192021000300812
13. Fajardo Dolci GE, Santacruz Varela J, Lara Padilla E, García Luna Martínez E, Zermeño Guerra A, Gómez JC. Características generales de la educación médica en México. Una mirada desde las escuelas de medicina. Salud pública Méx. 2019 [citado 23/08/2023]; 61(5): Disponible en: https://doi.org/10.21149/10149
14. Torguet Pérez K, Vázquez Llanos A, Díaz Campos N, García Rodríguez J. Sistema de acciones educativas para desarrollar habilidades psicosociales en el Equipo Básico de Salud para la prevención del cáncer. Humanid. méd. 2021 [citado 23/08/2023]; 21(2): 417-34. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000200417
15. Travieso Ramos N. Los resultados científicos en las investigaciones biomédicas: un desafío pendiente. Medisan (Santiago de Cuba). 2017 [citado 23/08/2023]; 21(5). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017000500016&lng=es&nrm=iso&tlng=es
16. González García TR. Modelo para el desarrollo de competencias investigativas con enfoque interdisciplinario en tecnología de la salud [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2017 [citado 27/08/2023]. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=727
17. Mujica RM. Fundamentos de la Tecnología Educativa. Rev Tecnológica-Educativa Docentes 2.0. 2020 [citado 27/08/2023];8(1):15-20. Disponible en: https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/82/212
18. Serrano García L, Labañino Mulet N, Peña Rojas L, Santos Cancino MC, Loforte Kupiec A, Borges Ponce de León I. Sistema de acciones didáctico-metodológicas para lograr el aprendizaje significativo y desarrollador desde la Microbiología y Parasitología Médicas. Edumed Holguín. 2019 [citado 27/08/2023];11(3):140-8 Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper/viewFile/140/128
19. De Lorenzo Aparici O. Telemedicina: ética y responsabilidad. Cir. plást. iberolatinoam. 2020 [citado 29/08/2023];46(4). Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0376-78922020000500002
20. Rodríguez Beltrán NM, Pardo Gómez ME, Izquierdo Lao JM, Pérez Martínez DG. Clínica virtual docente: un espacio formativo para la enseñanza de las ciencias médicas. Medisan (Santiago de Cuba). 2017 [citado 04/12/2021];21(1) Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017000100015
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.