Evaluation instrument design of academic directors' methodological training on the subject Integrative Dental Medicine
Keywords:
scientific domains, health evaluation, evaluation study, indicators, stomatology.Abstract
Introduction: The methodological preparation of academic directive of the Main Integrative Discipline Integral Stomatology is essential to achieve an educational process with quality, when contributing the integral formation of the graduate.
Objective: To design an instrument for the evaluation of the methodological preparation of the academic directive of the Main Integrative Discipline Integral Stomatology.
Methods: A descriptive, traverse, observational study was carried out in the Stomatology Faculty, University of Medical Sciences of Santiago from Cuba, from January to May 2023. For the design of the instrument dimensions and indicators were selected according to pedagogic, methodological investigative and managerial approaches; the proposal underwent consideration of a group of experts that completed the inclusion requirements and evaluated it through a Likert scale with three alternatives: very good agreement, in agreement and in disagreement. Theoretical: analysis-synthesis, induction-deduction; empiric: documental revision, and statistical: percentage like summary measure methods were used.
Results: The instrument proposed had three dimensions and 18 indicators; 61,1 % of the experts was very of agreement with the proposal.
Conclusions: The instrument designed to evaluate the methodological preparation of the academic directive of the Main Integrative Discipline Integral Stomatology is useful, novel, of easy application, that obtained an evaluation of very good agreement in more than half of the experts.
Downloads
References
2. Osorio Gómez LA, Vidanovic Geremich A, Finol De Franco M. Elementos del proceso de enseñanza–aprendizaje y su interacción en el ámbito educativo. Qualitas. 2022 [citado 07/08/2024];23(23). Disponible en: https://revistas.unibe.edu.ec/index.php/qualitas/article/view/117
3. Valcárcel Izquierdo N, Oramas González R. Conocimientos epistemológicos que integran las ciencias de la educación médica. En: Valcárcel Izquierdo N, Díaz Díaz AA. Epistemología de las ciencias de la educación médica: sistematización cubana. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2021 [citado 30/06/2022]. p.4. Disponible en: http://bvs.sld.cu/libros/epistemologia_ciencias_educacion_medica/epistemologia_ciencias_educacion.pdf
4. González Triviño P, Medina Silva N, Moreno Acero ID. Escala del ambiente de enseñanza-aprendizaje de especialistas médico-quirúrgicos en formación. Educ. Méd. Superior. 2022 [citado 07/08/2024];36(2):e2882. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/download/2882/1375
5. Rochina Chileno SC, Ortiz Serrano JC, Paguay Chacha LV. La metodología de la enseñanza aprendizaje en la educación superior: algunas reflexiones. Universidad y Sociedad. 2020 [citado 07/08/2024];12(1),386-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-386.pdf
6. Alea González M, Rodríguez González J, Lago Queija M. Avances del trabajo metodológico en la Disciplina Principal Integradora Estomatología Integral. Rev. Cienc. Méd. Pinar Río. 2020 [citado 21/01/2021];24(5):e4370. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v24n5/1561-3194-rpr-24-05-e4370.pdf
7.Romero Enriquez D, Pérez Parrado R, Perera Pérez T. La disciplina principal integradora y su papel en el trabajo con las estrategias curriculares. Educación y Sociedad. 2022 [citado 29/08/2023];20(3):1-15. Disponible en: https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2058/3993
8. Rodríguez Díaz CR, Cabrera Cantelar N, Suárez Cabrera A, Quintana López LA. Los métodos de enseñanza y aprendizaje en el proceso docente-educativo de la educación médica. En: Valcárcel Izquierdo N, Díaz Díaz AA. Epistemología de las ciencias de la educación médica: sistematización cubana. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2021 [citado 30/06/2022]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/libros/epistemologia_ciencias_educacion_medica/epistemologia_ciencias_educacion.pdf
9. República de Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 47-2022. La Habana 2022 [citado 07/02/2023]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2022-o129.pdf
10. Abreu Valdivia O, Antamba Cevallos T, Pla López R. Alternativa didáctica para la escritura académica. Educación y Sociedad. 2022 [citado 07/02/2023];20(3):167-89. Disponible en: https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1986/4053 .
11. Alonso Gatell A, Leyva Fontes CJ, Quesada Nápoles ME. Trascendencia del trabajo metodológico en la formación integral del estudiante de arquitectura. Revista Cubana de Educación Superior. 2022 [citado 08/04/2022];41(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v41n3/0257-4314-rces-41-03-3.pdf
12. Vizcaíno Zúñiga PI, Cedeño Cedeño RJ, Maldonado Palacios IA. Metodología de la investigación científica: guía práctica. Ciencia Latina. 2023 [citado 07/08/2024];7(4):9723-62. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/7658/11619
13. Leyva Fontes CJ, García Sosa S, García Acevedo Y. Dimensiones e indicadores para evaluar el trabajo metodológico en la Universidad de Camagüey. Opuntia Brava. 2020 [citado 08/08/2023];12(3):229-45 Disponible en: https://www.google.com.cu/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1069/1273&ved=2ahUKEwjY8dT089GHAxX9toQIHTr1IBsQFnoECBAQAQ&usg=AOvVaw1RD7v-b9-og3yJG9rkRH66
14. Fis Díaz O, Fabá Crespo MB, Guirado Rivero VC. La integración del contenido en la Disciplina Principal Integradora: procedimientos metodológicos. Educación y Sociedad. 2024 [citado 07/08/2024];22(1):102-18. Disponible en: https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/download/5108/5188/429853
15. García González MC, Varela de Moya HS, Espíndola Artola A. Las formas del trabajo docente metodológico en el contexto actual de la educación superior. Humanid. Med. 2019 [citado 26/04/2021];19(3):607-36. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v19n3/1727-8120-hmc-19-03-607.pdf
16. Valera Fernández L, Matos Peña K. La disciplina principal integradora como medio para la formación de competencias profesionales en los estudiantes de la carrera Contabilidad y finanzas. Consideraciones teóricas. La disciplina principal integradora y la formación de competencias profesionales. Didáctica y Educación. 2021 [citado 07/08/2024];12(1):37-57. Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/download/1019/1116/4676 .
17. Herrera Masó JR, Calero Ricardo JL, González Rangel MA, Collazo Ramos MI, Travieso González Y. El método de consulta a expertos en tres niveles de validación. Rev. Habanera Cienc. Méd. 2022 [citado 14/03/2023];21(1):1-11. Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/download/4711/3037
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.