Values education: proposal of a strategy

Authors

  • Max Walter Alberto del Salto Bello Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí, Manta, Ecuador

Keywords:

educational strategy, values education, teaching staff, Ecuador.

Abstract

The term value is related to the person's own existence, since it affects his behavior, it forms and molds his ideas and conditions each persons feelings; consequently, the values are the order foundation and the personal and social balance. Thus, values education is a matter of commitment that supposes involvement in a transformation and/or deepening human project, of those conditions that, in any environment are considered desirable and ideal for the achievement of a society. With this work the medicine career professors have at their disposal a strategy for values education to be proposed and processed in "Eloy Alfaro" Lay University from Manabí, in Manta, Ecuador.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Guatemala. Ministerio de Educación. Estrategia de educación en valores y formación ciudadana. 2004-2008. Ciudad de Guatemala: OIE; 2007 [citado 4 May 2015]. Disponible en: http://www.oei.es/quipu/guatemala/aprendo.pdf

2. Raventos Tort L. Estrategias didácticas para la adquisición de valores. Rev Esp Pedagog. 2000; 58(217): 515-42.

3. Heidegger M. Los problemas fundamentales de la fenomenología. Madrid: Trotta; 2000.

4. Negrete Lares LA. Valores universales [citado 4 May 2015]. Disponible en: http://www.anuvprogramas.org/resources/VALORES%20UNIVERSALES.pdf

5. Báxter Pérez E. La formación de valores: una tarea pedagógica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1998.

6. México. Secretaría de Educación Pública. Plan y programas de estudio 1993. Educación primaria. México, D.F.: SEP; 1993. p. 123.

7. Bazzo WA. Ciência, tecnología e sociedade, E o contexto da educação tecnológica. Florianópolis: Editora DAUFSC; 1988.

8. Aldea López E. Estrategias educativas para trabajar en valores. Santiago de Chile: Dirección de Educación Municipal; 2001.

9. Samaniego Tello K, Pacheco Gonzáles D, Gomezcoello Navas L. La formación de valores como eje esencial en la construcción de competencias desde los procesos universitarios. Machala: Universidad Tecnológica “San Antonio de Machala”; 2006.

10. Ecuador. Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. Plan Nacional para el Buen Vivir 2009-2013]. Quito: Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo [citado 4 May 2015. Disponible en: http://www.planificacion.gob.ec/plan-nacional-para-el-buen-vivir-2009-2013/

11. Acosta de Valera M, Páez H, Vizcaya O. ¿Es posible educar en valores en las instituciones educativas? [citado 4 May 2015]. Disponible en: http://educrea.cl/es-posible-educar-en-valores-en-las-instituciones-educativas/

12. Céspedes Quiala A. Concepción teórica de la gestión didáctica del proceso de sistematización de las habilidades profesionales en la formación multigrado en la Licenciatura de Educación primaria. Santiago de Cuba: Universidad Pedagógica “Frank País García”; 2008.

13. Valle Lima AD. Modelos para elaborar una estrategia pedagógica. Ciudad de La Habana: ICCP; 2007.

14. Reyes Mediaceja R, Bastart Ortiz EA, Mercaderes Ferrer MA, Pérez Miró F, Plasencia Asorey C. Estrategia didáctica para la instrumentación de la competencia gerontológica geriátrica. MEDISAN 2011 [citado 4 May 2015]; 15(12). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192011001200018

15. Estrategia educativa [citado 4 May 2015]. Disponible en: http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/124/cd/guia/glosario.htm

Published

2015-11-09

How to Cite

1.
Alberto del Salto Bello MW. Values education: proposal of a strategy. MEDISAN [Internet]. 2015 Nov. 9 [cited 2025 Jun. 4];19(11). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/533

Issue

Section

Education Strategy