General considerations about the university humanist training in health sciences: a theoretical statement
Keywords:
humanist training, health sciences, medical professionals, ethical values, human condition.Abstract
The health professionals training demands new theoretical and methodological conceptions, able to synthesize the humanistic and cultural spirit of its development, and being an expression of the future performance complex and dialectical character. This work aims at reflecting about the importance of the humanist training in the future health sciences professionals starting from some authors’ opinion that have approached the topic.
Downloads
References
2. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. París: UNESCO; 1998 [citado 15 Oct 2015]. Disponible en: http://www.unesco.org/education/educprog/wche/principal/staff-s.html
3. Méndez Sastoque MJ. La formación socio humanística en contexto de dominancia científico técnica: reflexiones en torno a la práctica docente. Paradigma. 2008 [citado 15 Oct 2015]; 29(1). Disponible en: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512008000100002
4. Ramos Serpa G. La formación humanística como componente de la formación integral del profesional universitario. Revista Educação em Questão, Natal. 2006 [citado 17 Oct 2015]; 27(3). Disponible en: http://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/viewFile/4489/3673
5. De Lira Bautista J. Ciencia y Humanismo en la Formación Profesional Universitaria. Actas del I Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología e Innovación CTS+I; 2006 19-23 Jun; Ciudad de México. México. Madrid: OEI; 2007 [citado 17 Oct 2015]. Disponible en: http://www.oei.es/memoriasctsi/mesa4/m04p21.pdf
6. Arana Encilla M, Batista Tejeda N, Ramos Castro A. Los valores en el desarrollo de competencias profesionales. Monografías virtuales. 2003 [citado 17 Oct 2015]; (3). Disponible en: http://www.oei.es/valores2/monografias/monografia03/vivencia03.htm
7. Tubino F. Formación humanista para el desarrollo humano. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú; 2013 [citado 17 Oct 2015]. Disponible en: http://red.pucp.edu.pe/wp-content/uploads/biblioteca/090711.pdf
8. Pizzul ME. La formación humanística, fin esencial de la Universidad. Mar de Plata: Universidad FASTA; 2013.
9. Organización de Estados Iberoamericanos. Declaración Final de la Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y El Caribe. Conferencia Regional de la Educación Superior. 2008. Madrid: OEI; 2008 [citado 17 Oct 2015]. Disponible en: http://www.oei.es/salactsi/cres.htm
10. Posada Soto G. La filosofía como forma de vida. Escritos. 2009 [citado 15 Oct 2015]; 17(39). Disponible en: https://revistas.upb.edu.co/index.php/escritos/article/viewFile/231/571
11. Delors J, Al Mufti I, Amago I, Carneiro R, Cheng F, Geremek B, et al. La Educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Paris: Ediciones UNESCO; 1995 [citado 17 Oct 2015]. Disponible en: http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF
12. Morin E. Los siete saberes necesarios para la educación del Futuro. Barcelona: Paidós Ibérica; 2002.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.