Social aspects of science and technology in the investigative training of stomatology students

Authors

Keywords:

stomatology students, investigative training, information and communications technologies, administration of knowledge.

Abstract

A literature and current documents review related to the pattern of the professional's training of stomatology career was carried out, in order to value the social aspects of science and technology that impact in the investigative training of the students of this career. It was observed little use of information and communications technologies to solve independent works, poor development of skills for internet searches and the implementation of this technologies in investigative activities for student teams, as well as limited integration of technologies in the curricular aspect. The necessity of an investigative training was reaffirmed in these students, taking into account the social, economic and technological complexity to integrate the new generations in the administration of knowledge and stimulate learning.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Rojas Ochoa F. Salud Pública. Medicina social. La Habana: Ecimed; 2009. p. 207- 213 [citado 08/03/2019]. Disponible en: http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/revsalud/salud_pub_medsocial.pdf

2. Suárez Lugo N. Mercadotecnia sanitaria en el enfoque intersectorial en salud. INFODIR. 2017 [citado 08/03/2019]; 25. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/infodir/ifd-2017/ifd1725k.pdf

3. Barceló J. Universidad y Sociedad: Una relación paradójica. Revista Calidad en la educación. 2004 [citado 08/03/2019]; 20: 12-18. Disponible en: https://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/341/342

4. Betto F. Conferencia educación y conciencia crítica. XVI Congreso Internacional de Pedagogía. ACN. 2019 [citado 20/03/2019]. Disponible en:
http://www.acn.cu/cuba/41710-frei-betto-destaca-en-pedagogia-2019-la-importancia-de-la-conciencia-critica

5. Alfonso Sánchez IR, Ponjuán Dante G. Diseño de un modelo de gestión de conocimiento para entornos virtuales de aprendizaje en salud. Rev. cuba. inf. cienc. salud. 2016 [citado 08/03/2019]; 27 (2): 138-53. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132016000200003&lng=es

6. Baute Álvarez LM, Iglesias León M, Suárez Suárez G. El desarrollo sustentable en la universidad cubana. Algunas reflexiones. Universidad y Sociedad. 2015; 7 (2): 78-85. [citado 08/03/2019]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v7n1/rus10115.pdf

7. Núñez Jover JL, Alonso Alonso L, Ramírez Valdés GI. La filosofía de la ciencia entre nosotros: evolución, institucionalización y circulación de los conocimientos en Cuba. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad. 2015 [citado 08/03/2019]; 10 (28). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92433772010

8. Machado D. La ciencia de la osadía. Cuba Periodistas. 2019 [citado 08/03/2019]. Disponible en: http://www.cubaperiodistas.cu/index.php/2019/03/la-ciencia-de-la-osadia/

9. Trejos Trejos JM, Ayala Torres JS. Integración de las funciones sustantivas de la educación superior: un aporte para la construcción de la paz. Tesis de Maestría en Derechos Humanos y Cultura de Paz. Santiago de Cali: Pontificia Universidad Javeriana; 2018 [citado 08/03/2019]. Disponible en: http://vitela.javerianacali.edu.co/bitstream/handle/11522/11327/Integracion_funciones_sustantivas.pdf?sequence=2&isAllowed=y

10. Horruitinier Silva P. La universidad cubana. El modelo de formación. La Habana: Ministerio de Educación Superior;2012.

11. Viveros Andrade SM, Sánchez Arce L. La gestión académica del Modelo Pedagógico Sociocrítico en la Institución Educativa: rol del docente. Universidad y Sociedad. 2018 [citado 08/03/2019]; 10 (5): 424-33. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1082

12. Columbié Pileta M, Ramos Suárez V, Lazo Pérez MA, Morasen Robles E, Solís Solís S, González García TR. A propósito de la nueva universidad innovadora en Tecnología de la Salud. Revista Cubana de Tecnología de la Salud. 2018 [citado 08/03/2019]; 9 (3). Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1272/861

13. Cáceres Diéguez A. Superación profesional de posgrado en la atención primaria de salud. Una estrategia didáctica para la modificación de comportamientos y conductas a favor de los estilos de vida saludables. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2011.

14. Castell Florit Serrate P. Saber qué hacer en la dirección de la Salud Pública. La Habana: Editora Política; 2013. p. 112-3.

15. Estrada Molina O, Blanco Hernández SM. Habilidades investigativas en los estudiantes de pregrado de carreras universitarias con perfil informático. Pedagogía Universitaria. 2014 [citado 08/03/2019]; XIX (2). Disponible en: https://www.academia.edu/14001664/HABILIDADES_INVESTIGATIVAS_EN_LOS_ESTUDIANTES_DE_PREGRADO_DE_CARRERAS_UNIVERSITARIAS_CON_PERFIL_INFORM%C3%81TICO

16. Gutiérrez Rojas IR. Nuevos enfoques para integrar formación e investigación en las ciencias médicas. MediCiego. 2018 [citado 08/03/2019]; 24 (1). Disponible en: http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/1105/1197

17. Bayés Cáceres E. REDESOFT: hiperentorno de redes de computadoras en las ciencias de la salud. Tesis en opción al título académico de Máster en Investigación Educativa. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2014.

18. Fergusson Ramírez EM, Alonso Berenguer I, Salgado Castillo A, Gorina Sánchez A. Dinámica del proceso de formación investigativa en Ciencia de la Computación. Didáctica y Educación. 2015 [citado 08/03/2019]; 6 (Esp). Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/312891220_DINAMICA_DEL_PROCESO_DE_FORMACION_INVESTIGATIVA_EN_LA_CARRERA_DE_LICENCIATURA_EN_CIENCIA_DE_LA_COMPUTACION

19. Fergusson Ramirez EM, Gorina Sánchez A, Alonso Berenguer I, Salgado Castillo, A. Perfeccionando los procedimientos didácticos para la formación investigativa de estudiantes de Ciencia de la Computación. Atenas. 2018; 4 (44): 28-45.

20. Veitia Cabarrocas F, González Franco M, Cobas Vilches ME. Formación de habilidades investigativas curriculares en la carrera de Estomatología. Del Plan C al Plan D. Rev EDUMECENTRO. 2014 [citado 08/03/2019]; 6 (Suppl 1): 7-20. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000400002&lng=es

Published

2019-10-01

How to Cite

1.
Bayés Cáceres E, León Robaina R, Cáceres Diéguez A, Acosta Ortega L. Social aspects of science and technology in the investigative training of stomatology students. MEDISAN [Internet]. 2019 Oct. 1 [cited 2025 Sep. 6];23(5):981-93. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2691

Issue

Section

Medical training