Historical-pedagogical tendencies of the values training in Cuban medicine students from the revolutionary victory on

Authors

  • Juan Lorenzo Columbié Reyes Facultad de Medicina No. 1, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba https://orcid.org/0000-0002-6815-5258
  • Frank Javier Columbié Ortiz Policlínico Docente Camilo Torres Restrepo, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba https://orcid.org/0000-0001-5136-7193
  • Dania Lien Simales Salas Facultad de Medicina No. 1, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba
  • Niuvis Rodríguez Matos Hospital Rural Docente Los Llanos. Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo. Maisí, Guantánamo
  • Nordis Pelegrín Hernández Hospital Rural Docente Los Llanos. Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo. Maisí, Guantánamo

Keywords:

historical tendency, pedagogical tendency, new Cuban medical university, transcendental milestone, values training, Cuban doctor, Latin American Medicine school.

Abstract

A historical and pedagogical analysis of the medical training inCubafrom the revolutionary victory on, is presented in this work. The pedagogical tendencies through which this training goes are identified, what characterizes the movement of the process in each historically determined stage by these authors. This analysis allowed to reveal 3 stages, from the main landmarks in the values training process after the University Reform of 1962 to2018 inCubaand it was stated in each of them the conception of the professional training process for the medicine career, as well as the methodological and didactic limitations of the value responsibility in this process.   

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Columbié Reyes JL, Columbié Ortiz FJ, Brock Romero Y. El valor responsabilidad como unidad de análisis del proceso formativo integral en estudiantes de Ciencias Médicas. MEDISAN. 2016 [citado 20/05/2018]; 20(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016000200016

2. Reynoso Ortega S, Columbié Reyes JL, Columbié Ortiz FJ. Proyección axiológica de la Universidad Médica de Santiago de Cuba en su medio siglo de fundada. MEDISAN. 2014 [citado 20/05/2018]; 18(11). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192014001100020

3. Cuba. Grupo Coordinador Nacional del Ministerio de Educación Superior. Programa Director para la Educación en el Sistema de Valores de la Revolución Cubana. La Habana: Editora Política; 2012.

4. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Programa General de Extensión Universitaria. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2012.

5. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Declaración Mundial sobre Educación Superior en el siglo XXI: visión y acción. Marco de acción prioritaria para el cambio y el desarrollo de la Educación Superior. En: Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. París: UNESCO; 1998 [citado 20/05/2018]. Disponible en: http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm

6. Vela Valdés J. La reforma Universitaria y la formación de médicos en Cuba. La Habana: Universidad de la Habana; 2014.

7. Roca Goderich JR. Instauración de la docencia médica en Santiago de Cuba. MEDISAN. 2002 [citado 20/05/2018]; 6(4). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/san/vol7_4_02/san13402.pdf

8. Espino La O Z, Álvarez Pérez NL. La ética médica en el Dr. Narciso Llamos Sierra: baluarte de la educación médica superior en Santiago de Cuba. MEDISAN. 2016 [citado 20/05/2018]; 20(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016000400020

9. Morales Ojeda R. Mantener las virtudes de la ética médica cubana. Periódico Trabajadores, La Habana 23 Mar 2017.

10. Brizuela Tornés G, González Brizuela CM, González Brizuela Y. Concepción educativa integradora para el desarrollo de los valores humanismo y responsabilidad en el proceso formativo de estudiantes de ciencias médicas. MEDISAN. 2017 [citado 02/06/2018]; 21(10). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017001000015

11. Hernández Mitjans L. Héroe de bata blanca. Periódico Trabajadores. 7 de enero de 2018 [citado 02/06/2018]. Disponible en: http://www.trabajadores.cu/20180107/heroe-bata-blanca/

12. Sánchez Del Toro L. Guido Emilio Lozada, eterno guardián de la vida. Periódico Sierra Maestra. 19 de enero de 2018 [citado 02/06/2018]. Disponible en: http://www.sierramaestra.cu/index.php/titulares/17943-guido-emilio-lozada-eterno-guardian-de-la-vida

13. Columbié Reyes JL, Piña Batista O, Salazar Cutiño B, Melian Savigñón C, Columbié Ortiz FJ. Criterios metodológicos generales para la implementación de estrategias encaminadas a la formación en valores de estudiantes de las ciencias médicas. MEDISAN. 2016 [citado 02/06/2018]; 20(7). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016000700019

14. Álvarez López ME. El trabajo metodológico, una necesidad para la Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba: Universidad de Ciencias Médicas; 2012.
15. Carballo García J. En el Día Internacional de los
Derechos Humanos: el valor de un corazón. Periódico Trabajadores, La Habana 9 Dic 2013.

16. Ramos Colás OE. Gradúa Santiago de Cuba más de 900 profesionales de las ciencias médicas. Periódico Sierra Maestra. 21 de Julio de 2018 [citado 02/06/2018]. Disponible en: http://www.sierramaestra.cu/index.php/santiago-de-cuba/20862-gradua-santiago-de-cuba-mas-de-900-profesionales-de-las-ciencias-medicas

17. Ramos Colás OE. En Santiago de Cuba: II Jornada Nacional de Medicina Interna. Periódico Sierra Maestra. 30 de marzo de 2018 [citado 02/06/2018]. Disponible en: http://www.sierramaestra.cu/index.php/titulares/19088-en-santiago-de-cuba-ii-jornada-nacional-de-medicina-interna

18. Antúnez Coca J, Columbié Reyes JL, Lombillo Crespo O. Fortalecimiento de los valores en la propuesta formativa humanística en los profesionales de la salud. Rev Cubana Tecnología de la Salud. 2017; 8(4). Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/904/802

Published

2019-06-11

How to Cite

1.
Columbié Reyes JL, Columbié Ortiz FJ, Simales Salas DL, Rodríguez Matos N, Pelegrín Hernández N. Historical-pedagogical tendencies of the values training in Cuban medicine students from the revolutionary victory on. MEDISAN [Internet]. 2019 Jun. 11 [cited 2025 Jun. 1];23(3):583-94. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2722

Issue

Section

Medical training