Guide proposal for the combined evaluation of the term paper in Methodology of investigation and Health prevention
Keywords:
syllabus, evaluation, term paper, teaching-learning process, medical education.Abstract
One of the most important changes in the syllabus improvement is to achieve a more qualitative and comprehensive final evaluation in all disciplines, where interdisciplinary term papers are projected. Therefore, it was considered opportune to unify the term papers of Methodology of Investigation and Health Prevention subjects in the Medical Sciencies Faculty of Holguín, what imposes that professors of both matters act in the same way towards the orientation, follow-up and evaluation of this activity, reason why a guide that facilitates the orientation for work development to the students and criteria uniformity in the teaching staff to evaluate and diminish the subjectivity when granting a qualification was elaborated.
syllabus; evaluation; term paper; teaching-learning process; medical education.
Downloads
References
2. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Educación médica contemporánea. Retos, procesos y metodologías. Bucaramanga (Colombia): Universidad de Santander; 2014.
3. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Evaluación para el aprendizaje en ciencias de la salud. Edumecentro. 2017 [citado 05/02/2019]; 9(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000100013
4. Pernas Gómez M, Taureaux Díaz N, Sierra Figueredo S, Diego Cobelo JM, Miralles Aguilera EA, Fernández Sacasas JAl, et al. Principales retos para la implantación del plan de estudio D en la carrera de medicina. Educ Med Super. 2014 [citado 31/05/2019];28(2):335-46. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000200013
5. Herrera Miranda GL, López Govea F, Horta Muñoz DM. Desarrollo de habilidades investigativas en el proceso formativo de los estudiantes de medicina. Rev Ciencias Médicas Pinar del Río. 2010 [citado 15/02/2019]; 14(1): 351-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942010000100034
6. Cuenca Font K, Rodríguez Neyra ME, Soto Santiesteban V, Ortiz Romero GM, Leyva Aguilera JJ, Menchero González Y. Valoración de la aplicación de la estrategia curricular de investigación e informática en medicina. Edumecentro. 2019 [citado 23/05/2019]; 11(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000200048
7. Ortiz Romero GM, Soto Santiesteban V, Felicó Herrera G, Rodríguez Neyra ME, Soto Santiesteban B. Evaluación final de Informática Médica para la formación de habilidades investigativas en estudiantes de medicina. MEDISAN. 2019 [citado 05/05/2019]; 23(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192019000200206
8. González Peña M, Espino Hernández M. Principales elementos de contenido y forma para elaborar un proyecto de revista científica electrónica estudiantil. Rev Cubana Inf Cienc Salud. 2014 [citado 01/05/2019]; 25(2). Disponible http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132014000200006
9. Gómez Estacio L, Carbó Ayala JE, Espino Morales L. Galería de imágenes morfológicas para el estudio del sistema respiratorio en Estomatología. Edumecentro. 2017 [citado 24/06/2019]; 9(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es
10. Santos Prieto D, Martín Feal L, Hurtado Santos L, Jiménez Yong Y. Guía como medio de enseñanza para valorar el crecimiento general y craneofacial del paciente estomatológico. Edumecentro. 2020 [citado 31/07/2019]; 12(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000100082
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.