Combination of the distance and presence modalities in the teaching of foreign students of Stomatology during the outbreak of COVID-19

Authors

Keywords:

COVID-19, Stomatology students, pre-degree education, technology of the information.

Abstract

Taking the methodological orientations for the continuity of the school course 2020-2021 inpre-degree as a starting point, during the outbreak of the COVID-19, inthe Stomatology Faculty of Santiago de Cuba strategies were designed aimed at implementing the presence modality for foreign students, specifically in the subjects corresponding to the first semester, where it was possible to combine the education at work and the use of the communication and information technologies, according to academic year and study plan. The proposed system of skills allowed to conclude the unfinished topics and constituted a challenge in contingency situations.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Rodríguez Troncoso J. Pandemia por nuevo coronavirus: el amor en tiempos del COVID-19. Rev Chil Pediatr. 2020 [citado 27/04/2021];91(2). Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0370-41062020000200177&lng=es

2. Méndez J. El enigma del coronavirus: por qué unos lo sufren tanto y otros tan poco. Madrid: Servicio de Información y Noticias Científicas; 2020 [citado 29/04/2021]. Disponible en: https://www.agenciasinc.es/Reportajes/El-enigma-del-coronavirus-por-que-unos-lo-sufren-tanto-y-otros-tan-poco

3. Lu H, Stratton CW, Tang YW. Outbreak of pneumonia of unknown etiology in Wuhan, China: Themystery and themiracle. J Med Virol. 2020 [citado 27/04/2021]; 92(4):401-2. Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jmv.25678

4. Trilla A. Un mundo, una salud: la epidemia por el nuevo coronavirus COVID-19. Rev Med Clin (Barc). 2020 [citado 30/05/2020];154(5). Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.medcli.2020.02.002

5. Rodríguez Calzadilla A, Baly Baly MJ. Atención primaria en Estomatología, su articulación con el médico de la familia. Rev Cubana Estomatol. 1997 [citado 30/05/2020];34(1):28-39. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75071997000100006&lng=es.

6. López Vantour AC. Competencias profesionales específicas en la especialidad de estomatología general integral. MEDISAN (Santiago de Cuba). 2019 [citado 30/05/2020];23(6). Disponible en: http://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2913/html

7. Cisneros Domínguez G, Abad Araujo JC, Cruz Martínez I, Cisneros Domínguez CM. Labor preventiva e implementación de estrategias docentes durante la COVID-19 en la Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba. MEDISAN (Santiago de Cuba). 2020 [citado 30/05/2020];24(6). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192020000601256

8. Cayo Rojas CF, Agramonte Rosell RC. Desafíos de la educación virtual en Odontología en tiempos de pandemia COVID-19. Rev Cubana Estomatol. 2020 [citado 30/05/2020];57(3):e3341. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072020000300017

9. Socarrás RodríguezR, Fonseca González R, Guerra Velásquez Y, Suárez Estrada SD, Prieto Rodríguez LE. Hiperentornos para el aprendizaje de didáctica superior. Multimed (Bayamo). 2016 [citado 30/05/2020];20(6). Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/412.

10. Añorga Morales JA. La Educación Avanzada y el mejoramiento humano [tesis doctoral]. La Habana: Universidad Pedagógica Enrique José Varona; 2012.

Published

2022-12-19

How to Cite

1.
Corona Carpio MH, Chávez González Z, Duharte Escalante AB, Arias Portuondo M. Combination of the distance and presence modalities in the teaching of foreign students of Stomatology during the outbreak of COVID-19. MEDISAN [Internet]. 2022 Dec. 19 [cited 2025 Jun. 3];26(6):e3238. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/3238

Issue

Section

Brief Communications