Integrative portal for information management in the Health Virtual University of Santiago de Cuba
Keywords:
technology of information, Health Virtual University, training process, integrative portal.Abstract
The advances in technologies of information and communication have facilitated to trace strategies for the reorganization of the teaching-educational process in these times of sanitary crisis due to the pandemic of COVID-19 that has limited the presence in classrooms. In the University of Medical Sciences in Santiago de Cuba, the Health Virtual University integrates several platforms for the predegree and postdegree teaching-learning, such as classroom and virtual clinic, repository, courses and humanities directory; however, an insufficient use of these potentialities is observed. For such a reason, in this work the necessity of increasing the use of the integrative portal for information management in Health Virtual University is emphasized.
Downloads
References
2. Almanza Santana L, Mesa Simpson C, Naranjo Rodríguez S, Soler Cárdenas S, Ordoñez Pérez M, Suárez Merino M. Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones: una alternativa a tener en cuenta en la Universidad Ciencias Médicas de Matanzas. Rev. méd. electrón. 2019 [citado 23/01/2022]; 41(3). Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2790/html_651
3. Pardo Gómez ME, Izquierdo Lao JM, Fuentes González HC, Álvarez Valiente IB. Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la dinámica del proceso docente educativo en la Educación Superior. Actas del V Congreso Internacional Virtual de Educación; 7-27 Feb 2005; Santiago de Cuba, Cuba. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2005 [citado 23/01/2022]. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/24592/Documento_completo.pdf?sequence=1
4. Vialart Vidal MN. Programa educativo para el empleo de los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje dirigido a los docentes de enfermería [tesis doctoral]. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública; 2017 [citado 23/01/2022]. Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1390/584
5. Vidal Ledo MJ, Pujals Victoria NI, Castañeda Abascal IE, Bayarre Vea HD. Propuestas de innovación para la gestión de información y el conocimiento en salud. Rev Cubana Salud Pública. 2017 [citado 23/01/2022];43(3):564-85. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rcsp/v43n4/spu07417.pdf
6. Gómez A, Calderón G. Principios básicos para una ruta de formación en la cualificación de los docentes en el diseño y aplicación de recursos educativos digitales. AGO USB. 2018 [citado 23/01/2022];18(1):236-44. Disponible en: https://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/download/3454/2844/10183
7. Barzaga Sablón OS, Vélez Pincay HJJ, Nevárez Barberán JVH, Arroyo Cobeña MV. Gestión de la información y toma de decisiones en organizaciones educativas. RCS. 2019 [citado 23/01/2022];25(2):120-30. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7025997.pdf
8. Mercado Borja WE, Guarnieri G, Luján Rodríguez G. Análisis y evaluación de procesos de interactividad en entornos virtuales de aprendizaje. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad. 2019 [citado 23/01/2022];11(20):63-99. Disponible en: https://revistas.itm.edu.co/index.php/trilogia/article/view/1213/1145
9. Rodríguez Beltrán NM. Dinámica formativa en telemedicina para las carreras de Ciencias Médicas [tesis doctoral]. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2014 [citado 23/01/2022]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=57
10. Hodges C, Moore S, Lockee B, Trust T, Bond A. The difference between Emergency Remote Teaching and Online Learning. EDUCAUSE Review. 2020 [citado 23/01/2022]. Disponible en: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
11. Cruz Martínez I, Abab Ataujo JC, Cisneros Dominguez G, Verdecia Verde S. El aula virtual de salud en el proceso formativo de las ciencias médicas durante la etapa de contingencia epidemiológica. Actas de CPROINFO ORIENTE 2020; 10-30 Jul 2020; Santiago de Cuba, Cuba. La Habana: CENCOMED; 2020 [citado 08/08/2022]. Disponible en: http://cproinfooriente2020.sld.cu/index.php/cproinfooriente/2020/paper/view/56/30
12. González Ruiz CJ, Martín Gómez S, Vega Navarro A. Portales educativos: la producción de materiales didácticos digitales. @tic revista d’innovació educativa. 2018 [citado 23/01/2022];20:89-97. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6477560.pdf
13. Abrigo Córdova I, Granados Gómez D, Sánchez Sulú N, Celi Vivanco YM. El aula virtual: una experiencia educativa desde diversos ámbitos universitarios latinoamericanos. CIENCIAMATRIA. 2020 [citado 23/08/2020];6(10). Disponible en: http://portal.amelica.org/ameli/journal/362/3621539019/3621539019.pdf
14. Durán Rengifo D, Rodríguez Beltrán NM, Acosta Ortega LF, Velez Fernández G. Desarrollo de la Clínica Virtual Docente en la universidad médica de Santiago de Cuba. MEDISAN. 2021 [citado 23/01/2022];25(3):812-25. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v25n3/1029-3019-san-25-03-812.pdf
15. García Gómez A, Vargas Rodríguez M. El proceso de gestión de la información: su importancia para el desarrollo de habilidades en los estudiantes universitarios. Revista ATLANTE. 2020 [citado 23/01/2022]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/03/proceso-gestion-informacion.html
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.