Academic stress in Medicine students during covid-19 pandemic

Authors

Keywords:

academic stress, medicine students, stressing factors, confrontation strategies, covid-19.

Abstract

Introduction: Medical sciences students refer higher levels of academic stress, particularly those of the Medicine career.

Objective: To characterize Medicine students according to stress level, psychosomatic reactions and confrontation strategies used during covid-19 pandemic.

Methods: A descriptive and cross-sectional study was carried out from September to December, 2020, of 30 first and second year students of the Medicine career, belonging to Faculty No. 2 of the University of Medical Sciences in Santiago de Cuba that referred to feel nervous. The analyzed variables were sex, self-perceived level of stress, situations generating stress, physical, psychological, behavioural reactions and confrontation strategies. The percentage was used for the qualitative data, as well as the mean and the standard deviation for the quantitative ones.

Results: The self-perceived level of stress was average in the male sex and high in the female sex. In the study there was a prevalence of the limited time for the realization of works, evaluations of professors and academic overload as situations generating stress; the drowsiness, restlessness, isolation and conflicts or discussions as main reactions; planning of their tasks, search of information on the situation and  assertive skill as confrontation strategies.

Conclusions: The studied sample was characterized by presenting a medium level of self-perceived stress, responding to situations that generate academic stress, expressing physical, psychological and behavioural reactions when facing these situations, as well as using confrontation strategies focused on the problem.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Annia Yolanda del Toro Añel, Facultad de Medicina No. 2, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba

Licenciada en Enfermería. Especialista de Primer Grado en Fisiología Normal y Patológica. Máster en Medicina Natural en la atención integral al paciente. Profesora Auxiliar e Investigadora Agregada

References

1. Li S, Wang Y, Xue J, Zhao N, Zhu T. The Impact of COVID-19 Epidemic Declaration on Psychological Consequences: A Study on Active Weibo Users. Int J Environ Res Public Health. 2020 [citado 25/01/2023];17(6):1-9. Disponible en: https://www.mdpi.com/1660-4601/17/6/2032

2. Conchado Martínez JH, Álvarez Ochoa RI, Cordero Cordero G, Gutiérrez Ortega FH, Terán Palacios F. Estrés académico y resultados docentes en estudiantes de medicina. Rev Cienc Méd Pinar Río. 2019 [citado 25/01/2023];23(2):302-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000200302

3. Alania RD, LLancari RA, de la Cruz MR, Ortega Di. Adaptación del cuestionario de estrés académico SISCO SV al contexto de la crisis por la COVID 19. Socialium. 2020 [citado 09/01/2023];4(2). Disponible en: https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/socialium/article/view/669

4. Valdez López YC, Marentes Patrón RA, Correa Valenzuela SE, Hernández Pedroza RI, Enríquez Quintero ID, Quintana Zavala MO. Nivel de estrés y estrategias de afrontamiento utilizadas por estudiantes de la licenciatura en Enfermería. Enferm Glob. 2022 [citado 09/01/2023];21(65). Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412022000100248

5. Barraza Macías A. Inventario SISCO estrés académico. Propiedades psicométricas. Rev Elect Psicol Cient. 2007 [citado 17/01/2023];9(13). Disponible en: https://www.psicologiacientifica.com/inventario-sisco-estres-academico-propiedades-psicometricas/

6. Restrepo JE, Amador Sánchez O, Castañeda Quirama T. Estrés en estudiantes universitarios. Psicoespacios. 2020 [citado 09/01/2023];14(24):23-47. Disponible en https://revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacios/article/view/1331

7. Otero Marrugo G, Carriazo Sampayo G, Tamara Oliver S, Lacayo Lepesqueur MK, Torres Barrios G, Pájaro Castro N. Nivel de estrés académico por evaluación oral y escrita en estudiante de Medicina de una universidad del departamento de Sucre. Rev CES Med. 2020 [citado 09/01/2023];34(1):40-52. Disponible en: https://revistas.ces.edu.co/index.php/medicina/article/view/5229

8. Durán Díaz RM. El estrés generado por los estudios durante la pandemia en función del sexo, la edad, el hábitat y el nivel de estudios en jóvenes españoles: un modelo predictivo. Teknokultura. 2022 [citado 09/01/2023];19(2):133-41. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8479048

9. Barraza A. El estrés de la pandemia (COVID 19) en población mexicana. México: Centro de Estudios Clínica e Investigación Psicoanalítica; 2020 [citado 09/01/2023]. Disponible en: http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/Coronavirus.pdf.

10. Palomino Oré C, Jeff Huarcaya V. Trastornos por estrés en debido a la cuarentena durante la pandemia por COVID. Horiz Med. 2020 [citado 09/01/2023];20(4). Disponible en: https://doi.org/10.24265/horizmed.2020.v20n4.10

11. Muñoz Fernández SI, Molina Valdespino D, Ochoa Palacios R, Sánchez Guerrero O, Esquivel Acevedo JA. Estrés, respuestas emocionales, factores de riesgo, psicopatología y manejo del personal de salud durante la pandemia por COVID19. Acta Pediatr Mex. 2020 [citado 09/01/2023];41(Supl 1). Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/actpedmex/apm-2020/apms201q.pdfg.mx.

12. Restrepo JE, Amador Sánchez A, Calderón Vallejo G, Castañeda Quirama T, Osorio Sánchez Y, Diez Cardona P. Depresión y su relación con el consumo de sustancias psicoactivas, el estrés académico y la ideación suicida en estudiantes universitarios colombianos. Salud y Drogas. 2018 [citado 09/01/2023];18(2). Disponible en: https://doi.org/10.21134/haaj.v18i2.359

13. Oliván Blázquez B, Boira Sarto S, López del Hoyo Y. Estrés y otros factores psicológicos asociados en estudiantes de fisioterapia. Fisioterapia. 2011 [citado 09/01/2023];33(1):19-24. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-fisioterapia-146-articulo-estres-otros-factores-psicologicos-asociados-S0211563810001525

14. Bedoya Lau FN, Matos LJ, Zelaya EC. Niveles de estrés académico, manifestaciones psicosomáticas y estrategias de afrontamiento en alumnos de la facultad de medicina de una universidad privada de Lima en el año 2012. Rev Neuropsiquiatr. 2014 [citado 09/01/2023];77(4):262-70. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-85972014000400009&lng=es&nrm=iso&tlng=es

15. Silva Ramos MF, López Cocotle JJ, Columba Mezza-Zamorana ME. Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia. 2020 [citado 20/07/2021];28(79). Disponible en. https://www.redalyc.org/journal/674/67462875008/html/

16. Buitrago Ramírez F, Ciurana Misol R, Fernández Alonso MC, Tizón JL. Pandemia de la COVID-19 y salud mental: reflexiones iniciales desde la atención primaria de salud española. Atención Primaria. 2021 2020 [citado 20/07/2021];53(1):89-101. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-articulo-pandemia-covid-19-salud-mental-reflexiones-S0212656720301876

17. Cuadra Martínez D, Castro Carrasco PJ, Sandoval Díaz J, Pérez Zapata D, Mora Dabancens D. COVID-19 y comportamiento psicológico: revisión sistemática de los efectos psicológicos de las pandemias del siglo XXI. Rev Med Chile. 2020 [citado 20/07/2021];148(8):1139-54. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872020000801139

18. Piergiovanni LF, Depaula PD. Descriptive study of self-efficacy and stress management among Argentinean university students. Rev Mexicana Invest Educ. 2018 [citado 09/01/2023];23(77):413-32. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662018000200413&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Published

2023-08-14

How to Cite

1.
del Toro Añel AY, Pérez Tabío Y, Gorguet Pí MM, Díaz del Toro CE. Academic stress in Medicine students during covid-19 pandemic. MEDISAN [Internet]. 2023 Aug. 14 [cited 2025 Nov. 28];27(4):e4398. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4398

Issue

Section

Original Articles