Academic stress in Medicine students diagnosed in the Student Direction Unit
Keywords:
medicine student, academic stress, psychological stress, factors that cause stress, strategies to face stress.Abstract
Introduction: University education constitutes a process that generates many tensions for the students from all over the world, which has been associated with high stress levels, anxiety and depression.
Objective: To describe the manifestations of academic stress in students from the third year of Medicine.
Methods: A descriptive, cross-sectional and retrospective study of 10 students from the Medicine Faculty No. 1 was carried out in Santiago de Cuba, diagnosed with academic stress in the Student Direction Unit, from January to June, 2022.
Results: The moderated stress prevailed in 70.0 % of the students, with a primacy of female sex (50.0 %). The frequency of intensity of the concern was expressed in the categorical value (70.0 %) as many. Among the main identified factors that cause stress we can mention: excess of tasks and works, professors evaluations and participation in class that are part of the dynamics in the training process of the career. Also, the diversity of strategies to face this stress prevailed.
Conclusions: The academic stress was mostly present in the affective and behavioral spheres of the students and was associated with events experienced as factors that cause stress.Downloads
References
2. Espinoza Ortíz AA, Pernas Álvarez IA, González Maldonado RL. Consideraciones teórico metodológicas y prácticas acerca del estrés. Rev Hum Med. 2018 [citado 31/01/2023];18(3):697-717. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300697&lng=es
3. Cobiellas Carballo LI, Anazco Hernández A, Góngora Gómez O. Estrés académico y depresión mental en estudiantes de primer año de medicina. Educ Med Super. 2020 [citado 31/01/2023];34(2):e2125. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000200015&lng=es
4. Silva-Ramos MF, López-Cocotle JJ, Columba Meza-Zamora ME. Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia. 2020 [citado 16/01/2023];28(79):75-83. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/674/67462875008/67462875008.pdf
5. Castillo-Navarrete JL, Guzmán-Castillo A, Bustos C, Zavala W, Vicente B. Propiedades Psicométricas del Inventario SISCO-II de Estrés Académico. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación. 2020 [citado 16/01/2023];3(56):101-16. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=459664450009
6. Puigbó J, Edo S, Rovira T, Limonero JT, Fernández-Castro J. Influencia de la inteligencia emocional percibida en el afrontamiento del estrés cotidiano. Ansiedad y Estrés. 2019 [citado 16/01/2023];25(1):1-6. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-ansiedad-estres-242-pdf-S113479371830112X
7. Otero-Marrugo G, Carriazo-Sampayo G, Támara-Oliver S, Lacayo-Lepesqueur MK, Torres-Barrios G, Pájaro-Castro N. Nivel de estrés académico por evaluación oral y escrita en estudiantes de Medicina de una universidad del Departamento de Sucre. CES Med. 2020 [citado 31/01/2023];34(1):40-52. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-87052020000100040&lng=en&nrm=iso&tlng=es
8. Montoya Ortega MR, Fierro Jurado JC, Madriz Rodríguez DA, Ugueto Maldonado MG, Nieto Z, Moreno Y, Bravo Valero AJ. Acciones orientadoras para controlar el estrés académico y durante las prácticas profesionales en los estudiantes de enfermería. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica. 2021 [citado 16/01/2023];40(8):867-77. Disponible en: https://bonga.unisimon.edu.co/bitstream/handle/20.500.12442/9677/2021_AVFT_Acciones-orientadoras_estr%c3%a9s-acad%c3%a9mico.pdf?sequence=1&isAllowed=y
9. Mirabal Martínez G, Alfaro García N, Pérez Carmona I. Estrés académico en estudiantes de medicina. Bahía Honda, curso 2019-2020. Actas de Morfovirtual 2022. VI Convención Internacional de Ciencias Morfológicas; 15 Dic 2022 ― 25 Ene 2021; La Habana, Cuba. La Habana: CENCOMED; 2023 [citado 31/01/2023]. Disponible en: https://morfovirtual.sld.cu/index.php/morfovirtual22/2022/paper/view/185/155
10. Pérez Aguilera M, Hernández Rojas Y, Santiesteban Leyva E. Estrés académico en estudiantes de nuevo ingreso de Licenciatura en Psicología de la Universidad de Holguín, Cuba. Delectus. 2021 [citado 31/01/2023];4(1):32-8. Disponible en: https://www.inicc-peru.edu.pe/revista/index.php/delectus/article/view/99/113
11. García Gascón A, Gorguet Pi M, Cisneros Prego E, del Toro Añel AY, Chi Rivas JC. Insuficiencia académica en estudiantes de primer año de medicina. MEDISAN. 2019 [citado 31/01/2023];23(6):1070-81. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192019000601070&lng=es
12. Fernández Boizán F, López Arias S, Fernández-Ponce C. Estrés académico en estudiantes de primer año de Medicina con bajo rendimiento docente. Actas de I Congreso Iberoamericano de Docentes; 26 Nov ― 8 Dic 2018; Cádiz, España. Cádiz: Asociación Formación IB; 2018 [citado 16/01/2023]. Disponible en: https://formacionib.org/congreso/1087.pdf
13. Del Toro Añel AY, Gorguet Pi M, Pérez Infante Y, Ramos Gorguet DA. Estrés académico en estudiantes de medicina de primer año con bajo rendimiento escolar. MEDISAN. 2011 [citado 31/01/2023];15(1):17-22. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192011000100003&lng=es
14. Ancajima Carranza LP. Propiedades psicométricas del Inventario SISCO del Estrés Académico en universitarios de la ciudad de Trujillo [tesis de grado]. Trujillo: Universidad César Vallejo; 2017 [citado 31/01/2023]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/650/ancajima_cl.pdf?sequence=1&isAllowed=y
15. Conchado Martínez JH, Álvarez Ochoa RI, Cordero Cordero G, Gutiérrez Ortega FH, Terán Palacios F. Estrés académico y resultados docentes en estudiantes de medicina. Rev Ciencias Médicas. 2019 [citado 31/01/2023];23(2):302-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000200302&lng=es
16. Solis Caldas JL. Estilos de aprendizaje y estrés académico en estudiantes de medicina de la universidad José Faustino Sánchez Carrión, Huacho, 2017 [tesis de grado]. Huacho: Universidad Alas Peruanas; 2019 [citado 16/01/2023]. Disponible en: https://repositorio.uap.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12990/9328/Tesis_estilos_aprendizaje_estr%c3%a9s%20acad%c3%a9mico_estudiantes_medicina_UJFSC_Huacho.pdf?sequence=5&isAllowed=y
17. Quiliano Navarro M, Quiliano Navarro M. Inteligencia emocional y estrés académico en estudiantes de enfermería. Cienc Enferm. 2020 [citado 31/01/2023];26. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95532020000100203&lng=es
18. Restrepo JE, Sánchez OA, Castañeda Quirama T. Estrés académico en estudiantes universitarios. Psicoespacios. 2020 [citado 16/01/2023];14(24):23-47. Disponible en: https://revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacios/article/view/1331/1482
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.