Professional growth for the development of a pedagogical culture in the teaching nursing staff

Authors

Keywords:

nursing, nursing graduate education, nursing teachers, professional training.

Abstract

Changes in medical education demand efficient professionals in their teaching. In this sense, education in the nursing career must be exercised with a broad pedagogical culture, which is achieved through academic growth that prepares the individual to be flexible in dealing with constant social, institutional and curricular variations. The epistemological referents on this subject reveal a limited systematization of such improvement in nursing teachers with respect to the development of their teacher training. This article briefly outlines the stages of the development of the growth, as well as the inadequacies that were presented in each one of them. Finally, some elements of professional development and pedagogical culture are described, which argue the transcendence of both in the formative process of nursing teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Bazán Linares PI. Coaching educativo en el desarrollo de las competencias pedagógicas: retos de la educación remota en tiempos de Emergencia Sanitaria Nacional [tesis]. Chimbote: Universidad César Vallejo; 2021 [citado 31/05/2023]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/71088/Baz%C3%A1n_LPI-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

2. Enríquez Clavero JO, González Hernández G, Cabrera García AG, Otero Martínez J, Véliz Concepción OL. Superación pedagógica de los docentes noveles en Estomatología: una necesidad en Villa Clara. Edumecentro. 2019 [citado 31/05/2023];11(2):84-97. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v11n2/2077-2874-edu-11-02-84.pdf

3. Hernández Aguila AO, Martin Hernández A, Miranda Álvarez JL. La superación profesional del profesor universitario a través de talleres. Un recurso valioso para su formación. MAPA. 2020 [citado 20/12/2022];4(20):77-89. Disponible en: https://revistamapa.org/index.php/es/article/download/226/306

4. Sánchez Rodríguez Y, Labrador Rodríguez O. Devenir histórico-revolucionario y caracterización de la superación profesional en el sector cubano de la salud. Edumecentro. 2019 [citado 31/05/2023];11(3):206-24. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v11n3/2077-2874-edu-11-03-163.pdf

5. Vela Valdés J, Salas Perea RS, Quintana Galende ML, Pujals Victoria N, González Pérez J, Díaz Hernández L, et al. Formación del capital humano para la salud en Cuba. Rev Panam Salud Pública. 2018 [citado 31/05/2023];42:e33. Disponible en: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/34904/v42e332018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

6. Velazquez Lores LM. Modelo de formación pedagógica profesional para docentes universitarios de enfermería en el contexto ecuatoriano 2021 [tesis]. 2021. Piura: Universidad César Vallejo; 2021 [citado 23/03/2023]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/94205/Velazquez_LLM-SD.pdf?sequence=8isAllowed=y

7. Portocarrero Merino E, Barrionuevo Torres CN. Cultura pedagógica y competencias del docente universitario desde la percepción del estudiante. Investigación y posgrado. 2019 [citado 21/12/2022];34(1):135-51. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6931372.pdf

8. Galvan Dueñas FM. Formación continua de docentes del nivel inicial: Una revisión sistemática [tesis]. Lima: Universidad César Vallejo; 2022 [citado 23/03/2023]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/76923/Galvan_DFDM-SD.pdf?Sequence=8&isallowed=y

9. Parra Mejías X, Antúnez Coca J, Torres Leyva D. Tendencias históricas de la formación pedagógica en enfermería en Cuba desde 1959 hasta 2021. Actas del XIX Congreso de la Sociedad Cubana de Enfermería 2022; 07-11 Nov 2022; La Habana, Cuba. La Habana: CENCOMED; 2022 [citado 23/03/2023]. Disponible en: https://congresosenfermeriacubana.sld.cu/index.php/enfermeria22/2022/paper/download/43/197

10. Castro F. Informe al primer congreso del Partido Comunista de Cuba. Cuadernos Políticos. 1976 [citado 23/03/2023];(7):79-97. Disponible en: http://www.cuadernospoliticos.unam.mx/cuadernos/contenido/CP.7/CP7.8Fidel%20%20castro.pdf

11. Cardentey García J, González Rodríguez R. Aspectos acerca de la superación profesional en la educación médica. Educ Med Super. 2016 [citado 30/08/2023];30(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000100015

12. Vialart Vidal N, Medina González I, Gavilondo Mariño X. La cultura profesional del docente de enfermería: Preparación ante las tecnologías informáticas. Rev Cuba Enferm. 2018 [citado 20/12/2022];34(2). Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/1556/359

13. Segura Massó AA. Contribuciones del Nuevo Modelo Pedagógico de enfermería para la carrera. Av Enferm. 2014 [citado 31/05/2023];32(2):299-305. Disponible en: https://www.scielo.org.co/pdf/aven/v32n2/v32n2a14.pdf

14. López Espinosa GJ, Lemus Lago ER, Valcárcel Izquierdo N, Torres Manresa OM. La superación profesional en salud como modalidad de la educación de posgrado. Edumecentro. 2019 [citado 06/11/2022];11(1):202-17 Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v11n1/2077-2874-edu-11-01-202.pdf

15. Rodríguez Aguilar Y, Aguilar Ramírez I, Morales Requeijo AA. La superación profesional dirigida a docentes de Enfermería como vía para mejorar la atención del adulto mayor. Rev Hum Med. 2022 [citado 31/05/2023];22(1):34-54. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v22n1/1727-8120-hmc-22-01-34.pdf

16. Enríquez Clavero JO, González Hernández G. La superación profesional pedagógica de los docentes en la educación médica superior cubana. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. 2019 [citado 31/05/2023]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/04/superacion-profesional-pedagogica.html

17. Lujan JL, Aguilar Rivera EA, Diego Cordero R, Gazano M, Mijangos Fuentes KI, et al. Perfil de International Nursing Network para docente de Enfermería en el siglo XXI. 2018. Lima: International Nursing Network; 2018 [citado 31/05/2023]. Disponible en: http://inursingn.com/perfil-de-international-nursing-network-para-docente-de-enfermeria-en-el-siglo-xxi

18. Cruz Orozco JI. Trayectoria, obra y cultura pedagógica de Antonio Ballesteros Usano. Perfiles Educativos. 2021 [citado 31/06/2023];43(173):58-75. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v43n173/0185-2698-peredu-43-173-58.pdf

19. Díaz García I, Almerich G, Suárez Rodríguez J, Orellana N. La relación entre las competencias TIC, el uso de las TIC y los enfoques de aprendizaje en alumnado universitario de educación. RIE. 2020 [citado 01/06/2023];38(2):549-66. Disponible en: https://revistas.um.es/rie/article/download/409371/285381/1472861

20. Real Zumba G. Estrategias metodológicas universitaria para mejorar las competencias pedagógicas en los docentes de la Universidad Técnica de Babahoyo, 2020 [tesis]. Piura: Universidad César Vallejo; 2021 [citado 01/06/2023]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/56229/Real_ZG-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2023-10-31

How to Cite

1.
Del Rio Pérez O, Fernández Duharte J, González Purón M. Professional growth for the development of a pedagogical culture in the teaching nursing staff. MEDISAN [Internet]. 2023 Oct. 31 [cited 2025 Jun. 3];27(5):e4735. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4735