A decade in Mexican dentists training in the Oral Medicine University of Coahuila
Keywords:
dentistry, medical education, specialization, training, professional performance.Abstract
The University of Oral Medicine with its Dental Medicine School arrives, in 2024, to its tenth anniversary with achievements in the Mexican dentists training. In this period several certifications, the orthodontics specialty and Medical Surgeon's Dentist degree have been given. Among the planned challenges to reach the university excellence stands out the development of flexible study plans that form a more competitive professional, with an enterprising attitude toward work and production to foment creativity, self-learning, sense of responsibility, interdisciplinary exercise and permanent updating. This university has a training experience, where students, professors and graduates demonstrate the training sustainability both in pregraduate and postgraduate courses; although goals are set to extend other careers and postgraduate forms related to dentistry.
Downloads
References
2. Acosta RM, Flores, MB, Delgado GB. La odontología en México durante la pandemia de COVID-19. Int. j. odontostomat. 2021[citado 19/06/2024 ];15(3):666-9. Disponible: https://www.scielo.cl/pdf/ijodontos/v15n3/0718-381X-ijodontos-15-03-666.pdf
3. Legañoa Alonso J, Machado Ramírez EF, Reyes Obediente FM. Desempeños del estomatólogo en formación para la promoción de la salud bucal. Transformación. 2022[citado 19/06/2024];18(3):601-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v18n3/2077-2955-trf-18-03-601.pdf
4. García Fajardo IM, Ledo Royo CT, Oconor Martínez LM. Proceso de formación continua ética asistencial en el Estomatólogo General Integral. MyS. 2023[citado 03/08/2024](Número Especial):386-90. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6155
5. Yáñez del Río P, Muñoz Olate G. Recién egresados en pandemia. Int. j interdiscip. dent. 2021[citado 03/08/2024];14(3):214-14. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/ijoid/v14n3/2452-5588-ijoid-14-03-214.pdf
6. Alcota M, Ruiz de Gauna P, González FE. La Carrera de Odontología en el Contexto Actual de la Educación Superior Chilena. Int. j. odontostomat. 2016[citado 26/06/2024];10(1):85-91. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/ijodontos/v10n1/art14.pdf
7. Velasco Carrillo E, Cabeza Herrera OJ. Enseñanza de la odontología durante la pandemia del COVID-19: aprendizajes para las Instituciones de Educación Superior. Jangwa Pana. 2023[citado 26/06/2024];22(3):1-18. Disponible en: https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/jangwapana/article/view/5056/4107
8. Humeres Flores P, Medel Castro G, Montenegro U. ¿Cómo se articulan los aspectos éticos con la formación clínica de los futuros odontólogos en Chile? Una pregunta crucial. FEM (Ed. impresa). 2022[citado 26/06/2024];25(2):63-71. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/fem/v25n2/2014-9832-fem-25-2-63.pdf
9. Reyes Puig A, Sánchez Reyes D, Mas Sarabia M. La Educación Avanzada un pilar en el desempeño del Estomatólogo General Integral para la Odontogeriatría. rOrb. 2020[citado 03/08/2024];25(109):e944. Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/944/1259
10. Alea González M, Rodríguez González J, Lago Queija M. Avances del trabajo metodológico en la Disciplina Principal Integradora Estomatología Integral. Rev. cienc. méd. Pinar Río. 2020[citado 03/08/2024];24(5):e4370. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v24n5/1561-3194-rpr-24-05-e4370.pdf
11. Hernández Ferro LC, Massip Acosta A, Morales Molina X. Confluencia de perspectivas teóricas orientadoras para la formación integral del estudiante de estomatología. Pedagogía Y Sociedad. 2024[citado 03/08/2024];27(69):191-12. Disponible en: https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1799/3808
12. Perodín Leyva Y, Mesa Rodríguez N, Ruíz Campaña E. Interrelación disciplina Estomatología Integral y modos de actuación profesional. Carrera Estomatología. Correo cient. méd. 2021[citado 03/08/2024];25(2):e3804. Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/download/3804/1929
13. Luna D, García Reyes S, Soria González EA, Avila Rojas M, Ramírez Molina V, García Hernández B, et al. Estrés académico en estudiantes de odontología: asociación con apoyo social, pensamiento positivo y bienestar psicológico. Inv. Ed. Me. 2020[citado 26/08/2024];9(35):8-17. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v9n35/2007-5057-iem-9-35-8.pdf
14. Arellano Villalón M, Fuentes R. Desde la Admisión Hasta el Ejercicio Profesional. Una Revisión de las Carreras de Odontología en Chile. int. j. odontostomat. 2020[citado 26/08/2024];14(4):623-31. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/ijodontos/v14n4/0718-381X-ijodontos-14-04-623.pdf
15. Morales García MH, Felipe López R, López Alvarado MA, Calderón Neira JR. Competencias administrativas y de gestión en la práctica odontológica. RIDE. 2023[citado 26/08/2024];14(27):e563. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v14n27/2007-7467-ride-14-27-e563.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.