A decade in Mexican dentists training in the Oral Medicine University of Coahuila

Authors

Keywords:

dentistry, medical education, specialization, training, professional performance.

Abstract

The University of Oral Medicine with its Dental Medicine School arrives, in 2024, to its tenth anniversary with achievements in the Mexican dentists training. In this period several certifications, the orthodontics specialty and Medical Surgeon's Dentist degree have been given. Among the planned challenges to reach the university excellence stands out the development of flexible study plans that form a more competitive professional, with an enterprising attitude toward  work and  production to foment creativity, self-learning, sense of responsibility,  interdisciplinary exercise and  permanent updating. This university has a training experience, where students, professors and graduates demonstrate the training sustainability both in pregraduate and postgraduate courses; although goals are set to extend other careers and postgraduate forms related to dentistry.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. López Cámara V, Lara Flores N. Formación y práctica profesional de la odontología en México: 30 años de investigación. Contexto odontol. 2011[citado 19/06/2024]. Disponible en: https://revistas.uaz.edu.mx/index.php/contextoodontologico/article/download/139/119/

2. Acosta RM, Flores, MB, Delgado GB. La odontología en México durante la pandemia de COVID-19. Int. j. odontostomat. 2021[citado 19/06/2024 ];15(3):666-9. Disponible: https://www.scielo.cl/pdf/ijodontos/v15n3/0718-381X-ijodontos-15-03-666.pdf

3. Legañoa Alonso J, Machado Ramírez EF, Reyes Obediente FM. Desempeños del estomatólogo en formación para la promoción de la salud bucal. Transformación. 2022[citado 19/06/2024];18(3):601-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v18n3/2077-2955-trf-18-03-601.pdf

4. García Fajardo IM, Ledo Royo CT, Oconor Martínez LM. Proceso de formación continua ética asistencial en el Estomatólogo General Integral. MyS. 2023[citado 03/08/2024](Número Especial):386-90. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6155

5. Yáñez del Río P, Muñoz Olate G. Recién egresados en pandemia. Int. j interdiscip. dent. 2021[citado 03/08/2024];14(3):214-14. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/ijoid/v14n3/2452-5588-ijoid-14-03-214.pdf

6. Alcota M, Ruiz de Gauna P, González FE. La Carrera de Odontología en el Contexto Actual de la Educación Superior Chilena. Int. j. odontostomat. 2016[citado 26/06/2024];10(1):85-91. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/ijodontos/v10n1/art14.pdf

7. Velasco Carrillo E, Cabeza Herrera OJ. Enseñanza de la odontología durante la pandemia del COVID-19: aprendizajes para las Instituciones de Educación Superior. Jangwa Pana. 2023[citado 26/06/2024];22(3):1-18. Disponible en: https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/jangwapana/article/view/5056/4107

8. Humeres Flores P, Medel Castro G, Montenegro U. ¿Cómo se articulan los aspectos éticos con la formación clínica de los futuros odontólogos en Chile? Una pregunta crucial. FEM (Ed. impresa). 2022[citado 26/06/2024];25(2):63-71. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/fem/v25n2/2014-9832-fem-25-2-63.pdf

9. Reyes Puig A, Sánchez Reyes D, Mas Sarabia M. La Educación Avanzada un pilar en el desempeño del Estomatólogo General Integral para la Odontogeriatría. rOrb. 2020[citado 03/08/2024];25(109):e944. Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/944/1259

10. Alea González M, Rodríguez González J, Lago Queija M. Avances del trabajo metodológico en la Disciplina Principal Integradora Estomatología Integral. Rev. cienc. méd. Pinar Río. 2020[citado 03/08/2024];24(5):e4370. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v24n5/1561-3194-rpr-24-05-e4370.pdf

11. Hernández Ferro LC, Massip Acosta A, Morales Molina X. Confluencia de perspectivas teóricas orientadoras para la formación integral del estudiante de estomatología. Pedagogía Y Sociedad. 2024[citado 03/08/2024];27(69):191-12. Disponible en: https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1799/3808

12. Perodín Leyva Y, Mesa Rodríguez N, Ruíz Campaña E. Interrelación disciplina Estomatología Integral y modos de actuación profesional. Carrera Estomatología. Correo cient. méd. 2021[citado 03/08/2024];25(2):e3804. Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/download/3804/1929

13. Luna D, García Reyes S, Soria González EA, Avila Rojas M, Ramírez Molina V, García Hernández B, et al. Estrés académico en estudiantes de odontología: asociación con apoyo social, pensamiento positivo y bienestar psicológico. Inv. Ed. Me. 2020[citado 26/08/2024];9(35):8-17. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v9n35/2007-5057-iem-9-35-8.pdf

14. Arellano Villalón M, Fuentes R. Desde la Admisión Hasta el Ejercicio Profesional. Una Revisión de las Carreras de Odontología en Chile. int. j. odontostomat. 2020[citado 26/08/2024];14(4):623-31. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/ijodontos/v14n4/0718-381X-ijodontos-14-04-623.pdf

15. Morales García MH, Felipe López R, López Alvarado MA, Calderón Neira JR. Competencias administrativas y de gestión en la práctica odontológica. RIDE. 2023[citado 26/08/2024];14(27):e563. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v14n27/2007-7467-ride-14-27-e563.pdf

Published

2024-09-18

How to Cite

1.
Cobian Trejo JI, Arellano King VM, Medina Martínez RU, Arellano Cobian VM. A decade in Mexican dentists training in the Oral Medicine University of Coahuila. MEDISAN [Internet]. 2024 Sep. 18 [cited 2025 Jun. 4];28(5):e4998. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4998

Issue

Section

Brief Communications