Application of an interdisciplinary training methodology for surgeons in patients with colon cancer
Keywords:
residencia, metodología formativa, modelo didáctico, cirujano general, neoplasia de colon.Abstract
Introduction: The systematization and generalization of training experiences concerning the algorithmic sequential logic of surgical practice constitutes the professional orientation that focuses the didactic model and training methodology of the surgeon for the comprehensive care of patients with colon cancer.Objective: to describe the application of the training methodology for general surgery residents in the care of patients with colon cancer and its impact on practice.Methods: A qualitative study was carried out based on the systematization and generalization of training experiences, which was complemented by participatory action research at the Saturnino Lora and Juan Bruno Zayas Alfonso hospitals in Santiago de Cuba, from 2020 to 2023. An intentional sample of 20 residents was selected, who were in training during this period. A systemic-structural-functional focus was used, as well as the methods of participant observation, interviews, triangulation of data and reflexive comparison.Results: The application of the methodology was reflected in the care, teaching, and research practice of the surgeon-in-training; it reflects the comprehensive and interdisciplinary professional dimensions expressed in the teaching model and methodology for caring for patients with colon cancer. This has generated educational, scientific, social, and professional impacts.Conclusions: The implementation of this methodology fosters profound changes in the training of general surgeons in the care of patients with colon cancer and increases its relevance and comprehensiveness in contextualized practice. The proposed training dynamic is consistent with a novel curriculum design.
Downloads
References
1. Sabiston. Townsend, Beauchamp, Evers, Mattox. Tratado de Cirugía. Fundamentos biológicos de la práctica quirúrgica moderna. 21 ed. España: Elsevier; 2022[citado 28/01/2021]. Disponible en: https://www.berri.es/pdf/SABISTON%20TRATADO%20DE%20CIRUGIA%E2%80%9A%20Fundamentos%20biol%C3%B3gicos%20de%20la%20pr%C3%A1ctica%20quir%C3%BArgica%20moderna/9788413821801
2. Schwartz, Brunicardi FC, Andersen DK, Billar TR. Principios de cirugía. 11 ed. México: McGraw-Hill Interamericana; 2020[citado 28/01/2021]. Disponible en: https://accessmedicina.mhmedical.com/Book.aspx?bookid=2958
3. Rodríguez Fernández Z, de la Concepción Pérez Martínez L, García Céspedes ME, Durán Castañeda AC. Metodología formativa interdisciplinaria del cirujano para la atención integral a pacientes con cáncer de colon. Medisan (Santiago de Cuba). 2024[citado 10/03/2025];28(6):1-17. Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/5003
4. Lozano González Y, Almeida Campos S. La formación y desarrollo de competencias profesionales en especialistas en cirugía general. Fundamentos teóricos. Rev. méd. electrón. 2022[citado 28/01/2024];44(6):1007-19. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v44n6/1684-1824-rme-44-06-1007.pdf
5. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Resolución No. 344/2015. Plan de estudio y Programa de la Especialidad de Cirugía General. La Habana: MINSAP; 2015[citado 28/01/2021]. Disponible en: https://docplayer.es/91715263-Republica-de-cuba-ministerio-de-salud-publica-resolucion-no-344.html
6. Paoli Bolio FJ. Multi, inter y transdisciplinariedad. Anuario de Filosofía y Teoría del Derecho. Anuario de Filosofía y Teoría del Derecho. 2019[citado 08/02/2024];13:347-57. Disponible en: https://revistas.juridicas.unam.mx/index.php/filosofia-derecho/article/view/13725/15022
7. Martínez Asanza D. Acerca de la educación en el trabajo, principio rector de la educación médica cubana. FEM. 2021[citado 28/01/2024];24(6):325. Disponible en: https://www.educacionmedica.net/pdf/revista/2406/FEM_2406_325_CDtor_2521050_Martinez.pdf
8. Quintana Santiago YM, Mur Villar N, Quintana Regalado G, Bernaza Rodríguez
GJ. Retos que impone la educación en el trabajo en las universidades de ciencias
médicas. Rev Conrado. 2021[citado 08/02/2024];17(S3):452-5. Disponible
en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2186/2127
9. Jara Hollyday Ó. Sistematización de experiencias, investigación y evaluación: aproximaciones desde tres ángulos. Educación Global Research. 2018[citado 20/04/2024];(1):61-70. Disponible en: https://www.ecosad.org/laboratorio-virtual/phocadownloadpap/SIST-APRENDIZAJES/02a-jara-castellano.pdf
10. Piñeiro Alonso E, Mora Mora D, Hechavarría Aguilera Y. La Investigación Acción Participativa Transformadora como herramienta para la sistematización de experiencias en la comunidad. Roca; 2023[citado 20/02/2024];19(2):1-26.
11. Stenhouse L. Investigación y desarrollo del curriculum. 3 ed. España: Ediciones Morata, S.A; 1991[citado 20/04/2024]. Disponible en: https://dl.icdst.org/pdfs/files3/c015d7d0dda8fe8d6c263ef2e52e3909.pdf
12. Tardo Fernández Y, Escalona Falcón CA. Evaluation of the training impact of educational research: a management proposal. Conrado. 2021[citado 28/01/2024];17(79):41-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n79/1990-8644-rc-17-79-41.pdf
13. Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio P. Metodología de la investigación. 6 ed. México: Mc Graw Hill Educación; 2014. Disponible en: https://www.academia.edu/32697156/Hern%C3%A1ndez_R_2014_Metodologia_de_la_Investigacion
14. World Medical Association. Declaration of Helsinki. Ethical Principles for Medical Research Involving Human Participants. JAMA. 2024[citado 03/04/2024];23(18):71-4. Disponible en: https://hrec.medicine.psu.ac.th/upload/original/WMA%20Declaration%20of%20Helsinki%20Oct%202024.pdf
15. González Rivera PL. Criterios actualizados sobre la metodología de la investigación educativa: Una aproximación bibliográfica. Rev Mendive. 2024[citado 15/10/2023];22(1):1-11. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3154/3161
16. Sadati L, Yazdani S, Heidarpoor P. Desafíos de los residentes de cirugía con la adquisición de habilidades quirúrgicas en quirófanos: un estudio cualitativo. JAMP. 2021[citado 20/04/2024];9(1):34-43. Disponible en: https://pmc-ncbi-nlm-nih-gov.translate.goog/articles/PMC7846717/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=es&_x_tr_hl=es&_x_tr_pto=tc
17. Brismat Remedios I, Morales de la Torre R, Pérez Durán N, Jiménez Sosa G. Enfoque interdisciplinario en el manejo del cáncer de colon. Rev. cuba. cir. 2023[citado 28/01/2024];61(4):1-11. Disponible en: https://revcirugia.sld.cu/index.php/cir/article/view/1422/765
18. Burguet Lago Nancy, Burguet Lago Ivonne. Algunos principios de la educación médica manifestados en la capacitación en Buenas Prácticas de Farmacovigilancia. Edumecentro. 2021[citado 15/01/2024];13(1):32-44. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v13n1/2077-2874-edu-13-01-32.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 MEDISAN

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.