Application of an interdisciplinary training methodology for surgeons in patients with colon cancer

Authors

Keywords:

residencia, metodología formativa, modelo didáctico, cirujano general, neoplasia de colon.

Abstract

Introduction: The systematization and generalization of training experiences concerning the algorithmic sequential logic of surgical practice constitutes the professional orientation that focuses the didactic model and training methodology of the surgeon for the comprehensive care of patients with colon cancer.Objective: to describe the application of the training methodology for general surgery residents in the care of patients with colon cancer and its impact on practice.Methods: A qualitative study was carried out based on the systematization and generalization of training experiences, which was complemented by participatory action research at the Saturnino Lora and Juan Bruno Zayas Alfonso hospitals in Santiago de Cuba, from 2020 to 2023. An intentional sample of 20 residents was selected, who were in training during this period. A systemic-structural-functional focus was used, as well as the methods of participant observation, interviews, triangulation of data and reflexive comparison.Results: The application of the methodology was reflected in the care, teaching, and research practice of the surgeon-in-training; it reflects the comprehensive and interdisciplinary professional dimensions expressed in the teaching model and methodology for caring for patients with colon cancer. This has generated educational, scientific, social, and professional impacts.Conclusions: The implementation of this methodology fosters profound changes in the training of general surgeons in the care of patients with colon cancer and increases its relevance and comprehensiveness in contextualized practice. The proposed training dynamic is consistent with a novel curriculum design.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zenén Rodríguez Fernández, Hospital Provincial Docente "Saturnino Lora Torres", Santiago de Cuba

Especialista de segundo grado en Cirugía General, Máster en Informática en Salud, Profeor auxiliar y consultante, Investigador auxiliar

References

1. Sabiston. Townsend, Beauchamp, Evers, Mattox. Tratado de Cirugía. Fundamentos biológicos de la práctica quirúrgica moderna. 21 ed. España: Elsevier; 2022[citado 28/01/2021]. Disponible en: https://www.berri.es/pdf/SABISTON%20TRATADO%20DE%20CIRUGIA%E2%80%9A%20Fundamentos%20biol%C3%B3gicos%20de%20la%20pr%C3%A1ctica%20quir%C3%BArgica%20moderna/9788413821801

2. Schwartz, Brunicardi FC, Andersen DK, Billar TR. Principios de cirugía. 11 ed. México: McGraw-Hill Interamericana; 2020[citado 28/01/2021]. Disponible en: https://accessmedicina.mhmedical.com/Book.aspx?bookid=2958

3. Rodríguez Fernández Z, de la Concepción Pérez Martínez L, García Céspedes ME, Durán Castañeda AC. Metodología formativa interdisciplinaria del cirujano para la atención integral a pacientes con cáncer de colon. Medisan (Santiago de Cuba). 2024[citado 10/03/2025];28(6):1-17. Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/5003

4. Lozano González Y, Almeida Campos S. La formación y desarrollo de competencias profesionales en especialistas en cirugía general. Fundamentos teóricos. Rev. méd. electrón. 2022[citado 28/01/2024];44(6):1007-19. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v44n6/1684-1824-rme-44-06-1007.pdf

5. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Resolución No. 344/2015. Plan de estudio y Programa de la Especialidad de Cirugía General. La Habana: MINSAP; 2015[citado 28/01/2021]. Disponible en: https://docplayer.es/91715263-Republica-de-cuba-ministerio-de-salud-publica-resolucion-no-344.html

6. Paoli Bolio FJ. Multi, inter y transdisciplinariedad. Anuario de Filosofía y Teoría del Derecho. Anuario de Filosofía y Teoría del Derecho. 2019[citado 08/02/2024];13:347-57. Disponible en: https://revistas.juridicas.unam.mx/index.php/filosofia-derecho/article/view/13725/15022

7. Martínez Asanza D. Acerca de la educación en el trabajo, principio rector de la educación médica cubana. FEM. 2021[citado 28/01/2024];24(6):325. Disponible en: https://www.educacionmedica.net/pdf/revista/2406/FEM_2406_325_CDtor_2521050_Martinez.pdf

8. Quintana Santiago YM, Mur Villar N, Quintana Regalado G, Bernaza Rodríguez

GJ. Retos que impone la educación en el trabajo en las universidades de ciencias

médicas. Rev Conrado. 2021[citado 08/02/2024];17(S3):452-5. Disponible

en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2186/2127

9. Jara Hollyday Ó. Sistematización de experiencias, investigación y evaluación: aproximaciones desde tres ángulos. Educación Global Research. 2018[citado 20/04/2024];(1):61-70. Disponible en: https://www.ecosad.org/laboratorio-virtual/phocadownloadpap/SIST-APRENDIZAJES/02a-jara-castellano.pdf

10. Piñeiro Alonso E, Mora Mora D, Hechavarría Aguilera Y. La Investigación Acción Participativa Transformadora como herramienta para la sistematización de experiencias en la comunidad. Roca; 2023[citado 20/02/2024];19(2):1-26.

11. Stenhouse L. Investigación y desarrollo del curriculum. 3 ed. España: Ediciones Morata, S.A; 1991[citado 20/04/2024]. Disponible en: https://dl.icdst.org/pdfs/files3/c015d7d0dda8fe8d6c263ef2e52e3909.pdf

12. Tardo Fernández Y, Escalona Falcón CA. Evaluation of the training impact of educational research: a management proposal. Conrado. 2021[citado 28/01/2024];17(79):41-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n79/1990-8644-rc-17-79-41.pdf

13. Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio P. Metodología de la investigación. 6 ed. México: Mc Graw Hill Educación; 2014. Disponible en: https://www.academia.edu/32697156/Hern%C3%A1ndez_R_2014_Metodologia_de_la_Investigacion

14. World Medical Association. Declaration of Helsinki. Ethical Principles for Medical Research Involving Human Participants. JAMA. 2024[citado 03/04/2024];23(18):71-4. Disponible en: https://hrec.medicine.psu.ac.th/upload/original/WMA%20Declaration%20of%20Helsinki%20Oct%202024.pdf

15. González Rivera PL. Criterios actualizados sobre la metodología de la investigación educativa: Una aproximación bibliográfica. Rev Mendive. 2024[citado 15/10/2023];22(1):1-11. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3154/3161

16. Sadati L, Yazdani S, Heidarpoor P. Desafíos de los residentes de cirugía con la adquisición de habilidades quirúrgicas en quirófanos: un estudio cualitativo. JAMP. 2021[citado 20/04/2024];9(1):34-43. Disponible en: https://pmc-ncbi-nlm-nih-gov.translate.goog/articles/PMC7846717/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=es&_x_tr_hl=es&_x_tr_pto=tc

17. Brismat Remedios I, Morales de la Torre R, Pérez Durán N, Jiménez Sosa G. Enfoque interdisciplinario en el manejo del cáncer de colon. Rev. cuba. cir. 2023[citado 28/01/2024];61(4):1-11. Disponible en: https://revcirugia.sld.cu/index.php/cir/article/view/1422/765

18. Burguet Lago Nancy, Burguet Lago Ivonne. Algunos principios de la educación médica manifestados en la capacitación en Buenas Prácticas de Farmacovigilancia. Edumecentro. 2021[citado 15/01/2024];13(1):32-44. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v13n1/2077-2874-edu-13-01-32.pdf

Published

2025-06-13

How to Cite

1.
Rodríguez Fernández Z, de la Concepción Pérez Martínez L, García Céspedes ME, Durán Castañeda A del C, Álvarez Olivares A. Application of an interdisciplinary training methodology for surgeons in patients with colon cancer. MEDISAN [Internet]. 2025 Jun. 13 [cited 2025 Sep. 3];29:e5095. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/5095

Issue

Section

Original Articles