The scientific-methodological work in the teaching practice
Keywords:
scientific-methodological work, way of teaching performance, training practice.Abstract
Introduction: The results of the scientific-methodological work constitute one of the main sources for the optimum development of teaching work; however, inadequacies have been identified in their implementation during the training practice.
Objetive: To characterize the scientific-methodological work administration of the teaching staff in Medicine career.
Methods: A descriptive and cross-sectional investigation was carried out in the University of Medical Sciences of Santiago de Cuba, specifically in the Medicine Faculty, during the course 2022. Theoretical, empiric and statistical methods were used for the compilation and analysis of data.
Results: It was found that 88.0 % of the main professors didn't know how to implement the scientific-methodological work. It was also observed that 100.0 % of the year groups didn't plan activities of this nature and just 51.5 % of the remaining groups did it. In the pregraduate, 16.09 % of the scientific production was only attributed to the scientific-methodological work.
Conclusions: A scarce knowledge is shown on the part of the groups main professors regarding the appropriate implementation of the scientific - methodological work, as well as a lack of procedures and tools for its development. Also, a scarce or nonexistent planning is identified in the different levels and a limited scientific production in connection with this approach. It is imperative to develop a strategy of training administration of the scientific-methodological work that propitiates the trasformation in the ways of teaching performance and approach the problems identified in educational practice.
Downloads
References
2. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución ministerial 47/2022. Reglamento del proceso docente y de dirección del trabajo para las carreras universitarias. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2022 [citado 12/01/2024]. Disponible en: https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/cuba_resolucion47-2022.pdf
3. Araujo Verdecia II, Rodríguez Travieso R, Sánchez Proenza AZ. Análisis del trabajo científico-metodológico en la facultad de ciencias médicas “Julio Trigo López” (2018-2023). Mapa. 2023[citado 12/01/2024];7(30):51-91. Disponible en: https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/392/601
4. Molina García PF, Macías Loor MÁ, Gentry Jone J. Papel del trabajo metodológico de la Educación Superior en Latinoamérica. Pol. Con. (Edición núm. 40);2019 [citado 15/08/2024];4(12):234-53. Disponible en: https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/1205/2087
5. Fariñas Barrios EE, Pérez Cano R. El trabajo metodológico en el Centro Universitario Municipal de Jagüey Grande, Cuba: particularidades y experiencias. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación. 2019 [citado 12/01/2024];2(14):41-50. Disponible en: https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/448/507
6. Guerra Bretaña RM, Ramos Azcuy FJ, Jaya Escobar AI. El trabajo metodológico y la escritura científica en el desarrollo de la carrera docente. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo. 2019 [citado 12/01/2024]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/01/escritura-cientifica-docente.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1901escritura-cientifica-docente
7. Caicedo Monserrate DL, Morán Rodríguez SP, Vela Riera PA. Estrategia para el trabajo científico metodológico, una necesidad operativa en la universidad técnica de Babahoyo. Olimpia: Publicación científica de la facultad de cultura física de la Universidad de Granma. 2017 [citado 12/01/2024];14(46):131-41. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6220169.pdf
8. Tapia Claro II, Estrada Mancebo MM, Mancebo Rivero OD, Moreno Toiran G, Vega de la Cruz LO. El trabajo metodológico en los colectivos años académicos: un enfoque por procesos. Universidad y Sociedad. 2022 [citado 12/01/2024];14(2):132-41. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000200132
9. Botero M. Lo que llamamos liderazgo: consideraciones críticas de lo que ocurre en diversas organizaciones. Perspectivas Psicológicas. 2018;3(4):134-44.
10. Mena T, Silva L, Hernández M. Ciencias Pedagógicas: Sistema para el trabajo metodológico en disciplinas docentes complejas. Una reflexión para tener en cuenta. Las Tunas: Editorial Académica Universitaria; 2019.p. 48-61.
11. Díaz Velis Martínez E. Eficiencia del trabajo científico metodológico, ¿quimera o realidad? Edumecentro. 2015 [citado 15/08/2024];7(4):1-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000400001
12. Sosa Morales DE, González Capdevila O, Sosa Fleitez IM, Jiménez Sosa I, Torres Martínez BL. Evaluación de la calidad universitaria: pasado y presente en la búsqueda de la excelencia académica. Edumecentro. 2023 [citado 12/01/2024];15. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742023000100122
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the articles can be downloaded or read for free. The journal does not charge any amount of money to the authors for the reception, edition or the publication of the articles, making the whole process completely free. Medisan has no embargo period and it is published under the license of Creative Commons, International Non Commercial Recognition 4.0, which authorizes the copy, reproduction and the total or partial distribution of the articles in any format or platform, with the conditions of citing the source of information and not to be used for profitable purposes.