Contribution of the pedagogicalal investigations to the Cuban medical education

Authors

Keywords:

higher education, medical education, academic thesis, pedagogical investigations.

Abstract

Introduction: The challenges of higher education in the area of the medical sciences need a new approach, based on the principles of excellence, quality and pertinence; so the importance of the pedagogical investigations for the continuous improvement of the teaching-educational process in the medical education.

Objectives: To determine the main contributions of the pedagogical investigations in the Cuban medical education.

Methods: A descriptive and pedagogical investigation of 80 theses, obtained from the Infomed doctoral thesis repository, was carried out from January to December, 2017.

Results: In the study, theses to obtain the scientific degree of Doctor in Pedagogical Sciences prevailed, with 65 of them, and 50.0% of the dissertations corresponded to the didactics of higher education. Likewise, the theoretical and practical contributions that develop methodological potentialities were remarkable and, at the same time, they contribute to the logical training of professionals, with which their pedagogical essence was revealed.

Conclusions: A future vision in training the professionals was projected, with the necessary potentialities for their performance, a humanist character and the pertinent ethical framework to satisfy health necessities in Cuba and in other countries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Eugenia García Céspedes, Hospital General Docente Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso, Universidad de Ciencias Médicas. Santiago de Cuba

Dra en Ciencias Pedagogicas

Jefa de Departamento de Docencia e Investigación del Hospital Genral Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso

References

1. Ilizástigui Dupuy F. Fundamentación de la investigación en la educación médica superior. Educ Med Super. 1989;3(1-2):5-18.

2. Moscoso Merchán F, Hernández Díaz A. La formación pedagógica del docente universitario: un reto del mundo contemporáneo. Rev Cubana Edu Super. 2015 [citado 20/01/2019];34(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142015000300011

3. López Fernández R, Crespo Hurtado E, Crespo Borges TP, Salomón Fadul Franco J, García Saltos MB, Juca Maldonado FX, et al. Expertos y prospectiva en la investigación pedagógica. Cienfuegos: Editorial Universo Sur; 2016 [citado 12/06/2019]. Disponible en: https://universosur.ucf.edu.cu/files/Prospectiva_en_la_investigacin_pedaggica_ok.pdf

4. Sáez Alonso R. La prioridad del método en la investigación pedagógica. Revista Española de Pedagogía. 2017 [citado 12/06/2019];75(267):239-54. Disponible en: https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2017/05/prioridad_metodo.pdf

5. Quintana Galende ML, Pujals Victoria N, Pérez Hoz G, Vingut Gálvez JL, del Pozo Cruz CR. La formación en educación médica desde la Escuela Nacional de Salud Pública (ENSAP). Educ Med Super. 2016 [citado 12/06/2019];30(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000100010

6. Jordán Yépez AE, Contreras Cruz GA, Camacho Tovar GL. Metodología de la investigación Educacional. Las Tunas: Universidad Académica Universitaria; 2015 [citado 18/02/2019]. Disponible en: http://edacunob.ult.edu.cu/bitstream/123456789/20/1/Metodologia%20de%20la%20Investigacion%20Educacional.pdf

7. Haylen Perines F, Javier Murillo. ¿Cómo mejorar la investigación educativa? Sugerencias de los docentes. Revista de la Educación Superior. 2017;46(181):89-104.

8. Alonso Vila Y, Palacio Delgado D, Alcaide Guardado Y. La investigación pedagógica en el proceso de evaluación. Educ Med Super. 2016 [citado 21/04/2019];30(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000300018

9. Fernández Sacasas JA. El principio rector de la Educación Médica cubana. Un reconocimiento a la doctrina pedagógica planteada por el profesor Fidel Ilizástigui Dupuy. Educ Med Super. 2013 [citado 22/03/2019];27(2):239-48. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2013/cem132k.pdf

10. Barbón Pérez OG, Borges Oquendo L, Añorga Morales JA. La Educación Avanzada ante las exigencias de los procesos de profesionalización pedagógica en la Educación Médica. Educ Med Super. 2015 [citado 22/03/2019];29(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000200006

11. Fuentes González HC, Montoya Rivera J, Fuentes Seisdedos L. La condición humana desde la visión socio-antropológico-cultural del ser humano. Santiago. 2012;128(2):351-61.

12. Fuentes González HC, Montoya Rivera J, Fuentes Seisdedos L. La formación en la educación superior: desde lo holístico, complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico. Santiago de Cuba: Ediciones Editorial Oriente; 2011.

13. 7. Fuentes González HC, Pérez Martínez LC. Proyección e impacto de los centros de estudios de educación superior: experiencias en la Universidad de Oriente. Didasc@lia: Didáctica y Educación. 2017 [citado 12/06/2019];8(7). Disponible en: https://pdfs.semanticscholar.org/6828/f801fcd5ff7efcf1780cf4f61bbc97cce296.pdf?_ga=2.82804894.98247838.1572965434-1131499925.1572965434

Published

2019-12-05

How to Cite

1.
García Céspedes ME, Fuentes González HC, Zaldívar Álvarez E, Bell Castillo J. Contribution of the pedagogicalal investigations to the Cuban medical education. MEDISAN [Internet]. 2019 Dec. 5 [cited 2025 Jun. 3];23(6):1045-57. Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2914

Issue

Section

Original Articles