Professionalism of the teaching staff from higher education: implications in the social development taking into account their competence

Authors

  • Josefa Margarita Miranda Vázquez Facultad de Ciencias Médicas No. 1, Santiago de Cuba
  • Avelina Miranda Vázquez Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • María Margarita Santiesteban Labañino Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Rosa María Heredia Heredia Universidad de Oriente, Santiago de Cuba

Keywords:

higher education, professor, professionalism, pedagogy.

Abstract

The purpose of this work is to analyze the social implications of the university professors work from the relationship emerging between the staff and the employers in the search of a competitive, innovative and sustainable university. Thus, for this university to lasts in  time, it has to involve all its academics, students and workers in the improvement of the human capital and to satisfy the needs of the present from several perspectives. Competence of the teaching staff is one of the necessary qualities to protect its academic staff and educational prestige, which bears to a sustainable future where the pedagogical training of the university staff plays an important role. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción. aprobada en la Conferencia Mundial sobre Educación Superior. París: UNESCO;1998.

2. Martí Pérez J. Obras completas. t 8. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales;1975. p. 298-9.

3. Bravo Jáuregui L. Diccionario Latinoamericano de Educación (una muestra de términos útiles para el estudio de la educación escolar en nuestra América). Venezuela: Universidad Central de Venezuela, Facultad de Humanidades y Educación; 2012. p. 313.

4. Horrutinier Silva P. Retos de la formación en la universidad latinoamericana actual. 6to Congreso Internacional de Educación Superior “Universidad 2008”. La Habana: MES; 2008. p. 1.

5. Barbón Pérez OG, Añorga Morales J. Aproximación a una concepción teórico-metodológica de los procesos de profesionalización pedagógica en la educación superior. Revista CPI. 2013 [citado 8 Ene 2017]; 1(3). Disponible en: http://www.upse.edu.ec/rcpi/index.php/revistaupse/article/view/24

6. Álvarez Botello J. La competitividad y la educación. Red de Investigación Latinoamericana en Competitividad Organizacional (RILCO). México: Universidad Autónoma del Estado de México (UAEM); 2014. p. 1.

7. Ginés Mora J. La necesidad del cambio educativo para la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de Educación. 2004 [citado 8 Ene 2017]; 35. Disponible en: http://rieoei.org/rie35a01.htm

8. Vizcaíno Coba A. Propuesta de Glosario Regional de América Latina sobre la Educación Superior. [citado 12 Marz 2016]. Disponible en: https://es.scribd.com/doc/57154381/Glosario-Sobre-Educacion-Superior-Unesco

9. Betto F. Educación crítica y protagonismo cooperativo. Conferencia Magistral evento internacional Pedagogía 2015. La Habana: Palacio de las Convenciones; 2015.

Published

2017-11-09

How to Cite

1.
Miranda Vázquez JM, Miranda Vázquez A, Santiesteban Labañino MM, Heredia Heredia RM. Professionalism of the teaching staff from higher education: implications in the social development taking into account their competence. MEDISAN [Internet]. 2017 Nov. 9 [cited 2025 Jul. 16];21(11). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/1644

Issue

Section

Comments

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.