The doctor-patient interview in English language in odontologicalspecialities

Authors

  • Cecilia Venzant Fontaine Facultad de Estomatología, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba, Cuba.
  • Luisa Acosta Ortega Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas-Santiago de Cuba
  • María del Carmen Navarro Rodríguez Facultad de Estomatología, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba, Cuba.
  • Rider Isaac Verdecia Facultad de Estomatología, Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba, Cuba.

Keywords:

didactic guide, doctor - patient interviews, teaching, odontology

Abstract

A development investigation was carried out in the Stomatology faculty from the Medical University from Santiago de Cuba, during the courses 2012-2013 and 2013-2014, with the aim of identifying the limitations of students and professionals during the doctor-patient interview in English language in the odontologicalspecialities.  Theoretical and empiric methods were used.  The obtained results supported the implementation of a didactic guide with questions, indications and orientations, allowing the acquisition of the specific language of the profession, with which it  is possible to contribute to the training for the communicative competence when considering the fundamental aspects of this interview and to a better use of the English as a foreign language.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Ilizástigui Dupuy F, Rodríguez Rivera L. Método clínico. En: Nasiff Hadad A, Rodríguez Silva H, Moreno Rodríguez MA. Práctica clínica. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2010.

2. Acosta Ortega LF, Venzant Fontaine C, Texidor Pellón R. Inside Dentistry. A Comprenhensive Course of English for Specific Purposes. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2008.

3. Critchley M. Butterworths medical dictionary. 2 ed. La Habana: Editorial Científico–Técnica; 1978.

4. Gran Diccionario Oxford. 3ed. Editorial: Oxford University Press; 2003.

5. Bonifait L, Chandad F, Grenier D. Probiotics for Oral Health: Myth or Reality? JCDA. 2009 [citado 8 Jul 2015]; 75(8). Disponible en: https://www.cda-adc.ca/jcda/vol-75/issue-8/585.pdf

6. Highfield J. Diagnosis and classification of periodontal disease. Australian Dental Journal. 2009; 54 (Suppl s1): S11–S26.

7. Michigan. Bureau of Health Care Services. Periodontics Examination Brochure. [citado 8 Jul 2015]. Disponible en: http://www.michigan.gov/documents/lara/2015_Perio_Brochure-April_30_deadline_2_484751_7.pdf

8. Cohen Bertran I. Fundamentos Científicos de Odontología. Barcelona: Salvat editores; 1981.

9. Garrigó Andreu MI, Díaz Solórzano D. Guías Prácticas de Estomatología. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2003. p. 23-127.

10. Cohen S, Hargreaves M. Pathways of the pulp. 9th. St Louis: Elsevier Mosby; 2008.

11. González Naya G, Montero del Castillo ME. Estomatología General Integral. La Habana: Editorial Ciencias Médicas [citado 8 Jul 2015]; 2013. Disponible en: http://gsdl.bvs.sld.cu/cgi-bin/library?e=d-00000-00---off-0estomato--00-0----0-10-0---0---0direct-10---4-------0-0l--11-1l-50---20-about---00-0-1-00-0-0-11-1-00-00&a=d&c=estomato&cl=CL1&d=HASH01d527521f8cc3e820bb145a.2

12. Cuan Corrales M, Milpt Cala J, Urra Torres K, Gavira Agramonte JA. Historia clínica de Ortodoncia en la clase de inglés con fines específicos. Humanidades Médicas. 2012 [citado 8 Jul 2015]; 1(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v12n1/hmc07112.pdf

13. Seguí Ulloa A, Barciela González MC, Valdivié Provenza JR, Grau León IB. Perfeccionamiento del plan de estudio de la especialidad de Estomatología General Integral. Rev Cubana Educ Med Sup. 2014 [citado 8 Jul 2015]; 28(2). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/272/166

14. Suárez Rosas L. La enseñanza de la salud pública en la carrera de estomatología en Cuba. Rev Cubana Sal Púb. 2004 [citado 8 Jul 2015]; 30(2). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21430211

15. Ilizástiguir Dupuy F, Rodríguez Rivera L. El método clínico. MediSur. 2010 [citado 6 Jun 2015]; 8(5). Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/1311/6069

16. Cruz Hernández J, Hernández García P, Dueñas Gobel N, Salvato Dueñas A. Importancia del Método Clínico. Rev Cubana Sal Púb. 2012 [citado 6 Jun 2015]; 38(3). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/spu/vol38_3_12/spu09312.htm

17. Sánchez Arrastía D, Contreras Olivé Y. La relación médico-paciente y su importancia en la práctica médica. Rev Cubana Med Mil. 2014 [citado 6 Jun 2015]; 43(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0138-65572014000400011&script=sci_arttext

18. Acosta Ortega LF. La competencia comunicativa en el proceso de enseñanza aprendizaje del Inglés con fines específicos en la carrera de estomatología [tesis doctoral]. 2011 [citado 6 Jun 2015]. Disponible en: http://tesis.repo.sld.cu/418/2/Luisa_F._Acosta_Ortega.pdf

Published

2015-09-11

How to Cite

1.
Venzant Fontaine C, Acosta Ortega L, Navarro Rodríguez M del C, Isaac Verdecia R. The doctor-patient interview in English language in odontologicalspecialities. MEDISAN [Internet]. 2015 Sep. 11 [cited 2025 Jul. 16];19(9). Available from: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/358

Issue

Section

Didactical Strategy

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.